Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra prioritet på processer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Windows aktivitetshanterare går det att ställa in vilken prioritet olika program och processer som är igång ska ha. Finns den funktionen i OSX? Jag har tittat i aktivitetskontroll som i mycket liknar aktivitetshanteraren i Windows, men hittar ingen sådan funktion. Jag skulle vilja få ner prioriteten på ett program som jag har liggande i bakgrunden, samtidigt som jag vill få upp prioriteten på ett annat som jag sitter och jobbar med. Vet ågon om det går att lösa det här på något sätt?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-05-24 15:03

Nej, den funktionen finns inte tillgänglig via Aktivitetskontroll, men givetvis finns den ändå i operativsystemet.

På kommandolinjen ser det ut så här:

renice prioritet [[-p] pid ...] [[-g] pgrp ...] [[-u] user ...]

pid=processid, pgrp=processgruppid, user=användarnamn

Man kan alltså styra enstaka processer, grupper eller samtliga processer som hör till en specifik användare (eller kombinationer därav). I det enklaste fallet, när man har ett processid, kan man helt enkelt köra:

renice prioritet pid

För att kunna ändra processer som man inte själv äger måste man vara root. Det är också bara root som kan sätta negativ(=högst) prioritet.

Det finns också ett antal grafiska gränssnitt som anropar renice. Sök på MacUpdate.

Sökte på renice, hittade och plockade hem Processwizard som är gratis. Verkar vara precis det jag är ute efter.

• Oregistrerad
  • 2005-05-25 22:18

Annars finns ju psDOOM

1
Bevaka tråden