Jag jobbar mycket med webbdesign och jag var också skeptisk innan jag bytte till Mac (bytte sep -04). Men det finns verkligen ingen anledning till att inte byta till Mac. För de som inte kan koda html/css för hand finns ju programmen DreamWeaver och GoLive. För de som kodar för hand, så är egentligen det enda man behöver en texteditor. Vill man ha lite mer funktioner så finns det endel småprogram, det jag använder heter BBEdit ( http://www.barebones.com/products/bbedit/index.shtml ) och funkar bra. Jag brukade köra Homesite på Windows innan jag bytte och att ställa om sig till BBEdit var inte så jobbigt. Så länge man har sin texteditor med bra sök/ersätt, färgkodning osv. så är jag nöjd.
Att bygga sidor för IE och testa i Mac kan du glömma, enda grejen är väl att köra Virtual PC och emulera Windows. Men det känns lite kladdigt och inget jag hade gjort. Jag har sparat min Windowsburk och har den till att testa webbsidor, lite 3dsmax och spela spel på. Kodar man efter standarden och lär sig vilka styles IE inte stödjer eller tolkar konstigt, så behöver man knappt testa i IE Windows. Men se upp för att göra för avancerade saker med CSS, för då ser det ofta piss ut i IE eftersom den inte stödjer standraden till fullo och har sina specialare.
Sen finns ju Flash MX på Mac också och jag trivs bättre i det på OS X än jag gjorde i Windows. Det är dock fortfarande ett rätt dåligt/osmidigt program för design, men man kan göra mycket snyggt och användsbart i det, bara man kan stå ut med programmet. :/
En liten detalj som jag stör mig på och som jag inte fått rätt på är att konstiga tecken åäö osv. måste konverteras till kod för att det ska funka när man laddar över filerna till servern och den ska kunna visa dem rätt. Samma när man får vissa filer från Windows-människor så är alla åäö "förstörda" ersatta med skumma tecken så man knappt kan läsa texten. Jag har inte hittat nån lösning för det. Men så länge man kommer ihåg att konvertera tecknena och får in vanan på det så rullar det på! OS X är ju trots allt en så pass mycket mer trevlig/smidig/inspirerande miljö att jobba i än Windows. Så byt till Mac, du har bara att vinna på det, både kreativt och tidssparande!