Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fejka domännamn i LAN?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 2 burkar med Mac OS X klient (10.2.4). På burk A kodar jag och burk B fungerar som webserver (Apache). Kan jag ge burk B ett fejkat domännamn? Båda burkarna står bakom en router och har ett IP i serien 192.168.x.x dvs de kan inte nås utfrån.
Jag vill alltså från burk A kunna surfa in på burk B genom att i en browser knappa in www.burkb.com istället för burk Bs IPnummer. Funkar det?

[ 27. februari 2003, 09:59: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Om du döpt din burk B i Fildelningspanelen till burkB kan du surfa till den genom att skriva http://burkB.local/ om du har Rendezvous aktiverat.

har du 10.2 på burk A så kan du lägga till en rad i etc/hosts (på burk A) där du skriver in ip-adress på burk B samt det namn du vill kalla den. (I filen står det att den endast används i single user läge men det är inte sant i 10.2)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mickeb:
har du 10.2 på burk A så kan du lägga till en rad i etc/hosts (på burk A) där du skriver in ip-adress på burk B samt det namn du vill kalla den. (I filen står det att den endast används i single user läge men det är inte sant i 10.2)

Det funkar ju jättebra. Kan man få burk B att tro att den har det domännamnet jag angav i hosts på burk A? det är ju ett antal ställen på burk B som man ska ange ett "hostname". Tex i apaches konfigfil, i mysql och liknande.

Grejen är den att jag vill konfigurera en burk lokalt hos mig för att sedan bara åka och ställa upp den hos en ISP. Dvs allt ska vara klart, förutom byte av IP.

i filen /etc/hostconfig kan man ändra HOSTNAME=-AUTOMATIC- till något annat. Hur bra det är vet jag inte, ichat och lite annat kanske inte fungerar som det ska. Men Unix standard prylar borde bete sig ok. Kanske värt ett försök? (Det är ju lätt att återställa). Starta om efter ändring.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mickeb:
i filen /etc/hostconfig kan man ändra HOSTNAME=-AUTOMATIC- till något annat. Hur bra det är vet jag inte, ichat och lite annat kanske inte fungerar som det ska. Men Unix standard prylar borde bete sig ok. Kanske värt ett försök? (Det är ju lätt att återställa). Starta om efter ändring.

På burk B rullar bara apache och mysql så det ska inte vara något problem. Jag provar.

Ok, det här kanske blir ett troll-inlägg, men jag läste någonstans (har tyvärr glömt var) att om man sabbar hostfilen så ställer det till en förbaskat massa problem för hela systemet.

Vet inte om det verkligen stämmer, men se till att ha en backup kopia som du kan lägga tillbaka via single-user-läges-login för säkerhets skull.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-27 14:22

Om man inte vill ändra /etc/hosts så fungerar det utmärkt att lägga till namnen under machines i Netinfo...

1
Bevaka tråden