Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mån el. Mån i datum (svenskt)?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-28 23:34

I datumet i menyn ser det lite olika ut på svenskars skärmar har jag märkt. Tex. börjar veckodagen med Stor bokstav på vissa och på andras med liten bokstav. Tex. Mån el. mån. Standard är Stor bokstav efter svensk OSX installation. Är det någon som vet varför vissa får små och andra stora begynnelsebokstäver och vad som gör att det ändras? Märkligt... Ringde Apple men de visste inte heller. Men de tyckte det var en bra och intressant iaktagelse och synpunkt och noterade det. Måste ju ske någon gång medans man installerar nått program som det ändras eller nått? Kan tex. Quicktime (engelsk version) orsaka det tror ni? Eller nått annat program? Vad säger ni?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 00:57

Min visar små bokstäver.
Lite lustigt är att jag har både engelska och svenska...... I menyn visar den på svenska "mån 00.54", men klickar jag på den för att se månad och år så visar den "Mon 29 Jul 2002 00.54".
Jag har svenskt system 10.1.5.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-29 06:48

Enligt svenska skrivregler så ska veckodagar skrivas med gemen begynnelsebokstav. Att det är stor bokstav vid en standardinstallation, som du skriver, är därmed fel.

Jag har liten bokstav i menyraden, men engelsk om man klickar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-29 09:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Enligt svenska skrivregler så ska veckodagar skrivas med gemen begynnelsebokstav. Att det är stor bokstav vid en standardinstallation, som du skriver, är därmed fel.

Jag har liten bokstav i menyraden, men engelsk om man klickar.

Nej, efter installation får ALLA svenska OSX installationer stor bokstav. Det är som sagt senare som den ändras av någon anledning.
Jag installerade om OSX nyligen och det blev stor bokstav. Innan formateringen hade jag liten.

LC_TIME=sv_SE eller nåt i den stilen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-29 16:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ollesson:
LC_TIME=sv_SE eller nåt i den stilen.

Vad menar du?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-30 15:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:
Nej, efter installation får ALLA svenska OSX installationer stor bokstav. Det är som sagt senare som den ändras av någon anledning.
Jag installerade om OSX nyligen och det blev stor bokstav. Innan formateringen hade jag liten.

Jag menar inte att jag inte tror dig, bara att om det är så så är det fel. Det ska inte vara stor bokstav utan liten. Om man ska följa svenska skrivregle.

Jag har ingen lösning åt dig, jag bara konstaterar att det inte ska vara så.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 21:19

Gör såhär för att fixa till det hela:

Gå in i inställningarna och välj "internationellt". Välj sedan "datum"-fliken och väl "svenskt" i "format"-listan. Då är det hela genast fixat. Dock kvarstår problemet med att den står på engelska om man klickar på datumet i menyn.

1
Bevaka tråden