Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defragmentering!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 23:55

Hur defraggar man hårdisken? Behöver man något speciellt program?
Det är väl bra att göra detta någon gång ibland eller hur..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 00:43

Det vore bra om Apple skickade ett sådant program. Men - rätta mig om jag har fel - tydligen finns det inte samma behov av defragmentering i X och andra Unix-system som i Windows.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-04 00:48

Införskaffa Symantecs Norton Utilities.

Nej fy f.n, akta dig för Nortons program till X, de gör inget annat än ställa till problem.... Om ditt enda behov är defragmentering tycker jag att du skall kika på senaste versionen av Drive, den fixar det utan att ändra i allt (som Norton har en benägenhet att göra)......

Jag skulle vänta ett tag med Drive tills andra har testat det och Micromat hunnit ut med en eller två uppdateringar. Håll koll på Macfixits nyhetssida och forum, samt kommentarer på versiontracker. Det ger ofta en bra uppfattning om när man ska våga sig på ett kritiskt program.

Disk Warrior och Plus Optimizer är ett bra alternativ som aldrig spökat för mig (är ändå noga med backup innan jag ger mig på defragmentering).

  • Oregistrerad
  • 2002-08-04 18:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Disk Warrior och Plus Optimizer är ett bra alternativ som aldrig spökat för mig (är ändå noga med backup innan jag ger mig på defragmentering).

Instämmer. Fast backup är inte ett måste. Har inte tappat en enda disk då jag kört DiskWarrior eller Plus Optimizer. löser 9 av 10 problem. Sen är det skönt att boota i mac os 9...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-04 18:33

Hur defragmenterar man i OS 9 då??? Jag har aldrig fattat det...Sorry att ta upp den tråden här under X, men det var (typ liksom bha) lämpligt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Hur defragmenterar man i OS 9 då??? Jag har aldrig fattat det...Sorry att ta upp den tråden här under X, men det var (typ liksom bha) lämpligt.

Tja, om du använder Plus Optimizer så är du tvungen att köra 9:an. När du väl startat programmet är det svårt att misslyckas på grund av att man inte kan göra något annat än att välja disk och starta defragmentering (okej, det går att stänga av programmet också).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-04 18:40

Ja, fast det är ju program man måste köpa! Finns där ingen inbyggd defragmentreingsmöjlighet???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Ja, fast det är ju program man måste köpa! Finns där ingen inbyggd defragmentreingsmöjlighet???

Njet.
Det finns/fanns något gratisprogram till "gamla" macos som heter Fast Defrag. Men det defragmenterar bara filer och inte hela diskar. Vill du ha något bättre så kostar det.
Disk Warrior är dock värt sina pengar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-04 18:54

OK, tackar för tipsen!

Snacka om snålt (inkompetent), att inte inkludera ens de enklaste verktyg för att hålla systemet i trim...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 19:22

Apple borde absolut skicka med ett hårddiskoptimeringsprogram! Det har ju till och med Windows 98.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-04 19:24

Till och med Windows 95 har det!!!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-04 21:24
Citat:

quote: Nej fy f.n, akta dig för Nortons program till X, de gör inget annat än ställa till problem....

Kan du konkretisera vilka problem som Norton:s app. förorsakar. Jag har sedan senaste versionen kom använt programmet utan några som helst problem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Snacka om snålt (inkompetent), att inte inkludera ens de enklaste verktyg för att hålla systemet i trim...

Riktigt så illa är det ju inte - Disk First Aid följer med Mac OS 9. Ingen defragmentering visserligen, men det kan hitta och laga en hel del fel.

Jo, så illa är det. Disk Aid är sämre än det billigaste shareware, har aldrig kunnat rädda någon disk med first aid, helt värdelöst enligt min mening. Har alltid fått förlita mig på Disk Warrior.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kuspen:

Citat:

quote: Nej fy f.n, akta dig för Nortons program till X, de gör inget annat än ställa till problem....

Kan du konkretisera vilka problem som Norton:s app. förorsakar. Jag har sedan senaste versionen kom använt programmet utan några som helst problem.

Körde första versionen av Norton Utilities för OS X på min bootdisk, det var inget fel på den, jag skulle bara optimera den. Den startade aldrig efter det, fick ominstallera hela OS:et.

Erkännas bör väl att det här var en Demo och för oss med gott minne så kommer vi ihåg att Norton nästan drog bort första leveransen av System Utilites från affärerna för att det skapade så mycket problem. Jag har aldrig sett ett så ivrigt postande på Macfixit, kritiken var svidande.

Det kan hända att dagens version är bättre men jag skulle iaf aldrig släppa den nära min maskin.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Behovet av defragmentering var större för 10 år sen. Numera känns det som slöseri med tid att hålla på med sånt (om man inte har en gammal dator med pytteliten hårddisk förstås

).

Well, inte om du komprimerar video. Jag lovar dig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Snacka om snålt (inkompetent), att inte inkludera ens de enklaste verktyg för att hålla systemet i trim...

Unix-system behöver normalt inte defragmenteras. Se det som extremt kompetent att Apple skapat ett OS som fungerar utan dylika diskverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 20:32

hmm ok.. Tack för alla svar!
De finns kanske inget annat sätt att göra sig av med lite HD? Ja har bara en 4 Gb så de behövs.. Tips?..

Att moderna filsystem för Linux och UNIX inte behöver defragmenteras stämmer mycket bra (sök på defragmenteringsprogram för linux och se hur många ni hittar.)

Apple har dock inte kommit ända dit med HFS+ än men jag hoppas på att vi snart får se stöd för fler filsystem i MacOS X server i alla fall.

  • Medlem
  • 2002-08-05 23:29

har en fråga amgående defragmentering med hjälp av Norton Utilities, vilken funktions knapp skall man trycka på! för jag tycks inte kunna se att det nämns nått om derfrag på det info som står brevid knappen! tror aif att jag har den senaste versionen av programmet dvs. Version 7.0.1r085.
Om någon är bekant med detta skulle jag uppskatta ett svar!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jacob:
har en fråga amgående defragmentering med hjälp av Norton Utilities, vilken funktions knapp skall man trycka på! för jag tycks inte kunna se att det nämns nått om derfrag på det info som står brevid knappen! tror aif att jag har den senaste versionen av programmet dvs. Version 7.0.1r085.
Om någon är bekant med detta skulle jag uppskatta ett svar!

Börja med Norton Disk Doctor, sen Speed Disk eller vad det nu heter, efter defragmenteringen som körs vid Speed Disk läget, så kör du Norton disk Doctor igen bara för att se att inget hände vid defragmenterningen. Speed Optimaze kankse det heter, eller något i den stilen. Check disk->Optimaze disk skall man nog göra för att defragmentera. Gissar lite på vad de olika sektionerna heter, då jag inte orkar starta om på Norton skivan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Behovet av defragmentering var större för 10 år sen. Numera känns det som slöseri med tid att hålla på med sånt (om man inte har en gammal dator med pytteliten hårddisk förstås

).

Well, inte om du komprimerar video. Jag lovar dig.

Det är just sånt jag håller på med en hel del och jag har aldrig (i alla fall inte de senaste åren) känt behov av att defragmentera diskarna. Behoven verkar skilja sig från fall till fall och hur man jobbar. Eller nåt.

Ok, jag vet inte såfall på vilket magiskt sätt du jobbar på.. Men du är såfall den första som inte har råkat ut för häftig fragmentering. Kanske skulle pröva och se att det går ett litet snäpp snabbare

När du defraggar så samlar du ihop data som hör ihop men är utspridda över hela hårddisken. Vilket gör att får snabbare diskaccess. Vilket kan spela roll om du har en hårt fragementerad disk. Dock så behöver man kanske inte göra det stup i kvarten.

HFS+ stöder inte "automatisk defrag" jag vet inte vilka som gör det. Men jag antar att journalfilsystem gör det.. Eller gör så disken inte blir fragmeterad. Apple har ju anställt mannen bakom BFS (BeOS) som är ett sinnesjukt bra och snabbt filsystem. Så vi lär se väldigt stora förbättringar på filsystems sidan..

Till och med Apples "In house" kodare kör Plus Optimizier. (hade en debatt på en Apple QT Utvecklar lista om just nödvändigheten om defrag)

[ 06 Augusti 2002, 02:12: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Dahlén:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Snacka om snålt (inkompetent), att inte inkludera ens de enklaste verktyg för att hålla systemet i trim...

Unix-system behöver normalt inte defragmenteras. Se det som extremt kompetent att Apple skapat ett OS som fungerar utan dylika diskverktyg.

Det har inget med OS att göra utan filsystemet. Och inte alla Unixsystem har dessa funktioner. Utan så vitt jag vet endast bara journalfilsystem..

Mark Tuner (Apple Tech Guy) tycker inte att man behöver defrag under X eftersom den jobbar på ett helt annat sätt och att fsck gör delar av jobbet vid varje uppstart.

Don´t kill the messenger.

Annars borde det ju hjälpa en hel del att flytta swappen till en egen partition... eller?

Måste utfärda en VARNING för Norton Utilities under OS X!!!

Bakgrund: I förrgår kväll defragmenterade jag en partition med senaste Norton Utils under OS X (10.1.5). Allt gick bra - till synes. Sen, när jag öppnade partitionen i list-vy såg jag bara filnamnen, inte den lilla ikonen framför! Och, vad märkligare är: när jag klickade (enkelklick) på en fil försvann den ur listan!!! Pyts väck! Markerade nästa fil, den försvann den med!

Vid detta läge började jag bli skraj och tänkte att en riktig omstart av burken kanske skulle hjälpa. Nix! När X startade om talade den om att den inte kunde montera den partitionen i Finder!
Startade Norton Diskdoctor, som inte kunde laga alla fel.. Bootade från DiskWarrior 2.1-CDn. DW byggde om filträdet etc och hittade en hel del småfel, bland annat överlappade filer (=förstörda), men i stort sett räddade den allt!
Jag kommer inte att använda Norton under X på ett bra tag - och särskilt inte utan att ha gjort backup först.

Så, varning för Norton i X...

Dennis

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jacob:
har en fråga amgående defragmentering med hjälp av Norton Utilities, vilken funktions knapp skall man trycka på! för jag tycks inte kunna se att det nämns nått om derfrag på det info som står brevid knappen! tror aif att jag har den senaste versionen av programmet dvs. Version 7.0.1r085.
Om någon är bekant med detta skulle jag uppskatta ett svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 11:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jernberg:
Så, varning för Norton i X...

Då antar jag att du inte menar Edward Norton i "American History X"

1
Bevaka tråden