Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knep för att Klippa ut / Klistra in filer i Finder

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att det här ska funka behöver man rappa fingrar

- Markera filen
- Tryck Kommando-Backspace (Flytta till papperskorgen)
- Tryck Kommando-C (Här måste man vara riktigt snabb, vi snackar kanske en halv sekund eller snabbare. Man måste hinna trycka innan Finder inte längre visar filen, för då är den inte längre markerad. Det bästa är att använda båda händerna och aldrig släppa Kommando-knappen.)
- Öppna mappen där du vill ha filen
- Tryck Kommando-V

Tadaa!

Om filen redan finns i papperskorgen kommer den nya filen ha "kopia" i sitt namn, så se till att tömma papperskorgen om du flyttar samma fil flera gånger..

Verkar inte funka med mer än en fil i taget.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 19:20

Snyggt
Många många kommer prova…

[font="times"]Men vad skall det vara bra för? Egentligen…[/font]

Ursprungligen av Pär:

Snyggt
Många många kommer prova…

..hur menar du, att detta skulle vara ett practical joke??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 20:30

ctrl-X -> ctrl-V är ju det absolut bästa med windows filhantering. Att det inte finns i OS X känns som ett handikapp.

Ursprungligen av C-mon:

ctrl-X -> ctrl-V är ju det absolut bästa med windows filhantering. Att det inte finns i OS X känns som ett handikapp.

Det beror ju på att du har vant dig vid det.

CTRL+C för övrigt. Inte X.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 20:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det beror ju på att du har vant dig vid det.

CTRL+C för övrigt. Inte X.

Nej, Ctrl + X är det som gäller när du vill klippa ut i Windows.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 12:23
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Nej, Ctrl + X är det som gäller när du vill klippa ut i Windows.

Som i OSX med andra ord..

Ursprungligen av Fredric:

Som i OSX med andra ord..

... inte med filer i Finder

Ursprungligen av soul8o8:

För att det här ska funka behöver man rappa fingrar

Jag har visst rappa fingrar. Fräsigt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 21:30

Finns det någon anledning till att OSX inte stödjer ctrl-x (cmd-x)? Jag stör mig något enormt på det. Jag brukar ha ett Finder fönster öppet och så använder jag hörnen för exposé för att först visa desktop, markera filen, sedan Finder igen via exposé och sedan är filen flyttad. Inte så smidigt...

Ursprungligen av Eddie G:

Finns det någon anledning till att OSX inte stödjer ctrl-x (cmd-x)? Jag stör mig något enormt på det. Jag brukar ha ett Finder fönster öppet och så använder jag hörnen för exposé för att först visa desktop, markera filen, sedan Finder igen via exposé och sedan är filen flyttad. Inte så smidigt...

Frågan har ställts tidigare. Jag brukar hänvisa till de uppfjädrande mapparna samt kommando-tangenten för flyttning av fil.

Ta tag i filen/mappen.

Dra till hårddisksymbolen och tryck mellanslag (eller annan vilken annan disk/mapp som helst).

Det finns en inbyggd fördröjning som öppnar mappen efter ett tag men mellanslag öppnar den direkt.

Fortsätt på detta sätt att trycka ner filen i hierarkin.

När du öppnat destination så håller du ner Kommando innan du släpper filen. Med kommando sker en förflyttning dvs en klipp ut + klistra in. Är det en förflyttning inom samma partition behövs inte kommando-tangenten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 22:06
Ursprungligen av Anders Täpp:

Frågan har ställts tidigare. Jag brukar hänvisa till de uppfjädrande mapparna samt kommando-tangenten för flyttning av fil.

Ta tag i filen/mappen.

Dra till hårddisksymbolen och tryck mellanslag (eller annan vilken annan disk/mapp som helst).

Det finns en inbyggd fördröjning som öppnar mappen efter ett tag men mellanslag öppnar den direkt.

Fortsätt på detta sätt att trycka ner filen i hierarkin.

När du öppnat destination så håller du ner Kommando innan du släpper filen. Med kommando sker en förflyttning dvs en klipp ut + klistra in. Är det en förflyttning inom samma partition behövs inte kommando-tangenten.

Mjo... Men de där förbannade uppfjädrande mapparna dröjer ju ca. 150 år att få upp. Ja det funkar, men det är långt ifrån perfekt. Jag vill ju kunna uttnyttja de finder fönster som jag har aktiva på ett smidigt sätt. Metoden jag använder är snabb när man har mus inkopplad men med bara trackpad på min iBook

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 22:15

Exakt. Fördelen med cmd-X, cmd-V är att man kan göra det helt utan att blanda in musen. Ska man flytta en fil i OS X går det inte att komma ifrån att använda musen (om man nu inte räknar med terminalen).

Fortfarande behövs en mus, men kan man inte hitta på något kul med Automator?
Högerklick på filen och sen väljer man flytt till någon av favoritplatserna. Automatorn gör först en kopia sen en kasta bort.

Jag förstår inte riktigt vad det är ni försöker göra med "klippa ut"??

Är det flytta, ni menar?

Det är ju bara att hålla ner command så flyttas filen ju.

Eller är jag ute och cyklar med vad ni menar?

- Slice -

Kan vara så att M$ har patent på den uppfinningen... precis som Apple hade med Papperskorgen nere i högra hörnet...

Se bara vad som hände när Apple släppte på det patentet.

Fattar fortfarande inte vad ni vill åstakomma med att "klippa ut" något ???

Är det flytta ni menar?

- Slice -

Saken är väl att de är smidigt om man är van vid det.. att kunna ha en bunt filer i urklippet och göra andra saker innan man lägger dom där dom ska va, tex skapa en ny mapp eller liknande.. lite svårt o göra sånt när man drar omkring filer med muspekaren.

OK, men är det flytta som ni menar med klipp ut ?

- Slice -

Precis.

Njae... håll isär begreppen nu.

Klipp ut är att flytta en fil till urklipp. Om den inte klistras in igen är den borta.

Flytta = Klipp ut + Klistra in

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 15:35

Håller med att det borde finnas ett minne som sparar filen virtuellt tills dess den blir inlagd igen, ungefär som kommando-X alt -C och sen kommando-V

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 17:08

Så funkar det ju i Windows. Inga filer tas bort när man trycker Ctrl-X, själva flytten (=raderingen) sker när man trycker Ctrl-V i destinationsmappen.

Ursprungligen av C-mon:

Så funkar det ju i Windows. Inga filer tas bort när man trycker Ctrl-X, själva flytten (=raderingen) sker när man trycker Ctrl-V i destinationsmappen.

Så logiskt... man väljer klipp ut men det syns inte att någonting hänt.

Det kan t o m vara därför Apple inte implementerat det här rakt av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 21:25

Så logiskt... man väljer klipp ut men det syns inte att någonting hänt.

Det man klippt ut blir "utgråat". Det framgår alltså tydligt vad man vill flytta.

Ursprungligen av C-mon:

Det man klippt ut blir "utgråat". Det framgår alltså tydligt vad man vill flytta.

En kompromiss lika fullt och inte logiskt med hur klipp ut fungerar i övriga program. Funktionen borde kallas "flytta fil" för att vara helt logiskt.

Vad händer om man gör klipp ut och får en grå fil och sedan loggar ut?
Är filen kvar eller inte kvar när man loggar in igen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 23:18

En kompromiss lika fullt och inte logiskt med hur klipp ut fungerar i övriga program. Funktionen borde kallas "flytta fil" för att vara helt logiskt.

Du har rätt i att det är en kompromiss, men en väl fungerande sådan. Man har alltid valet att inte använda funktionen. Håller med om "flytta fil" vore ett bättre namn.

Vad händer om man gör klipp ut och får en grå fil och sedan loggar ut?
Är filen kvar eller inte kvar när man loggar in igen?

Den är kvar. Att filen är grå är bara visuell markering för att användaren ska hålla reda på vad han eller hon klippt ut. Filen rörs inte förrän den är fullständigt kopierad till den nya platsen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-01 18:27

I princip alla program på Macen (Excel ett av undantagen) hanterar "Klipp ut"-kommandot på ett sådant sätt att det man klipper ut går förlorat om man inte klistrar in det igen. Det skulle vara ett brott mot den enhetlighet som i övrigt föreligger i systemet att frångå detta förfarande. Skulle man i stället implementera klipp och klistra för filer utan att använda "Excel-metoden" har man med ens skapat ett moment där många riskerar att förlora dokument. Jag förstår dem som saknar detta smidiga sätt att flytta filer, men har större förståelse för Apple som, sannolikt med samma resonemang jag själv framfört, valt att utelämna funktionen. Path Finder, ett tredjepartsprogram med bl.a. bättre filhantering, har löst problemet på ett mycket snyggt sätt med en s.k. Drop Stack. Man kan alltid hoppas att Apple antingen ersätter Finder med Path Finder, eller helt fräckt stjäl funktionen.

1
Bevaka tråden