• Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-31 11:35

Hej,

Sitter här och har ända sedan övergången till Tiger haft en del problem med rättigheter på filer och mappar. Kopierade över alla filer från min gamla burk till nya G5:an med Tiger. Ibland kan jag inte spara filer i mappar eller ändra filer pga att jag inte har behörighet.

Kollat i finders infofönster och på en mapp ifråga står det ”Du kan Läsa och skriva”, ”Ägare står också på mig”. Jaha, tänker att det kan ju vara fel på nått inne i mappen eller nån enstaka fil, så då väljer jag ”Använd för inkluderade objekt”. Då får jag till svar att ”Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt”.

Nähä? Jag vill ha skriva och läsa rättigheter på alla mina mappar och filer i hela min användarmapp. Hur fixar jag denna bugg? Har kört skivverktyg osv utan resultat. Kan det ha och göra med att jag hade ett annat användarnamn på min gamla dator? Ja hur som helst vill jag bara ha en intelligent lösning på detta synnerligen irriterande problem. Tack vare behörighetsproblem döpte dessutom GraphicConverter om bilder som den inte kunde flytta till vald mapp till något i stil med ” to_move_95903”. Får man plocka de filerna från en backup för att få rätt namn på dom igen. Gisses…