Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur modifierar jag "fit-to-grid" på skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 01:27

Jag undrar om jag kan ändra så att jag inte har ett mellanrum mellan högerkanten och ikonerna på skrivbordet. Jag vill använda fit-to-grid och automatisk sortering. Kolla bild.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-30 07:41

jag har min text under mapparna/machintoch hd etc. kanske går att ändra under visa visningsalternativ och välj undertill, tror det ska funka...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 08:05

men jag vill ha texten till höger...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-30 08:34

För att få mappar på skrivbordet åtminstone något sånär som du vill, så får du laborera en hel del med ikonstorleken, fontstorleken, hur dom sorteras, och kanske också fixa så att filnamnen läggs på två rader (jag tror t.ex. Cocktail ger den möjligheten).

Det här har jag retat mig på ända sedan jag gick från OS9 där möjligheterna var mycket större och bättre. Jag tycker faktiskt att det är jävligt dåligt av ett så modernt och användarvänligt OS att man inte kan ordna sitt skrivbord som man vill.

Det handlar inte om nån slags fåfänga, utan om att kunna jobba snabbt och effektivt: Jag har de flesta "tillfälligt aktuella" mapparna på skrivbordet, dvs pågående jobb och liknande. Ibland kan det bli en hel del, och precis som jag håller olika högar sorterade på mitt riktiga skrivbord, så skulle jag vilja placera mapparna på Macens skrivbord i grupper eller på andra sätt.

Varför kan dom t.ex. inte låta mig "rita upp" min egen grid? Eller låta mig dela skrivbordet i "avdelningar" men med bibehållen sortering som gäller hela skrivbordet (om nån begrep vad jag menar) eller på vilket annat sätt som helst som JAG vill ha? Eller lägga mapparna tätt som fan?

Ursprungligen av Danne V:

Jag tycker faktiskt att det är jävligt dåligt av ett så modernt och användarvänligt OS att man inte kan ordna sitt skrivbord som man vill.

Går det inte att ordna med något tredjeparts-program? Någon flitig programerare borde ju ha stött på samma problem...
..och kanske löst det?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-30 10:05
Ursprungligen av Polonius:

Går det inte att ordna med något tredjeparts-program? Någon flitig programerare borde ju ha stött på samma problem...
..och kanske löst det?

Kanske, jag har ingen aning. Har inte ork eller tid att leta och är dessutom inte så särskilt pigg på att installera haxies. Jag tycker det är bedrövligt att Apple, som ju vinnlägger sig att göra sina OS så användarvänliga och snygga som möjligt, har lyckats FÖRSÄMRA detta från OS9. Det kan väl för 17 inte vara så besvärligt att fixa så att man får kontroll över skrivbordet...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 21:30

Precis

Ursprungligen av Danne V:

För att få mappar på skrivbordet åtminstone något sånär som du vill, så får du laborera en hel del med ikonstorleken, fontstorleken, hur dom sorteras, och kanske också fixa så att filnamnen läggs på två rader (jag tror t.ex. Cocktail ger den möjligheten).

Det här har jag retat mig på ända sedan jag gick från OS9 där möjligheterna var mycket större och bättre. Jag tycker faktiskt att det är jävligt dåligt av ett så modernt och användarvänligt OS att man inte kan ordna sitt skrivbord som man vill.

Det handlar inte om nån slags fåfänga, utan om att kunna jobba snabbt och effektivt: Jag har de flesta "tillfälligt aktuella" mapparna på skrivbordet, dvs pågående jobb och liknande. Ibland kan det bli en hel del, och precis som jag håller olika högar sorterade på mitt riktiga skrivbord, så skulle jag vilja placera mapparna på Macens skrivbord i grupper eller på andra sätt.

Dags för färgmärkning kanske?

1
Bevaka tråden