Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stickes-strul

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 10:33

En kille på jobbet har ett stort problem. Han använder Stickes för att spara lite "kom-ihåg-lappar" och programmet är satt att starta varje gång han loggar in på sin PowerBook. Det har funkat fint tills idag. Idag så verkar programmet ha återställt sig själv, tappat bort hans lappar och återskapat "standard" lapparna som finns där första gången man öppnar programmet.

- Vet någon vad som hänt?
- Vet någon om det går att åtgärda?
- Vet någon var Stickes spar sin information?
- Vet någon hur man förhindrar detta i framtiden?

HJÄLP!

Detta har även hänt mig. Programmet bara återställde sig självt. Då kunde jag inte återställa infon.
Numera tar jag backup på Stickes filerna.

Så jag hoppas han gjort det. Annars vet jag inte hur.

Stickies-filen ligger i ~/Library/ och heter ".StickiesDatabase". Filen är alltså dold, men om du m.h.a. terminalen gör en säkerhetskopia då och då (säger bara: cron!) bör du klara dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 12:41

Gah… okej… jobbigt läge. Filen lär ju inte finnas kvar eftersom programmet "nollställt" sig. Dock kör vi backup dagligen så kanske att den blivit upp-backad. Får leta lite.

Tackar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 13:14

Woohooo… Vår backup hade en fil som bara är 5 dagar gamal. Perfekt. Hoppas bara det viktigaste fanns med på den… Skumt att Stickies beter sig på detta sätt. Det inger inte direkt någon trygghet…

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-05 18:31

har samma problem(och däremed slutat använda stickies) men när jag startade om programmet ett par gånger kom mina anteckningar fram.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 14:09

CP… får se vad killen gör här… Stickes är ju en bra idé men om det beter sig som det gör så ja… då är det oanvändbart.

Jag har också slutat använda Stickies p.g.a. att detta har hänt ett par gånger. Numera använder jag riktiga Post-It lappar isället. De har också en förmåga att försvinna men då kan jag skylla på städaren, det är lättare än att rodda i datorn ibland.

På Win har det kommit ett alternativ som heter Post-It Notes, i gruden fungerar det likdant som Stickies men det har en funktion till...
Man kan skicka Stickes till varandra. Precis som ICQ.

Jag fattar inte varför det är bra men Win folket här på kontoret är eld och lågor. Så jag visade Stickes och sa att det har funnits läääänge på Mac.
DÅ blev det lite aska och pyrde men det gillar sina Post-It lappar i alla fall.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-02 11:42

Nån som har hittat en lösning? ALLAA mina superdüperviktiga lappar var borta nu när jag slog igång iMacen efter ett par dagars resande...
Kör 10.4.1

När den här tråden startades 2002 fanns det en bugg i Stickies. Jag blev själv av med mina lappar vid ett tillfälle. Sedan den buggen åtgärdades har jag aldrig tappat några lappar. Har inte hört att buggen skulle vara tillbaka i Tiger heller.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 14:02

GAAAH. Det hände igen. Efter ha varit på resande fot i 10 dar så kickade jag igång iMac-moppen med Tiger i tanken och tjooo ALLA Stickiesarna var väck med pusta. Dvs borta, inte där, lost osv osv.

Är det säkert att INGEN haft samma problem med Tiger? Eller är det bara så att ni MacHeads inte stänger av era burkar så länge som jag?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-09 08:02
Ursprungligen av c5j:

GAAAH. Det hände igen. Efter ha varit på resande fot i 10 dar så kickade jag igång iMac-moppen med Tiger i tanken och tjooo ALLA Stickiesarna var väck med pusta. Dvs borta, inte där, lost osv osv.

Är det säkert att INGEN haft samma problem med Tiger? Eller är det bara så att ni MacHeads inte stänger av era burkar så länge som jag?

Jag råkade ut för detsamma nu i morse under Tiger, men har även haft problemet några gånger under Panther. En av mina tre lappar finns kvar, däremot, så alla försvann inte. Tyvärr så är en av de viktigaste försvunna.

Jag får dra fram ett riktigt "post-it"-block istället

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 17:29

mina har aldrig försvunnit som tur är men jag har ett annat problem: när jag skapar nya lappar är de minimirade och när jag dubbeklickar på dem för att förstora dem försvinner de ner i mitt vänstra hörn och kommer aldrig åter. använde mina lappar hela tiden och känner mig handicappar när jag inte kan skapa fler...

1
Bevaka tråden