Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VHS - till DVD eller DV?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått i uppdrag av min käre far att föra över minst 30 VHS-band till datorn, för att redigera, spara på datorn och bränna ut det bästa på DVD.

Det jag funderar på är hur jag ska gå till väga, har en miniDV-kamera med in- och utgång men även en VHS-/DVD-inspelar-kombo.

Har några frågor: Vad ger bäst resultat,
- att koppla videon till DV-kameran, spela in på DV-bandet och efter det importera till iMovie eller
- att sätta in bandet i dvd-r-/vhs-kombon, spela in på en rw-skiva, rippa dvd-skivan till ett bra format och sedan redigera i iMovie?

Och vad är smidigast? För om något av alternativen går snabbare så spelar det också roll, eftersom det är rätt många band det handlar om.
--> Och framför allt, finns det nåt sätt som är bättre? Om någon har ett bättre alternativ, skulle jag bli glad av att höra det. För jag vill inte ångra mig om fem år, om det då finns nåt bättre alternativ... För lagring för framtiden kan man trots allt lägga en del energi på.

Tack på förhand!

Hej!

Om du vill ha det på det snabbaste sättet så skulle jag nog ha gjort det sistnämnda. Dels för att om du lägger upp det på DVD så kan du ju ha flera kapitel och lätt hitta de sekvenser som du vill ha (slipper spola, spola och åter spola på dv-bandet). Det blir förstås lite slöseri med DVD-skivor.
Jag tror inte att det blir någon kvalitetsskillnad på någon av sätten, VHS kan ju tyvärr inte bli bättre än vad den är.

Sen beror det ju förstås på hur mycket du hade tänkt redigera bort av de 30 videobanden, och om du vill spara "slasket" för att ev använda det någon annan gång.
Jag skulle känna mig tryggare att ha allting sparat som backup på dv-band än på DVD. Så om du hade tänkt spara allting på alla 30 banden, så är det ju bättre att lägga in det på dv-band direkt och köra första varianten. Om du bara vill ha den färdiga filmen kvar skulle jag som sagt göra det sistnämnda, men sen även förutom att lägga den på DVD, spara den färdiga filmen på ett dv-band som original.

Lycka till och hoppas det går bra, är inte ett litet projekt du har framför dig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-30 13:41

Juliette skriver mångs kloka saker.

Tänk bara på att i mpg2 = DVD ligger bild och ljud "muxade" till ett och samma spår.

Skall Du importera video till en redigering, så måste Du ha video och audio på skilda spår.
Man kan med enkla program naturligtvi "demuxa" ett DVDspår, och då får man det videomässigt med bild och ljud på olika spår. Har själv provat detta och reultatet blir ganska dåligt.
Jag kan tänka mig hur det blir från ett mpg2spår inspelat från VHS.

Försök att digitalisera direkt från VHS och sedan redigera. Gör det enkelt.
För varje "generation" Du manipulerar grundmaterialet, så finns det stor risk att nåt går lite fel.
När allt sedan är klart finns det ju inget som hindrar att Du kopierar ut materialet till vad du vill.

Lycka till!

/Yankee

Senast redigerat 2005-05-30 13:54
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-05-30 15:45

Jag kopplade min VHS spelare till min mini-DV kamera som i sin tur var kopplad till datoren, förde sedan över materialet direkt till datoren utan att spela in det först på band. Min kamera (Sony DCR PC110) har en digital/analog konverter och det är kanske något inte alla kameror har, men har du provat detta?

/h

Tack för mycket bra svar

Halldor: Jo, min videokamera har också det, men tyvärr funkar det inte... Kameran vägrar skicka vidare signalen, det funkar i någon sekund men sen försvinner bilden från iMovierutan igen. Har gått igenom menyerna i flera timmar totalt känns det som, men det vill helt enkelt inte funka.

Yankee och Juliette: Tack för förtroendeingivande svar Jag tror helt enkelt att jag väljer att först spela in till dv-band. Det känns lättare än att bränna till dvd, rippa det till datorn och först efter det ha tillgång till filmen i iMovie. Och VHS-banden finns ju fortfarande kvar om jag mot förmodan skulle ångra mig.

--> Juliette: Jo, det stämmer, slasket vill jag nog trots allt ha kvar. Hur ska jag göra? Ska jag importera hela dv-bandet till iMovie, och kopiera hela projektet till en säker plats innan jag börjar redigera en kopia? Fungerar det och är det det smidigaste sättet?

Hej igen!

Jag har mest redigerat på avid (har precis skaffat mac, så jag har inte hunnit göra så mycket på imovie än) Eftersom imovie lägger upp allt så snyggt i datorn, och gör klipp automatiskt där man satt på och stängt av kameran vid inspelning så skulle jag tanka in allt (ett band i taget) och rensa vad jag ville ha sen vid redigeringen. Det beror ju förstås också på hur mycket plats du har i datorn.
Ett bra tips: tänk på att ibland kanske du tycker att sekvensen är "dålig" men ändå vill ha med bara ljudet eller bara bilden, så spara den sekvensen. Det är kul att lägga på överlappningsbilder; (bilder som är bra men ljudet bara knastrar) andra rörliga bilder, text etc.. eller vissa ljud (kanske en hel låt som annars skulle klippas av bara för att bilden är dålig, eller nån som pratar informativt om vad som händer på en senare bild), så kan man tighta till filmen lite och den blir roligare att se på.

Jag brukar inte spara filmen på nån annan plats ibörjan, eftersom den finns på dv-bandet, däremot när jag grovredigerat så brukar jag spara en i extra i redigeringsprogrammet som får heta version 2 (ibland kör jag även ut den på ett dv-band och spar den på om det har varit väldigt mycket jobb med den)
Sen finredigerar jag den första versionen, lägger på dissolver, mixar ljudet, lägger på inklippsbilder, tightar till den, provar att byta plats på bilder eller klipp mm. Det är bra att ha version 2 som bas kvar, om man ångrar sig, vill göra om vissa saker, eller kanske vill göra en till film lite annorlunda än den man håller på med.

Halldor: Jo, min videokamera har också det, men tyvärr funkar det inte... Kameran vägrar skicka vidare signalen, det funkar i någon sekund men sen försvinner bilden från iMovierutan igen. Har gått igenom menyerna i flera timmar totalt känns det som, men det vill helt enkelt inte funka.

Om du använder sony kan du ju snabbt kolla AV-DVout i menyn det borde funka och är lätt att hitta. Sedan kanske imovie vill att bandet ska rulla i kameran, kolla intällningarna i imovie om du kan köra "vilt" i från kameran. Jag använder ej imovie så jag vet inte om det funkar.
Gör allt vad du kan för att undvika "DVD tricket". Även om det är sant att VHS inte har hög kvalitet så finns det ju ingen andledning att kasta sista skärpan i sjön och introducera nya bildfel.

Johan

1
Bevaka tråden