Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur söka efter gömda filer/mappar?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill hitta en sak som heter .hidden hur gör jag det?

Filen ligger i "root":
Öppna terminalen

cd /
ls -al
  • Medlem
  • 2005-06-01 19:33

För att söka med GUI, kör "Sök" i Finder och lägg till villkoret "Synlighet".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-01 19:45

Här ett fiffigt program, Invisibles, som gör alla osynliga filer synliga. Sedan kan man såklart göra dem osynliga igen, när man hittat det man skall. Fick behov av det för bara några dagar sedan, då någon tipsade mig om det.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14722

Att använda . för att gömma en fil är UNIX sättet.
Dessa filer hittar inte Spotlight, hur jag än ställer inte det.

Så så enkelt var det inte.

morgan_a: om jag visste var den fanns skulle jag inte be om sök hjälp.

Någon som kan find? Jag har läst man filen men får inte till det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 08:53
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Att använda . för att gömma en fil är UNIX sättet.
Dessa filer hittar inte Spotlight, hur jag än ställer inte det.

Så så enkelt var det inte.

morgan_a: om jag visste var den fanns skulle jag inte be om sök hjälp.

Någon som kan find? Jag har läst man filen men får inte till det.

Ställ t.ex. in söket som i vänstra bilden, så får du resultatet som i högra bilden.
PS: För att visa eller dölja gömda filer i finder utan att behöva använda terminalen, så brukar väl en del underhållsprogram ha den möjligheten. Jag använder bl.a. Xupport. Den låtar mig göra det med hjälp av ett par klick.

Och detta sökverktyg hittar jag var i Tiger?
Jag har inte hittat det ännu, jag gjorde ungefär samma sak i Tiger sök fönster och sökte efter gömda saker i min hemkatalog men då hittade den inga saker trots att jag vet att det finns saker.
Jag vet inte namnet på filen jag vet bara att den är gömd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 09:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Och detta sökverktyg hittar jag var i Tiger?
Jag har inte hittat det ännu, jag gjorde ungefär samma sak i Tiger sök fönster och sökte efter gömda saker i min hemkatalog men då hittade den inga saker trots att jag vet att det finns saker.
Jag vet inte namnet på filen jag vet bara att den är gömd.

cmd-F eller "Sök" i Arkiv-menyn i Finder har i alla tider varit kommandot för filsökning.

I 10.4 ser rutan annorlunda ut jfrt med 10.3, men det är ungefär samma funktioner. Valet "Synlighet" finns inte från början i filtreringsmenyerna, utan du måste välja "Annan ..." och sedan välja "Synlighet" för att få fram det alternativet.

Annars kan man prova:

1. Gör Äpple-F i Finder.
2. Välj "Dator" som sökställe.
3. Välj "Råsökning" som alternativ.
4. Skriv i sökfältet: (kMDItemFSInvisible = "1")

Och där får man en lista på en jäkla massa osynliga filer. Hittade detta här:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68b01ca0/0

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 09:26

Jag har inte Tiger, utan Panther. Men antar att det ändå äpple + f som tidigare, eller?
Men du har formulerat dig som om filen HETTE .hidden, och det var sålunda det jag sökte i exemplet tidigare.
Om du inte vet namnet på den, och inte var den finns, så kommer du att få fram en oherrans massa filer. Om du misstänker att den finns i din hemmamapp, så kan du väl börja med att leta där, då. Se bilden, klicka "add", välj hemmamappen, och sök bara i den. Upprepa i andra foldrar om du inte hittar filen. Jag begriper dock inte hur du ska kunna identifiera filen bland alla andra om du inte vet vad den heter. Men du kanske har ett hum, eller en idé om vad den kanske heter? I så fall kan du inkludera det i sökkriterierna...

Jodå nog finns Äpple-F kvar... men då öppnas inte detta fina fönster utan någon spotlight sökning i ett fönster där du visserligen kan göra dessa inställningar men att hitta . gömda filer gör den inte.
Jag vet t.ex. att .ncftp finns där om vi pratar om min användare.
Men detta körs på ett annat system och jag håller på att ta reda på hur jag ska kunna söka fram . gömda filer eftersom den personen inte vet var han lagt sakerna.
Det enda han kan se är att mappens utrymme fortfarande upptas på disken men den syns inte, därav tänkte jag söka på . gömda filer.
Gör jag sökningen med inställningar att söka efter gämda filer hittar den inget i min hemmamapp t.ex. trots att det finns ett antal . gömda saker där.

Jag ställde frågan fel hoppas detta rättar till det.

sudo find / -gömda

Nåt sånt vill jag ha...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-02 12:35

find / -name ".hidden"

Så söker du efter filen/katalogen som heter just ".hidden".
-iname istället för -name så är sökningen case insensitive.

Find gör ingen skillnad på gömda och vanliga filer vad jag vet.
Du kan ju mosa dit en sudo innan för att vara på den säkra sidan.

ok... hmm får leka mig fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 13:59
sudo find / -name ".*"

Hittar alla filer (från / och nedåt i katalogstrukturen) som heter punkt-nånting, dvs alla filer som inte syns vid vanliga listningar. Om det blir väldigt många, kan det vara på sin plats att begränsa utskriften till en skärmsida i taget:

sudo find / -name ".*" | more

Vet du ungefär vad du letar efter (t ex "profile"), kan du också filtrera ut strängar i sökresultatet med:

sudo find / -name ".*" | grep -i "profile" | more

Happy hunting!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-02 15:31
Ursprungligen av macce:
sudo find / -name ".*" | grep -i "profile" | more

Vad brukar man kalla tävlingen, "most unnecessary use of grep"?

Det här är ett annat alternativ, fast det vinner ju inga tävlningar:

sudo find / -iname ".*profile*" | more
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 15:49

Haha, oops. Såg inte verktygsboden för alla grepar. Vad vinner jag?

1
Bevaka tråden