Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera om Panther

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min PB är lite över ett år gammal, jag är en switcher så det är min första mac. Just nu använder har jag osx 10.3.9 och datorn funkar fint. Men jag skulle vilja göra en ominstallation av panther, men varje gång jag har försökt så har det slutat på samma sätt.

Efter att jag valt vilken installationstyp jag vill ha (arkivera och installera), precis innan den ska börja installationen så får jag ett felmeddelande: "Ett fel har uppstått, försök igen". Det enda alternativet som ges är omstart..

Efter att ha kollat runt om någon har liknande problem så har jag kopplat bort all tredjeparts hårdvara, och även tagit ut allt ram minne förutom originalminnet som följde med datorn. Jag har kört reparera skivbehörigheter flera ggr, jag har även kört apples hardware test som inte hittade något fel på datorn eller några av mina minnen..

Jag har även testat att installera tiger med exakt samma resultat.. Det går helt enkelt inte att installera något osx verkar det som..

Någon som har haft liknande problem? Vad ska jag göra?

Om du har en Panther uppgraderings-CD (jag fick min iMac G4 precis efter Panther hade kommit ut) funkar det inte. Jag fick med en Jaguar full-CD som jag får köra först om jag vill göra en clean-install. Därefter clean-install med Panther. Besvärligt som f-n.. Beror nog på att man inte kan skriva över en nyare version med en äldre om det inte är full-CDn (eller vad man ska kalla den).

Det är vad jag tror. Kanske annorlunda för dig.

problem med PB Panther installation

Ja, om det är en upgrade CD funkar det inte som sagt men det kan vara en mängd andra saker också. Först och främst skulle jag starta från installationsCDn och köra "Disk Utility" (vad den nu kan tänkas heta på svenska...), om den rapporterar fel måste dessa åtgärdas. Ibland klarar programmet själv av att göra det, ibland inte. Om Disk Utility inte grejar det själv får du köra något annat disk-reparationsprogram. Airport kort ställer ibland till med en hel del problem, om du har ett Airport Extreme kort installerat kan du testa att ta ut det under installationen.
Det är det enda jag kan komma på utöver vad andra skrivit.

Lycka till!

1
Bevaka tråden