Jag skulle helst vilja gå över till endast Skype-baserad telefoni snarast. Anledningen är att jag vill minska mina telefonikostnader (speciellt utlandssamtal) och gärna köra ett nummer oavsett var jag är i världen (utan att behöva oroa mig för kostnaderna).
Med SkypeIn kan jag ha ett 08-nummer och använda SkypeOut för att ringa folk billigt. Med Vodafone kostar ett samtal till mobiltelefon i Australien 16kr per minut, med SkypeOut kostar det 1,50kr.
Tanken är att köra Skype i mobilen, programvaran finns för Pocket PC och min tanke var att använda GPRS-uppkopplingen för att ringa. Med GPRS kan man vara ständigt ansluten vilket passar perfekt.
Försök ett
Min första plan var att skaffa ett Vodafone 3G Mobile Connect PC-Card inkl ett abbonemang som ger mig obegränsad datatrafik för 3G och GPRS. Priset är 499kr per månad inkl moms.
Idag besökte jag en Vodafonebutik för att testa en Qtek 9090. Jag kopplade upp den mot internet och laddade ner Skype för Pocket PC och installerade programmet. Sedan anslöt jag mig och det fungerade utmärkt. Jag testade att ringa ett samtal men det fungerade jättedåligt - minst två till fem sekunders lagg och rejält hackigt stundtals.
Det verkar som om bandbredden är otillräcklig för att köra Skype tyvärr.
Min nya plan
Att köra Skype via 3G fungerar utmärkt. Problemet är att det inte finns några Pocket PC mobiltelefoner med 3G-stöd.
Därför måste man trolla lite. Om man köper en HP iPaq HX4700 handdator med Pocket PC operativsystem får man en snabb handdator med fin display, bluetooth och Wifi. Den har plats för både SD och CF-kort.
Med ett expansionspaket (en slags jacka man trär på datorn) får man en PC-Card plats och möjlighet till dubbla batterier. I PC-Card platsen sätter man Vodafones 3G-kort och vips så har man en ständigt uppkopplad Skype-telefon.
Möjliga problem:
- Går bara att använda i Sverige där man har 3G-täckning
- Tung?
- Batteritid?
- Driftsäkerhet och stabilitet?
Vad tror ni?