Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vakna ur vila

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har efter att ha instalerat 10.2.4 drabbats av att skärmen inte vaknar när datorn gått ned i vila, kör MDD - någon mer som har detta eller kan ge råd om var jag borde felöka ? Enda externa pryl som är till datorn är Logitech MX700 (optisk utan sladd) (musen) som jag inte vet om jag ska ge skulden. Har testat med att ändra lite i Energy saver dock utan resultat. Hade inte problemet med 10.2.3 och Logitech MX500 (optisk med sladd). Saknar snabbstart från vila och problemet finns även när jag själv valt att sätta den i vila.

Någon som minns hur MDD ska få sitt PRAM zappat, är ju numera lite olika beroende av modell.

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-01 15:16

Testa att resetta PMU, det kan hjälpa. (sök på http://www.info.apple.com/ för mer info om hur du gör.

/glemme

Citat:

citera: Någon som minns hur MDD ska få sitt PRAM zappat, är ju numera lite olika beroende av modell.

talade med Apple Care i veckan och enligt dom så zappar man PRAM på samma sätt om i system 9 på MDD
alt+com+R+P och 3 stycken uppstarts ljud

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-01 16:22

Hmm, jag sitter också med MDD 867, Logitech 700-musen samt 10.2.4 och min burk har varit hur sjuk som helst senaste dagarna...applikationerna kraschar på rad... och varje gång jag försöker väcka datorn ur vila möts jag av den flerspråkiga kernel panicrutan som snällt säger att jag måste starta om. Dessutom verkar det som om en av mina interna diskar rasat, eftersom jag får felmeddelande när jag försöker installera om systemet. Dessutom har all data på en extern disk gått förlorad.

Panikslagen ringde jag inLifes tekniker igår, det enda kunde säga över telefon, var att det lät som ett hårdvarufel - om det sedan är disken eller ngt annat som orsakat min olycka gick dock inte att svara på utan att titta på den. Nu sitter jag här och är mest rädd för att jobba...

• Oregistrerad
  • 2003-03-01 17:28

Jag har en G4 350 MHz och ibland vill inte den heller vakna till liv efter att ha gått ner i vila om man försöker via tangentbord eller mus. Vad som däremot fungerar är att trycka på av/på knappen på datorn så vaknar den till liv igen.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-01 17:37

Jag får nästan alltid kernel panic efter jag har haft min MDD i vila... extrasaker är väll MX500, digitalkamera, FW DV.kamera, apple pro tgb, soundsticks, M$ gamepad, Epsonskrivare, Glowpad

saker jag vet att det inte har med att göra är MX 500, glowpad, dv kamera, digitalkamera skrivare och gamepad..
inte kollat om problemet är kvar i 10.2.4

• Oregistrerad
  • 2003-03-01 18:10

När jag väcker min MDD ur vila (efter uppgradering till 10.2.4) så är upplösningen på skärmen 640*480 och det enda sättet att få tillbaka gamla upplösningen är att boota om. Någon som har en lösning?

Så har jag med, men jag vet hur man årdnar det! Tryck på mellanslg eller på enter så vaknar den ur vila!!

Om du letar upp en fil som heter:
com.apple.PowerManagement.plist

Ligger i Bibliotek>>Preferenser
(den Biblotek du har invid System)

Den har med sömnen att göra.
Jag raderade den när min G4 INTE ville gå i vila, och det hjälpte. Kanske fungerar omvänt också.

Kan du inte slänga den från X så gå in via Mac OS 9 om du har möjlighet till det.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-02 12:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrick:
När jag väcker min MDD ur vila (efter uppgradering till 10.2.4) så är upplösningen på skärmen 640*480 och det enda sättet att få tillbaka gamla upplösningen är att boota om. Någon som har en lösning?

ta sök bildskärmar i bildskärmsmenyn (i apple menyn)

• Oregistrerad
  • 2003-03-03 21:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrick:

ta sök bildskärmar i bildskärmsmenyn (i apple menyn)

Tyvärr så funkar inte det...

• Oregistrerad
  • 2003-03-04 14:42

Kör PB G4 Ti och har samma problem.
Datorn snurrar efter vila men skärmen är kolsvart så jag får ta ner den i blindo och sedan starta upp igen. Hittar inget på Apples web än.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: sputnik:
Hmm, jag sitter också med MDD 867, Logitech 700-musen samt 10.2.4 och min burk har varit hur sjuk som helst senaste dagarna...applikationerna kraschar på rad... och varje gång jag försöker väcka datorn ur vila möts jag av den flerspråkiga kernel panicrutan som snällt säger att jag måste starta om. Dessutom verkar det som om en av mina interna diskar rasat, eftersom jag får felmeddelande när jag försöker installera om systemet. Dessutom har all data på en extern disk gått förlorad.

Panikslagen ringde jag inLifes tekniker igår, det enda kunde säga över telefon, var att det lät som ett hårdvarufel - om det sedan är disken eller ngt annat som orsakat min olycka gick dock inte att svara på utan att titta på den. Nu sitter jag här och är mest rädd för att jobba...

prova att koppla ur USB-tillbehör och hubbar, jag gjorde så och har efter det inte haft några Kernel Panic.

Du Sputnik - har du provat med att kör "fsck -y" vid uppstarten - om inte så gör det. Du håller ned Command +S och släpper tangenterna när en massa tecken rullar upp på skärmen. Sedan skriver du kommadot och trycker på retur. Då går den igenom och letar fel- OM den hittar fel men som inte lagas upprepa då kommandot tills det är lagat. Skriv sedan "reboot" och tryck retur, då startar daorn om. Till din dator ska det ha levererats en diagnostikskiva - testa den och se ifall något hårdvarufel finns. Har du AppleCare så ska en CD med TechTools finnas, den kan nog laga ännu bättre. Sista åtgärd är väl att formatera om hela rasket.

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Du Sputnik - har du provat med att kör "fsck -y" vid uppstarten - om inte så gör det. Du håller ned Command +S och släpper tangenterna när en massa tecken rullar upp på skärmen. Sedan skriver du kommadot och trycker på retur. Då går den igenom och letar fel- OM den hittar fel men som inte lagas upprepa då kommandot tills det är lagat. Skriv sedan "reboot" och tryck retur, då startar daorn om.

Det var det krångliga sättet Olle. Det räcker med att du bara håller nere shift vid omstart.

(Om man har 10.2 eller senare så ger shift vid omstart en "safe boot" då disken undersöks.)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det var det krångliga sättet Olle. Det räcker med att du bara håller nere shift vid omstart. (Om man har 10.2 eller senare så ger shift vid omstart en "safe boot" då disken undersöks.)

Hm... testade din variant och det kommer då INTE upp en promtskärm där man kan upprepa fsck -y Menar du att ALLT lagas. Jag kör 10.2.4 på MDD. Uppstarten tog för visso längre tid på sig och kanske gjordes något i bakgrunden...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 21:40

Jag lovar, jag har prövat alla knep "known to man kind", jag har till och med sjungit för datorn.

Det verkar som att mitt grafikkort är emot mig... har kopplat ur en av två skärmar och nu verkar allt mycket stabilare....

Sputnik; du har ett hårdvarufel och är det inte något annat som du har kletat på ditt moderkort (mer än ett udda(?) grafikkort) så skulle jag nästan misstänka din processor...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 01:25

Det är det fabriksmonterade kortet som enligt uppgift ska klara två skärmar...

Varför tror du att det är processorn? (har ingen koll själv)

1
Bevaka tråden