Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator EPS blir Photoshop EPS

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft problem med ikoner som är kopplade till fel program och fick, som jag trodde, hjälp med att fixa detta. Jag hade då inte kollat vad som händer när man sparar om ett dokument. Nu visar det sig att alla dokument som sparas som EPS, vare sig det är Illustrator eller FreeHand blir Photoshop EPS – trots att ikonen är den rätta. Dubbelklickar jag på ett Illustrator EPS-dokument så öppas det m.a.o. i Photoshop och rastreras. Synnerligen irriterande!
Vad göra?

Jag kör senaste Tiger, Photoshop CS 8.0.1, Illustrator CS 11.0 ocg FreeHand 10.

Samma som tidigare. Markera filen som beter sig fel sen och Kommando I, välj vilket program som ska öppna filen och sen klicka Ändra alla... Har alltid funkat i alla versioner av OS X.

Menar du att detta inte funkar?

Anders, jag har gjort detta. Det var det första jag gjorde. Resultatet blir att alla filer med ändelsen .eps öppnas med Photoshop, även Illustrator och FreeHand, som sagt. Dessutom så blir dessa filer Photoshop eps trots att de sparas som Illustrator resp. FreeHand eps. Om jag i Visa info ändrar så att exempelvis alla Illustrator eps-filer ska öppnas med Illustrator, så öppnas alla mina Photoshopbilder (eps) i – just det, Illustrator.

• Medlem
  • 2005-05-24 13:24

Prova att bygg om Launch Services Databasen som håller
reda på alla program/filändelser mm.

Kör Cocktail->System->Misc->Rebuild Launch Services Database

saxat från Cocktail hjälpen
"Launch Services is an API (a set of software functions applications used for accessing services provided by the system) that the Finder relies on to launch applications, open documents, identify the preferred application for opening a document or URL, register information about the kinds of files an application is capable of opening, obtain the icon or update the contents of the Recent Items menu. Launch Services maintains the database in which it records all of the pertinent information. Whenever a new application becomes known to the system (such as when the user drags it from an installation disk into the Applications folder), the application is registered with Launch Services.

Rebuilding the Launch Services database is similar to rebuilding the desktop file in older versions of Mac OS and should correct application associations, remove old or duplicate entries in “Open With” contextual menu and restore default icons. You should restart your computer after rebuilding the Launch Services database to force the Finder and other applications to refresh, doing otherwise may not have the desired effect."

Ursprungligen av Mats Ödman:

Anders, jag har gjort detta. Det var det första jag gjorde. Resultatet blir att alla filer med ändelsen .eps öppnas med Photoshop, även Illustrator och FreeHand, som sagt. Dessutom så blir dessa filer Photoshop eps trots att de sparas som Illustrator resp. FreeHand eps. Om jag i Visa info ändrar så att exempelvis alla Illustrator eps-filer ska öppnas med Illustrator, så öppnas alla mina Photoshopbilder (eps) i – just det, Illustrator.

Ok nu är jag med...

Detta går inte att fixa särskilt enkelt. Det är en följd av att OS X nu följer filändelse när den väljer vilket program filer hör till. Jag tror t o m du kan hitta någon antik tråd på 99mac där jag förgrymmar mig över det här när OS X var nytt.

I gamla Mac OS 9 fanns två dolda fält kallade Skapare och Filtyp. Med det gamla systemet kunde man ha två EPS-filer där filtypen i båda fallen var satt som EPS. Fältet Skapare kunde däremot skilja sig så en fil hade Photoshop som skapare och den andra hade Illustrator. På så sätt kunde man skilja på EPS-filer med vektorgrafik och pixelgrafik och systemet visste vilket program som skulle öppna filen. I Mac OS X vet systemet bara att filen är av typen EPS så endast ett program åt gången kan vara knutet till den filtypen.

Eftersom Mac OS X ska ha viss bakåtkompabilitet med OS 9 så finns båda filsystemen i Mac OS X. Ta t ex hem programmet File Buddy och ta info på en fil så ser du fälten Type och Creator. Jag vet inte exakt hur systemet gör idag men tanken är väl att fasa ut det gamla systemet.

Här finns en text om problemet jag beskriver. Scrolla ner till "File Name Extensions":

http://www.atpm.com/7.10/paradigm.shtml

Tack Anders för länken. Tyvärr beskrevs endast problemet (creator borttaget), men serverades ingen lösning. Att som jag gjorde (på inrådan i ett tidigare inlägg) bestämma att alla eps-filer (som var Photoshop eps) skulle öppnas med Photoshop resulterade i att samtliga filer med ändelsen .eps på min burk öppnades med Photoshop när jag dubbelklickade. Att i Visa info ändra globalt till Illustrator leder till att samtliga filer med ändelsen .eps öppnas med Illustrator, o.s.v. Synnerligen korkat, enligt min mening.

För att spä på eländet ytterligare. Om jag tar upp en Illustrator eps-fil i Visa info och ser till att den verkligen öppnas i Illustrator (har kollat att den också gör detta) och sedan skapar ett nytt Illustratordokument och monterar den nyss åtgärdade Illustrator eps-filen, så kan jag inte göra något med den. Om jag däremot lägger till filen med drag & drop, så fungerar den som en regelrätt vektorfil (jag kan markera ankarpunkter, ändra färger, gruppera element etc).

Det här är det hittills allvarligaste problem som jag stött på när det gäller Mac OS. Här måste Apple finna en lösning snart – och absolut – om det också innebär (som det verkar) att man i framtiden inte kommer att kunna öppna filer som skapats i Mac OS 9 och tidigare.

Min fråga kvarstår: Finns det någon lösning på problemet?

• Medlem
  • 2005-05-24 14:43

Testade lite, detta har ju som sagt varit upp förrut men iallafall.

Mac OS X tittar först på ändelser sen på Type/Creator (om det finns)

Jag provade att göra en eps i Photoshop CS samt en eps i Illustrator CS.

Bägge fick ändelserna .eps
Kollade jag Type/ Creator
ser det ut så här:

Bägge har Type: EPSF

Photoshop har Creator: 8BIM
Illustrator har Creator: ART5

Tog jag info på filen och ändrade alla .eps så öppnades
dom bara i ett av programmen tex Photoshop.

Men det jag provade var att tex på en Illustrator Eps
tog bort ändelsen och sen valde att Öppna med.
Då frågar den om alla dokument med EPSF ska öppnas med Illustrator
(Obs nu tittar den på Type).

Och sen tog jag Photoshop eps MED filändelsen .eps och valde Öppna med och ändra alla.
Då kommer den att öppna upp .eps i Photoshop och Type: EPSF i Illustrator.

Men detta förrutsätter att dina Illustrator.eps inte har filändelser, och då känns
det som man lika gärna kan köra med .ai.

Men det är en liten lösning, detta problem har ju dom på PC med utan
Type/Creator så jag antar att det är bara att gilla läget.

Men jag håller med, det är ett dilemma.

Jag ber om ursäkt om jag missat att problemet har ventilerats tidigare. Det är inte alltid så lätt att hitta och ibland känns det som att man inte har tid att leta heller…

Om sakernas tillstånd nu är som de är, så känns det lite bittert att Apple gör en så här radikal försämring! Ska något kopieras från PC-världen, så i alla fall inte detta! Men bra för switcharna kanske, som kan fortsätta att gilla läget. Jag gör det i alla fall inte!!!

Mats om du kollar sidan jag länkade till så ser du att den "radikala förändringen" kom för 3-4 år sedan. Sidan nämner Mac OS X 10.1 men det såg ut så här redan i 10.0.

En baksida med de gamla tudelade mac-filerna med resurs- och datadel var att de inte gick att förflytta via internet eller PC-nätverk utan att filerna förstördes. Alla mac-filer var tvungna att packas med stuffit innan man flyttade ut filerna från sitt lokala mac-nätverk. Apple såg ett stort inkompatibilitetsproblem med detta och var väl tvungna att ge vika för den standard andra skapat. Jag resonerade precis som dig när jag upptäckte detta men kan idag inte sägas att jag har några bekymmer - varför? Jag slutade använda EPS som bildformat för pixelbilder i samma veva när jag gick över till InDesign. Det är i princip bara EPS som fungerar på det här sättet. Övriga bildformat man använder är antingen eller - vektor eller pixel.

Jo, jag läste detta. Det konstiga är att jag inte har haft några som helst problem med eps-filer förrän senaste uppgraderingen av Tiger. Förklara det den som kan! Något måste ändå ha hänt…

Hur kommer det sig att det just är eps-filerna som är ett problem? Visst kan också jag använda andra format än eps, men det hjälper mig inte med alla de eps-filer som nu ligger i min burk. Eftersom antalet Illustrator- och FreeHandfile i alla fall är färre än Photoshop-eps:erna, så får jag väl ta upp varje sådan fil för sig i Visa info och styra om till det från Photoshop till det program som skapade filen.

Ursprungligen av Mats Ödman:

Jo, jag läste detta. Det konstiga är att jag inte har haft några som helst problem med eps-filer förrän senaste uppgraderingen av Tiger. Förklara det den som kan! Något måste ändå ha hänt…

Hur kommer det sig att det just är eps-filerna som är ett problem? Visst kan också jag använda andra format än eps, men det hjälper mig inte med alla de eps-filer som nu ligger i min burk. Eftersom antalet Illustrator- och FreeHandfile i alla fall är färre än Photoshop-eps:erna, så får jag väl ta upp varje sådan fil för sig i Visa info och styra om till det från Photoshop till det program som skapade filen.

Tja... hur många program öppnar du en TIFF eller PSD eller JPEG i? Det blir väl Photoshop hela tiden eller? Du märker problematik med EPS eftersom formatet används för två olika saker. Jag vet inte vad som kan ha hänt i Tiger som gör att du upplever en förändring.

Mitt tips är att styra om EPS till det vektorprogram du oftast använder. Sen ser du på fotografiska EPS-filers ikon att de hör till Photoshop så då högerklickar du och väljer Öppna med eller drar filen till PS-ikonen i Dock.

1
Bevaka tråden