Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Exchange och Entourage

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar finnas ett gäng här som använder Microsoft Entourage mot Exchange Server 2003. Det hade varit intressant att höra lite kommentarer för/emot denna kombination.

Vi har en Communigate Pro server idag men för ett nytt projekt skulle Exchange och alla dess gruppfunktioner vara väldigt trevligt. Fungerar det i praktiken?

Användarna kommer vara en kombination av PC och Mac klienter. Servern kommer vara Microsoft Small Business Server 2003 med Exchange 2003.

Det finns en hel del trådar om Entourage och Exchange. Inför varje version av Entourage har vi (Exchangeanvändarna) hoppats på en bättre intregration.

Entourage och Exchange fungerar, men inte lika bra som Windows kusinen. Och så kommer det nog alltid att förbli. Det som inte fungerar är publika mappar som innehåller annat än e-post, dvs. att-göra-listor, kontakter och kalendrar. Där går Entourage bet.

Mina inkorgar är ganska stora, vilket gör att det tar någon minut innan Entourage har synkat min inkorg mot servern. Inget jag stör mej på, märks bara när någon internt ringer och säger att de precis skickade ett mejl och vill att jag ska öppna det.

/c

Jo; en annan som som irriterar är att Entourage inte förstår att jag har fullt på mitt konto. När jag överskriver storleken för mitt konto får jag inte skicka några mejl. Jag får då upp ett http-fel i Entourage. Men nu vet jag att det betyder att jag ska rensa mitt konto. DS.

Entourage är inte en äkta MAPI-klient utan använder kräver att Exchange har OWA (Outlook Web Access) aktiverat. Men som sagt det funkar rätt okej för mail och kalender.

Mail med svarsknappar fungerar inte, man får mailet men ser inga knappar.

Jag har upplevt att Win2003 webmail är bättre än Entourage och har all funktionallitet...

Körs det flera domäner på samma server så är det viktigt att sätta upp OWA på rätt sätt. Jag skulle konfigurera Entourage på en Mac som använde annan domän, men fick det inte att fungera.

Efter konsultation med IT-avdelningen kom vi fram till att OWA var uppsatt att bara fungera med en domän. När vi fixat det så rullade även Entourage med servern.

/c

Det som inte fungerar är publika mappar som innehåller annat än e-post, dvs. att-göra-listor, kontakter och kalendrar

Menar du att man inte kan dela adressböcker, kontakter och kalendrar? Då är det ju oanvändbart.

Ursprungligen av Björnström:

Menar du att man inte kan dela adressböcker, kontakter och kalendrar? Då är det ju oanvändbart.

Om det är viktiga funktioner är Entourage och Exchange ingen lösning.
Som Mattias säger så går det att nå alla funktioner (som Entourage inte klarar) via en webbläsare, men på Mac så är det ingen roligt upplevelse - jämfört med vad Explorer 6 på Windows ger.

Outlook 2001 i Classic ger tillgång till alla funktioner. Vi har en användare som fortfarande kör det.

• Oregistrerad
  • 2005-05-24 22:58
Ursprungligen av Björnström:

Man kan hämta uppgifter från globala adressböcker, men inte ändra i dem...

Kontakter? Är det något annat än personer i globala adressböcker?

När det gäller kalendrar tror jag dock att alla funktioner stöds så detta borde funka.

Ursprungligen av uptown:

Kontakter? Är det något annat än personer i globala adressböcker?
När det gäller kalendrar tror jag dock att alla funktioner stöds så detta borde funka.

Ja, kontakter och kalendrar kan finnas i de publika mapparna och de går inte att komma åt med Entourage. I bilden så finns de mappar vår avdelning använde sig av tidigare. Med Entourage kommer vi inte åt kalenern, uppgifterna eller kontakterna.

På vårt företag är det den vägen vi bokar konferensrum, lånebilar och hittar adresser till återförsäljare etc. Vi vår globala adressbok (Tools > Directory Services) finns alla anställda inom koncernen.

Den personliga kalendern fungerar som den ska med mötesförfrågningar och så vidare.

/c

Den globala adressboken används givetvis av Entourage.

• Oregistrerad
  • 2005-05-24 16:34
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Den globala adressboken används givetvis av Entourage.

Hur hittar du den?

Just det... Knappen Adressbok i Entourage är bara en lokal adressbok.
Om jag skriver ett namn i Till-raden på ett nytt mail och klickar på Kontrollera namn så hittar den namn från globala adressboken.
Eller så väljer man Katalogtjänst från Verktygsmenyn för att söka i adresslistan.
Jag har angett datornamnet på vår domänkontrollant som LDAP-server i Kontoinställningarna, fliken Katalog.

När vi ändå är inne på knappfältet i Entourage. Uppgifter är inte heller kopplat till Exchange trots att den också har uppgifter. Så den kan man också glömma.

Jo publika mappar är alltså utöver den vanliga adressboken och sina personliga kalendrar. Vi har lagt upp konferensrum, släpkärra osv som resurskonton i Exchange. De accepterar automatiskt mötesförfrågningar när man bjuder in resursen som en resurs. Detta går inte heller att göra via Entourage. I Outlook finns det Obligatorisk, Valfri eller Resurs när man ska bjuda in personer eller resurser.

Man kan inte heller öppna andras kalendrar. Man kan se schemat när man vill boka ett möte men alltså inte välja att öppna en annans användares kalender.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 10:53

Hos oss kör vi en blandad miljö med win2003 Exchange och mac med Entourage -04 och då har vi problem med att se mappar med olika former av behörighet, man ser bara dom mappar som alla kan se, och inte dom man har speciell behörighet till. Lustigt nog så klara äldre Entourage av det bättre och Apples egna Mail-app med Exchange stöd klara av det bäst..

1
Bevaka tråden