Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flera OS på samma burk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-26 13:29

Har tankar kring att installera en ny hårddisk på min burk och undrar ifall det (vilket jag har för mig att det går) går att ha flera system på samma burk på olika diskar eller partitioner och genom ett val vid uppstarten väljer vilket os som ska startar upp.

I Systeminställningar går det ju som bekant att välja vilket os som ska startas upp, men det är inte därifrån jag vill göra ändringen.

På PC sidan kan man ju exempelvis få välja vilket system man vill starta upp vid boot (ex. win2k eller XP).

1. Går det här i huvud taget?

2. Hur gör man då?

3. Är lösningen så enkel att man bara behöver hålla in option-knappen vid uppstart?

4. Är det bara att installera in det nya systemet på den nya disken/partitionen (efter val vid installationen)?

Punkt 3 och 4 lät väldigt bra tycker jag

Du installerar dina OS på dina partitioner sen håller du ner alt-knappen vid uppstart så får du välja vilket OS du vill starta upp med. Dock funkar det endast med 1 OS på varje partition, du får bara välja det som senast startades upp. Men varför skulle man ha mer än 1 OS på en och samma partition?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 14:18

På jobbet har vi en iMac för teständamål. Den har fyra separata OS på en och samma partition... Jag säger inte att det fungerar bra, bara att det fungerar.

Det du kan göra är att installera yaboot. Det är dock lite krångligt och kräver Linux.

http://penguinppc.org/projects/yaboot/

  • Medlem
  • 2003-02-26 23:42

Jag sitter själv med två hårddiskar och ett otal partioner, och kör omväxlande OS 9 och OS X. Det funkar kanonsmidigt, men så har jag också systemen installerade på olika diskar.

Med option-tangent-starter kan du bara välja vilken disk du ska starta från, och inte vilken partition. Har du systemen installerade på olika partitioner på samma disk får du nog snällt gå till inställningarna... (om inte yabooter fixar det åxå)

Det fungerar visst att använda alt-knappen för att boota från olika partitioner på en och samma hd.
(Men olika partitioner är ett måste)

Jag kör 3 partitioner som standard:
1. OSX-system med egen OS9 för classic
2. OS9-system (äkta, fullskalig 9:a)
3. Filer (med ignorera behörigheter)

När man behöver köra 9:an är det bara att starta om med alt-knappen nere. Inställningar för startskiva ändras inte så en ny omstart utan knapptryckning startar upp i OSX som vanligt.

Det här bör fungera med fler partitioner än 3 men jag vet inte hur maskinen reagerar med fler hårddiskar installerade.

1
Bevaka tråden