Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X och Quark 4.11 i classic

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi testkör en första arbetsstation med OS X i produktion sedan i fredags och verkar ha problem med Quark 4.11.

Problemet är att programmet dör utan anledning. Det sker inte vid någon speciell funktion utan helt sporadiskt oväntat avslutas.

Är detta ett känt problem med Quark 4.11 i classic eller ska det fungera smärtfritt?

Quark 5 vill vi inte uppgradera till utan väntar in version 6.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2003-02-25 09:43

Kan bara säga att du inte är ensam. Längtar till den dagen Quark 6 släpps. "suck"

Jag kör med OSX och Quark 4.11, det fungerar si och så.
Ett problem är att skärmbilder från X fastnar i Quark när man switchar mellan X och Classic, men det finns det bot för. En extension som heter Classic Draw XT (Kolla på VT).
Ett annat som är mycket störande är att snabbkommandot för att stegvis minska radavståndet cmd+alt+shift+Q stänger ner Classic och Quarken utan att fråga. Tjoffs bara så är allt borta.

• Medlem
  • 2003-02-25 10:24

Jag har aldrig drabbats av det, varken med 3.3x eller 4.11, eller 5:ans demoversion heller för den delen. Däremot så ville inte min 3.3 starta genom att man klickar på ett dokument utan man måste öppna dokument inifrån QXP, annars kraschade hela Classic.
Kör 10.1.5 ett par timmar till. Sedan bär det av till posten för att hämta 10.2 och lite (512) minne och då kanske min 4.11 oxå börjar bomba...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 10:24

Jo, det händer mig med, men jag inbillar mig att det händer mer sällan nu än förut... Har du 10.2.4?

Ett måste för alla som kör Quark i Classic-läge är för övrigt RedrawClassicXT som råder bot på problemet med skärmspöken i dokumentfönstret. Laddas ner här: RedrawClassicXTinstall.bin.

- - -
Jaha, Nurell hann före... För mig har dock RedrawClassicXT funkat bättre än Classic Redraw XT (måste ha nåt med namnet att göra?). Varning också för äpple-alt-shift-Q som Nurell också skriver om.

[ 25. februari 2003, 10:27: Meddelandet ändrat av: HL ]

• Medlem
  • 2003-02-25 11:26

Jag har kört Quark i Classicläget i produktion i ca 1 1/2 år
och har mycket små problem med Quarken (sedan jag började med ClassicDraw XT). Det är klart att man får starta om Classicsystemet eller att det spontankraschar ibland men det hänger ju inte datorn längre som det gjorde förr.
Jag kör på en 466 Mhz G4:a men utan dongel. Det kan ju vara det som spökar för dig
Lars

Varesig med eller utan dongel, 4.11 eller 5.0, så lider jag av samma problem (Det är min arbetsstation som Jerker postade original-tråden om). 4.11 krashar betydligt oftare än 5.0 får jag väl säga. Vid en krash, och ett nytt försök att öppna quark, så ser alla filer konstiga ut, vissa tecken blir röda istället för svarta, vissa objekt blir 50% transparenta osv.

Draw-XT hjälpte inte

// Jezper

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 21:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jezper:
Vid en krash, och ett nytt försök att öppna quark, så ser alla filer konstiga ut, vissa tecken blir röda istället för svarta, vissa objekt blir 50% transparenta osv.

Jag får också röda tecken efter en Quark-krasch. Måste starta om Classic-miljön för att bli av med det. Men som sagt, jag tycker inte att min Quark 4.11 kraschar särskilt ofta ändå.

Testa att rensa din systemmapp på allt onödigt och kanske att ha färre typsnitt aktiva. (Kanske är något typsnitt skadat?) Jag kör med Suitcase som styr aktiva typsnitt både i OS X och Classic-miljön. Och ATM Light för att rita ut PS-typer förstås.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HL:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jezper:
Vid en krash, och ett nytt försök att öppna quark, så ser alla filer konstiga ut, vissa tecken blir röda istället för svarta, vissa objekt blir 50% transparenta osv.

Jag får också röda tecken efter en Quark-krasch. Måste starta om Classic-miljön för att bli av med det. Men som sagt, jag tycker inte att min Quark 4.11 kraschar särskilt ofta ändå.

Testa att rensa din systemmapp på allt onödigt och kanske att ha färre typsnitt aktiva. (Kanske är något typsnitt skadat?) Jag kör med Suitcase som styr aktiva typsnitt både i OS X och Classic-miljön. Och ATM Light för att rita ut PS-typer förstås.

Allt detta är gjort sedan starten. Som sagt, nyinstallerad arbetsstation i fredags med OS X och 9.2.2 som classic. Endast quark och distiller i classicmiljö tillsammans med atm light och suitcase 10.2 i OS X.

Problem med tangentkonflikt. När jag trycker "kringla"+"1" för att visa i anpassad storlek växlar Quark fönster, dvs det fungerar ungefär som "kringla" + "tab" gör.

Dessutom kan man ju inte längre använda kringla-TAB för att byta verktyg - PANG så är man inne i OSX igen. Arghh!

Det är så SURT att man inte kan stänga av den förbannade programväxlaren i X. Det gick ju i OS9. [snälla snälla Apple lägg till den kryssrutan nånstans i inställningarna till nästa uppdatering!]

Har du samma problem med Kringla+1? Jag har inte stött på någon annan som har det. Ingen av de andra klienterna på vårt kontor har problemet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Torslén
Har du samma problem med Kringla+1? Jag har inte stött på någon annan som har det. Ingen av de andra klienterna på vårt kontor har problemet.

Nej den använder jag utan problem. Det låter nästan som att någon spillt kaffe eller läsk i tangentbordet, så att de tangenterna lånar varandras nertryckningar. De ligger ju kloss i kloss. Kan det vara så? (långsökt, jag vet - men inte det konstigaste jag stött på)

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-08-14 16:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL

Finns det någon som vet vilka typsnitt man kan ta bort ur OSX alla fontmappar utan att systemet blir instabilt?

Kör QXP 5 i classic samt Suitcase 10 och har problem med typsnittskonflikter. Dessutom, fins det något som ersätter Reunion i classic?

1
Bevaka tråden