Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigeringsutrustning till tv-kanal?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken redigeringsteknik skulle ni rekomendera till en liten lokal tv station?

Skulle även vara intressant med kamera tekniken, vad tror ni skulle räcka för att köra i det digitala markbundna nätet?

Tips är välkommet.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-01 13:20

Några stycken iMac G5 med FinalCut Express. Billigast och bäst.
Har du pengar köp Canon XM-2 kameror.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 22:25

Okej, jag har sagt det förr och säger det igen - avbryt, eld upphör

Undvik Final Cut Express. Det är oanvändbart i en proffsmiljö (ingen EDL-support, ingen riktigt tidskodssupport, inget stöd för annat än DV - need I go on?). Herregud, det är en TV-kanals redigering som skall byggas, lägg på 5-7000 kr för Final Cut Pro så ni kan jobba ordentligt.

Men ja, för att komma med ett vettigare svar krävs mer ingående "krav på redigeringsplatsen":

• Inspelningformat och leveransformat?
• Arbetsflöde - fler eller bara en redigerare?
• Budget

osv.

Är det krav på flera enklare redigeringar så skulle jag kunna säga ett antal iMac G5:or i ett Gigabith nät skulle göra jobbet fint. Givetivs får man satsa på en central RAID-5 lagring här. Dock är man i stort sätt begränsad till DV-redigering. Givetvis kan man då ha en "master" redigering som konformar allt till ett högre format eller annan lösningar... Är det å andra sidan endast krav på en redigering för "allt" jobb skulle jag säga G5, xRaid med RAID 5 (säkert) eller ett SATA-RAID (snabbt, billigt), ett hårdvarukort eller box (AJA Io, Kona 2, Kona LS alt. Decklink av någon smak).

Ja, mer kött på benen krävs för ett vettigare svar egentligen.

Nej ingen fcp express.

Det ska vara EN redigering, de vill köra HDV - de ska sända från disk så att det kan loopas.

Externa kunder ska kunna hyra in sig. De pratar om att kanske även satsa på en mindre avid och då i pc miljö, eller i mac miljö.

Jag har föreslagit Finalcut studio med raid.

Jag antar att de oxå gärna vill ha möjligheten att kunna koppla in en av öns (gotlands) digibetor.

Budgeten ska ligga kring 250-300 tkr ungefär.

Jag har lite på fötterna eftersom jag fick förfrågan idag att kolla upp detta.

Trots att jag är gammal Avid räv så känns ändå fcp som ett bättre alternativ tillsammans med JVC´s nya HDV kamera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 09:34
Ursprungligen av draags:

Trots att jag är gammal Avid räv så känns ändå fcp som ett bättre alternativ tillsammans med JVC´s nya HDV kamera.

Är det någon som har koll på om AVID:erna stödjer HDV på samma smidiga sätt som FCP 5? Skulle vara intressant att få höra av någon som jämfört.

Tidigare sätt att få in HDV (med lumiere-pluggar och annat) har ju känts ohållbart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 22:51

Nej ingen fcp express.
Thank god for bright people!

Det ska vara EN redigering, de vill köra HDV - de ska sända från disk så att det kan loopas.
Taget

Externa kunder ska kunna hyra in sig. De pratar om att kanske även satsa på en mindre avid och då i pc miljö, eller i mac miljö.
Du får ingen vettig AVID inom din budget tror jag inte... AVID Xpress Pro är ju i "din klass" och den har inte ens SDI in/ut.

Jag har föreslagit Finalcut studio med raid.
Håller med. Mycket mer öppet och billigare än AVID.

Jag antar att de oxå gärna vill ha möjligheten att kunna koppla in en av öns (gotlands) digibetor.
Inget problem med FCP. Kräver ett kort för 3000 kr om du har rätt diskar.

Budgeten ska ligga kring 250-300 tkr ungefär.
Det klarar man sig nog ganska bra på!

Bra! The big "purple" behöver lite konkurans. FCP ger dem det. FCP 5 kan ge dig grymma arbetsflöden i HDV, speciellt om du tittar på lite rolig hårdvara i den prisklassen ni ändå tittar på!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-01 23:26

jaja, jag var väl trött när jag skrev det, förlåt då. Ni har helt rätt, FCP Pro är klart bättre och ett givet val.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 10:11

På alla produkter jag kan se så har AVID satt HDV som en "planned for future product release". Däremot har AVID DNxHD som verkar lite kool. Typ en väldigt bra komprimerad HD codec om än förstörande.

NATIVE HDV tror jag idag Apple är ensamma om på marknaden även om lösningen har sin skavanker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 10:26
Ursprungligen av Erik.dv:

På alla produkter jag kan se så har AVID satt HDV som en "planned for future product release". Däremot har AVID DNxHD som verkar lite kool. Typ en väldigt bra komprimerad HD codec om än förstörande.

Jag var på ett AVID-seminaruim i torsdags och min känsla var precis den samma. De pratar om future releases men det finns inget på bordet ännu. DNxHD verkar lovade, ska blir intressant och se hur den ser ut.

Ursprungligen av Erik.dv:

NATIVE HDV tror jag idag Apple är ensamma om på marknaden även om lösningen har sin skavanker.

Question answered and problem solved

1
Bevaka tråden