Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediaspelare som hanterar undertexter bra?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 20:58

Hej. Det är ytterst sällan som VLC accepterar/hittar en undertext, även om man fått den tillsammans med filmnen och den har samma filnamn.

Finns det något annat program som fungerar bättre? Gärna där man har möjlighet att manuellt att välja en fil för subtitles manuellt...

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-23 21:07

För mig brukar det funka finfint med undertexter i VLC, har aldrig haft några problem. Vilka problem är det du upplever?

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-23 21:16
Ursprungligen av akesson:

För mig brukar det funka finfint med undertexter i VLC, har aldrig haft några problem. Vilka problem är det du upplever?

Ibland kan jag ha problem med att det inte går att läsa undertexten. Men då brukar jag lyfta ut filmen och undertexten från jobbiga mappar, kanske med å,ä eller ö, direkt ut på skrivbordet. Då brukar den acceptera filerna efter det.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-23 21:13

I VLC kan du faktiskt leta fram undertexten manuellt:

1. Välj Open File (kringla+shift+O)
2. Tryck på Browse för att leta fram filmfilen
3. Kryssa i rutan för Load Subtitles File och sedan Settings
4. Browsa fram filen med undertexten och tryck på Ok och sen Ok igen

Jag brukar köra med textstorleken Large, syns bättre än Normal från håll.

Annars finns det ett program som heter Cellulo som kan hantera undertexter. Enda nackdelen egentligen är att det bara hanterar de filmer som ditt Quicktime kan spela upp. Men de länkar till codecs för DivX och XviD filmer bl.a.

Här finns Cellulo:
http://www.cellulo.info/

VLC hanterar undertexter bra på skärmen, men Mplayer fungerar bättre om man kör TV-out. Kanske främst för att man enklare kan ställa in en bra textstorlek.

• Medlem
  • 2005-05-24 13:30

Är det inte så med VLC att filmen+undertexten måste ligga i samma mapp
samt att dom måste heta samma sak, typ fast med olika ändelser för undertexten bara.
minfilm.avi
minfilm.avi.srt

Så måste jag göra för att spela film på Xboxen iallafall.

Annars brukar jag göra som ovan att läsa in den manuellt i VLC.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-24 17:48

problemet för mig är, trots att de ligger i samma mapp och heter samma sak.. att den antingen inte hittar undertextfilen alls, eller så får man ett felmeddelande om undertexterna. detta händer i 4 fall av 5.
ska tesa lägga de på skrivbordet, och att öppna manuellt (dom hade lyckats gömma det bra).

tack

Mplayer klarar fler format än VLC tyvärr.

För mig så slutade VLC att kunna visa undertexter efter uppdatering till Tiger.

Är det någon som kör Tiger och får det att funka?

- Slice -

Med Mplayer kan man släppa text och film i playlisten så ska det funka. Helt klart "Macigt" ;).

Ursprungligen av - Slice -:

För mig så slutade VLC att kunna visa undertexter efter uppdatering till Tiger.

Är det någon som kör Tiger och får det att funka?

- Slice -

Tänkte precis säga samma sak, men jag var inte säker. Det känns som den inte hittar .sub-filen automatiskt längre, men det funkar om man pekar ut den när man öppnar filmfilen.

Movie Time tycker jag är bra med avseende på texthantering, men eftersom den är QT-baserad så har den problem med .ogm-filer.

Bra saker:
Man kan ställa in färg, typsnitt och storlek, samt om man vill ha en "bakgrund" till texten (som det är på till exempel SVT, med svart bakgrund till vit text). Dessutom lägger den (till skillnad från t.ex. vlc) texten längst ned i bild, vilket innebär att om man har brevlådeformat så lägger den sig på den svarta kanten under istf för att störa filmen.

Dåliga saker:
Man kan ändå inte (tror jag åtminstone) lägga textremsan precis där man vill ha den. Förutom det så skulle man kunna klaga på att det inte går att komma åt programmets menu bar eftersom den alltid kör filmerna i fullskärmsläge, så man blir tvungen att lära sig kortkommandon.

• Oregistrerad
  • 2005-06-06 17:38

Jag tycker det verkar som om hela nedre delan av "Video"-menyn slutat fungera sedan Tiger installerades. Lite trist aftersom det inte bara var undertexter som valdes där, utan även på vilken skärm filmen skulle visas (om man t.ex. kopplat in TVn). Får testa Mplayer...

1
Bevaka tråden