- Micke F
- Medlem ●
- Höganäs
Om du nöjer dig med 50x75 så har ju colormailer och många andra "Digitalbilder-Till-Fotopapper" -företag det som valbar storlek för under 200 kr.
Tack för snabbt svar!
Har du själv erfarenhet av Colormailer?
De har ju riktigt bra priser, och visst kan 50 x 75 räcka. Bara det blir bra och inte "grynigt".
/M
arkitektkopia fixar mycket
gigantPrint fixar allt (bland annat H&M's affischer).
misstänker att gigantprint har bättre utrustning.
dock, de gånger jag skivit ut 100x70 hos arkitektkopia, har det kostat ~500 kr.
men, bara ett 100x70 papper nästan är värt pengarna
/m
arkitektkopia fixar mycket
gigantPrint fixar allt (bland annat H&M's affischer).
misstänker att gigantprint har bättre utrustning.
dock, de gånger jag skivit ut 100x70 hos arkitektkopia, har det kostat ~500 kr.
men, bara ett 100x70 papper nästan är värt pengarna
/m
Ok. Tål 100 x 70 att granskas från nära håll ?
/M
crimson pratas det gott om. punkt se hittas de på.
För ett par dagar sedan beställde jag fem 30x21 förstoringar för 14:- styck från frontweb och jag är helt nöjd med resultatet. Ett tips är dock att se till att stänga av deras automatisk färgkorrigeringstjafs. Det kommer bara att förstöra allt arbete du lagt ner på att få bilden att se vettig ut.
Rekommenderar varmt frontweb.se
Sa jag att jag hade bilderna dagen efter?
Du, det tar en dag extra att komma till Piteå. Det är straffet man får att ha flyttat ner från Luleå. Förstår inte varför det tar en hel dag för posten att förflytta ett paket från Luleås sorteringsterminal till Piteås.... för att inte tala om hur länge det sen tar att få paketet till den lokala ICA-butiken. *bläää* (det gäller större paket dårå).
Finns det någon lag på hur stora brevlådor man får ha? *funderar på att köpa en kontainer som brevlåda, så att brevbäraren kan köra ut ALLA paket*
Skulle rekomendera Crimson
Finns det icc-profiler för Crimsons Frontline?
Jag svarar på min egen fråga, då jag mailade Crimson och fick ett svar ang. icc-profiler i deras system:
Hej Petra.
Jag håller på att jobba med en "ICC-sida" som ska länkas från FrontWeb-sidan, där jag ska förklara vår filosofi bakom profilerna.
Vi använder fn 17 olika profiler i vår produktion. Det skulle vara omöjligt för våra kunder att veta vilken som skulle användas för just det formatet på just det pappret i just den maskinen. Profilerna är hos oss en färskvara, dvs vi uppdaterar dem med ett visst intervall och byter ut dem vid förändringar i maskin eller papper. För oss är våra profiler en slutlig konvertering från bildens embeddade profil till den specifika utskriftens, där bildens färgrymd redovisas så långt det är möjligt beroende på materialets begränsningar. Bilden bör då vara taggad med den arbetsprofil man jobbar med och är nöjd med. Meningen är att resultatet för dig som kund ska bli detsamma om du lämnar samma fil för utskrift på fotopapper hos oss på Lambda, Frontierna, Noritsun eller Epson, eller till ett tryckeri i Australien eller för en bläckstråleutskrift i Canada. Då vore det förkastligt för oss om våra kunder laddat hem och konverterat med profiler, som vi sedan byter ut.
Min ambition är att försöka förklara det så enkelt jag kan, och att lägga ut en generell profil för att användas som "softproof" i photoshop som heter "fotopappersprofil.icc" (eller ngt liknande). Den ska bara visa karaktären och egenskaperna för fotopappret.
Hälsningar
///Håkan
Hoppas Håkan inte har något emot att jag postar hela hans svar här. Men jag tyckte det var intressant.
Dags för en uppföljning.
Jag beställde alltså från Crimson. Storlek 50 x 75, blankt papper, ingen färgjustering, ingen ram.
Beställning fredag kväll, leverans över helgen (måndagen nationaldag=helgdag).
Filen var en JPG i upplösningen 400 dpi. (se första inlägget)
Resultatet då?
Fantastiskt bra!
Perfekta färger, suverän upplösning.
Oslagbart (?) pris: 137 kr inkl frakt och moms.
Jag kan varmt rekommendera Crimson och kommer själv beställa fler bilder i olika storlekar.
Bifogar två bilder av resultatet. En med bilden ramad (Gallerix) och en detalj av en av "rutorna" i den stora bilden. Det kanske inte framgår, men de små håren på spindeln och delar av spindelnätet syns tydligt på den utskrivna bilden. (detaljen tagen på frihand och 1/8 sek :rolleyes: )
Tack alla för hjälpen - ännu ett exempel på den goda hjälp 99mac kan ge!
Betyg:
Resultat: 5
Leveranstid: 4,5
Pris: 5
Ser kanonbra ut!!!
Själv fick jag mina kopior idag från Crimson från en del bilder jag provade skicka in från bröllopet jag fotade för några helger sedan. Allt från 13x18 upp till A4. Så inte jättestora bilder som du, men uj uj vilken kvalitet! Provade både matt och blankt papper, med och utan ram och allt däremellan. Jag är supernöjd och kommer absolut att anlita dem i framtiden. Ingen tvekan!
Jag har en kollega som testade några labb i stan och han tyckte att DOX helt klart gav bäst resultat, och tydligen så ska DOX lambda maskin vara några modeller bättre än Crimsons, inte för jag vet hur stor skillnad det gör. Själv så har jag aldrig jobbat digitalt med DOX, dom har iof printat många jobb åt mig genom åren och dom har alltid gjort ett väldigt bra jobb, så jag ska nog testa deras digitala förmågor någon gång..