Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla bild som ikon till fil

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-28 16:15

Jag har några barnfilmer på datorn för att barnen skall kunna själva starta den film de vill. Dessa är i MP4-format och har idag en ikon från quick time, Jag undrar ifall man kan ändra ikonen till en bild dvs bild på framsidan på respektive film. Det skulle då underlätta för barnen att hitta rätt film

• Medlem
  • 2005-05-28 16:39

Jadå.
1) Leta upp och pausa på den bild i filmen du vill använda, välj "kopiera" från QuickTime.
2) I Finder, välj "visa info" på filmen, markera ikonen som syns i info-fönstret och välj "klistra in".

• Medlem
  • 2005-05-28 23:03

Det där lät enkelt och praktiskt, problemet är att när jag vill klistra in bilden så går det inte använda alternativet under "edit" bilden finns dock på klipp board. kan det vara så att jag måste uppgradera min quick time till en full version?

Ursprungligen av Sia:

Det där lät enkelt och praktiskt, problemet är att när jag vill klistra in bilden så går det inte använda alternativet under "edit" bilden finns dock på klipp board. kan det vara så att jag måste uppgradera min quick time till en full version?

Har du verkligen markerat iconen i info-fönstret innan du försökte klistra in?

• Medlem
  • 2005-05-29 22:39

Jag vet inte om jag gör något fel. Jag har en engelsk version och när jag märkerar filen och under finder går till "get info" öppnas en ruta med en flik som heter "general" och där markerar jag ikonen och försöker klistra in men under edit är komandot "paste" inte aktivt (dvs är gråmarkerade) trots att bilden jag tidigare har kopierat finns i klippboken????

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-29 23:08

Du ska markera den lilla ikonen...inte den nedanför som visar ikonen i fullstor storlek.

• Medlem
  • 2005-05-29 23:32

oops!! det finns nog lite risk att jag uppfattas som lite trög . Jag märkerar den lilla ikonen som för övrigt ser ut som en quicktime icon och under till står MPG4. denna står på första raden under fliken "general" och bredvid den står namn på filen. Finns det någon annan icon som jag borde märkera?

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-29 23:47

Jag tror att du markerar helt rätt ikon. Problemet verkar vara att du inte kopierat nåt från quicktime-filen. Du pausar filmen i fråga; sen klickar du en gång i själva fönstret där filmen visas. Sen kopierar du. Då ska det fungera.

• Medlem
  • 2005-05-30 21:13

Det är nog något som inte stämmmer. Har gjort allt ovanstående plus att har försökt klistra in en mindre bild för att kontrolera ifall bilden blev för stor men det hjälpte inte. Det går inte att klistra in något på iconen under file/get info/general, det går inte att klicka på paste där av någon anledning, har ni någon aning om vad det kan bero på????

• Medlem
  • 2005-05-30 21:59

Pröva med kortkommandot Äpple+v för att klistra in ikonen i get-info rutan. Menyalternativet "klistra in" funkar kanske inte i detta läge.

• Medlem
  • 2005-05-31 20:31
Ursprungligen av SirN:

Pröva med kortkommandot Äpple+v för att klistra in ikonen i get-info rutan. Menyalternativet "klistra in" funkar kanske inte i detta läge.

Har även provat det utan resultat, finns det inget annat man kan göra

• Medlem
  • 2005-05-31 20:51

Jaaaa.... nu fungerar det, anledningen till att jag inte kunde ändra iconens utseende var att filen var "read only", tänk att det kan vara så enkelt, tack för all hjälp

1
Bevaka tråden