Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har precis köpt tiger och samban funkar dåligt.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har köpt det nya Mac os X Tiger till min ibookG4. Men det är lite kans för jag kan ej ansluta mig till min samba serer som kör linux den dumma bad bollen visas hella tiden. Det kunde jag problem fritt i phanter. Plus att jag hittar inte atumator och funkar våg efekterna på en ibookG4?.

MVH//Crash_M

Automator ligger i programmappen. (Hört talats om spotlight?) Jag tror inte vågeffekterna funkar på en iBook G4.

P.S. Jag brukar sällan klaga men; snälla skriv ihop...

Ursprungligen av Galeriel:

Automator ligger i programmappen. (Hört talats om spotlight?) Jag tror inte vågeffekterna funkar på en iBook G4.

P.S. Jag brukar sällan klaga men; snälla skriv ihop...

Ok ja hitta automator nu men det är fortfarande samban som stör mig lite för jag vill åt mina backups nu när jag har installerat allt på nytt. Jag ska försöka bli bättre på min stavning också

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-24 21:39

Mellan linux och macar kör du antingen NFS eller AppleTalk. Själv kör jag AppleTalk över netatalk utan några som helst problem. Samba kör man mot Windows. Windows kör man bara om man måste.

Ursprungligen av jahve:

Mellan linux och macar kör du antingen NFS eller AppleTalk. Själv kör jag AppleTalk över netatalk utan några som helst problem. Samba kör man mot Windows. Windows kör man bara om man måste.

Hmm ok jag har alldrig använt NFS eller Appletak villket är smidigast att sätta upp? och även lättast.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-25 14:41

På min linuxburk kör jag Ubuntu som är en variant av Debian. Jag har skrivit om hur jag fick igång netatalk här. För några dagar sedan uppgraderade jag till en ny version av netatalk, då tog det inte mer än ca 10 minuter att få igång allt (inkl. kompilering).

Där finns ett fel i samba i tiger,

Hittade problemet med att montera samba diskar i mac ,

man måste lägga till :
[default]
minauth=none

i /etc/nsmb.conf (denna filen finns nog inte så den måste skapas)
(Detta gör så att lösenord INTE skickas krypterat till utdelningen..men så länge man kör WEP eller har stängt radio på routern så är det lungt...typ ..)

1
Bevaka tråden