Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TERMINALENS ABC

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 15:58

Läser allt oftare här hur ni hänvisar till terminalen för att komma åt underliggande funktioner/reparera/städa filer med mer.
Hur viktigt är det då att lära sig terminal och bas-unix för att kunna optimera sitt OSX?
Hela idén verkar gå stick i stäv med Apples filosofi med användaren i centrum i stället för tekniken. Lite DOS-varning om ni frågar mig.

Men om det finns några enkla baskommandon som kan vara till nytta för den "vanlige" macanvändaren vore det kanske värt att lista dom. En slags terminalens ABC-bok med utgångspunkt från OS -användare och inte Unix-programmerare. Dvs förklara vad termerna betyder och vad dom de facto gör med systemet.

Det är möjligt att frågan varit uppe tidigare. Jag har letat runt lite här och det skrivs en del om terminalen, men ofta förutsätter man att läsaren är införstådd med Unix-världen. Om det finns något inlägg kring detta som jag missat, kan ni väl bara sätta hit en länk?

MVH

Peter Lindblom

Citat:

Skapades ursprungligen av: peterl:
Hur viktigt är det då att lära sig terminal och bas-unix för att kunna optimera sitt OSX?

En vanlig användare kan använda Mac OS X utan att någonsin öppna terminalen. Nu har det ju också dykt upp gränssnitt för de mest praktiska sakerna (Optimering, brandvägg, etc). Det är helt enkelt en fråga om vad du som användare vill.

Citat:

Hela idén verkar gå stick i stäv med Apples filosofi med användaren i centrum i stället för tekniken. Lite DOS-varning om ni frågar mig.

Tvärtom tycker jag, eftersom det finns folk som verkligen vill komma "nära" systemet och det kan de nu, samtidigt som man kan använda ett kraftfullt OS utan att någonsin behöva skriva ett enda kommando om man så önskar.

Citat:

Det är möjligt att frågan varit uppe tidigare. Jag har letat runt lite här och det skrivs en del om terminalen, men ofta förutsätter man att läsaren är införstådd med Unix-världen. Om det finns något inlägg kring detta som jag missat, kan ni väl bara sätta hit en länk?

O´reilly har en artikelserie i tre delar som kan vara bra att börja med:del ett,del två,del tre. De är skrivna av Chris Stone som skrev om terminalen i boken Mac OS X the missing manual.

Sedan har du Terminal Basics (En pdf-fil /108k) skriven av Rob Griffiths som också är mannen bakom Mac OS X Hints.

[ 07 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: thevil ]

• Medlem
  • 2002-03-07 16:54
Citat:

En vanlig användare kan använda Mac OS X utan att någonsin öppna terminalen. Nu har det ju också dykt upp gränssnitt för de mest praktiska sakerna (Optimering, brandvägg, etc). Det är helt enkelt en fråga om vad du som användare vill.

jag vet att det finns ett program för att sätta upp brandväggen men vad finns det för program för att optimera? för det är väl kerneln du menar?

/majk

Han menar förmodligen att optimera filsystemet. I sådana fall är det update_prebinding som fått sig ett GUI av något slag. Annars kan man öppna terminalen och skriva "sudo update_prebinding -root /" för att åstadkomma samma sak, tar ca. 5 sekunder att skriva.

Man behöver definitivt inte vara programmerare för att använda terminalen. Själv är jag inte det, men terminalen är ändå det program i OS X som jag använder allra oftast. Från terminalen får man tillgång till otroligt kraftfulla verktyg, till exempel rsync. Det jag tycker är lite synd är att många OS X-användare ser terminalen som ett hot i stället för den otroliga resurs den är. Det blir liksom en irrationell "terminalfobi" av det hela, och att gå ut i terminalen avfärdas direkt trots att den perfekta lösningen på problemet man försöker lösa kanske finns just där. Menmen, så länge man själv är nöjd så...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 19:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Han menar förmodligen att optimera filsystemet. I sådana fall är det update_prebinding som fått sig ett GUI av något slag. Annars kan man öppna terminalen och skriva "sudo update_prebinding -root /" för att åstadkomma samma sak, tar ca. 5 sekunder att skriva.

Med detta kommando optimerar du inte filsystemet. Det man gör med detta är att optimera program, förladda bibliotek som behövs för den dator du sitter på. Alltså bara förbereda programmen så dom startar snabbare.

En optimering av filsystemet gör något helt annat.

/glemme

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 21:29

Hur definierar man en "vanlig användare"?
Jag använder datorn i huvudsak till filmklippning (FCP), text o bildbehandling, lite ljudläggning mm. Den är kort sagt ett arbetsverktyg , och då vill man ju optimera prestandan så gott det går.
Behöver jag använda terminalen? Svårt att avgöra om jag inte vet vad den kan användas till.
Vill inte gärna fördjupa mig i root-välskan om det inte är absolut nödvändigt, därav rubriken.
Går det inte att lista funktioner rakt av? Typ:

Kommando? ( "sudo update_prebinding -root /")
Varför? (förbereda programmen så dom startar snabbare)

Eller riskerar man att sabba något? Gärna fler tips på verktyg med grafiskt gränssnitt.

MVH

PeterL

Citat:

Gärna fler tips på verktyg med grafiskt gränssnitt.

Här är några verktyg som kan ersätta hopp till terminalen:

MOX Optimize - hjälper dig bl a att snabba upp ethernet, snabba på start av program, sätta på fönsterkomprimering, ändra prioritering av finder och dockan med mera...

TinkerTool - ger dig tillgång till flera inställningsmöjligheter under system inställningar.

Diablotin - Inställningspanel för prylar som du har i /Library mappen.

BatChmod - hjälper dig att ta bort eller sätta rättigheter och ägare till filer och mappar utan att använda terminalen.

XRay - hjälper dig att ändra rättigheter eller filtyp/skapare och mycket mer.

Swap Cop - flytta över din swap-fil till en annan volym utan att använda terminalen.

Process Wizard - Ger dig åtkomst till alla processer som är igång på din mac, och du kan ändra deras prio eller döda dem.

free RAM - Gränsnitt för vm_stat. Visar använt/fritt ram, paged out/in utan att du behöver hoppa in i terminalen.

Kill Dock - låter dig starta om dockan (om den inte märker att ett annat program krashar exempelvis).

CronniX - Gränssnitt för cron. Mycket användbart unixverktyg för att schemalägga och köra allt möjligt.

The Moose´s Apprentice - ändra config-filer utan att använda terminalen, har några fina säkerhetsfunktioner inbyggda också.

Boot Config - Stäng av/sätt på start objekt i /Library och /System/Library genom att klicka lite. (Länken är direkt till programmet)

MacJanitor - Verktyg för att köra systemets uppfräshnings skript utan att använda terminalen. (Behövs inte om du inte stänger av din maskin)

MacSniffer - Gränssnitt för ´tcpdump´, hjälper dig ha koll på nättraffiken.

Obs att det förstås ofta är enklare och snabbare att utföra många saker direkt i terminalen utan att använda något gui-program.

[ 08 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: thevil ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 10:00

Bra tips. Stort tack Thevil.

Man kanske hamnar i terminalen förr eller senare. Känns dock vettigt at ha ett GUI mellan sig o systemet till en början. Learning by doing ist.ället för learning by failing...förhoppningsvis

Någon här nämnde rsynk. Är det ett "städprogram" för att plocka bort skadade filer? Finns det med GUI?

/PeterL

Nej, rsync står för "remote syncronization" och synkroniserar filer mellan två datorer. Rsync kan antingen köras enstaka gånger som ett vanligt terminalprogram eller så kan det läggas i bakgrunden som en "daemon". Det sistnämnda är att rekommendera, eftersom det innebär att synkroniseringen sker utan att man som användare behöver bekymra sig om det.

Rsync har inget GUI, utan startas via terminalen. Givet alla parametrar man kan sätta på rsync skulle ett gui förmodligen bara bli förvirrande ("hmm, här har jag 100 kryssrutor, i vilken ände ska jag börja?"), så det kan vara värt att ge 30 minuter av sin tid åt att lära sig hur man gör. Att öppna ett terminalfönster orsakar varken fläcktyfus eller syfilis, så man törs faktiskt prova.

I stället för att ge femtielva lätt förvirrande exempel rekommenderar jag en läsning av manualen för rsync ("man rsync" i terminalen).

För att "städa" i filsystemet finns det också verktyg förinstallerade. Fsck heter det, men ska man köra det får inte resten av OS X vara igång. Följ bara beskrivningen nedan till punkt och pricka.

(0. Se till att du är inloggad på ett administratörskonto.)
1. Öppna terminalen.
2. Skriv: sudo shutdown now
3. Ange ditt lösenord.
4. Nu dör det mesta. Vänta tills GUI:t är borta.
5. Skriv: fsck -y. Teckenuppsättningen är amerikansk, så har du ett svenskt tangentbord hittar du bindestrecket på plustangenten.
6. Vänta tills fsck är färdigt.
7. Skriv: exit. GUI:t startar igen.
8. Klart!

Om man vill synca filträd så är rsync kungen. Men, rsync har väl ingen kunskap om resursfiler (som är ett Macunikt fenomen)?
Har någon provat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 13:57
Citat:

(0. Se till att du är inloggad på ett administratörskonto.)
1. Öppna terminalen.
2. Skriv: sudo shutdown now
3. Ange ditt lösenord.
4. Nu dör det mesta. Vänta tills GUI:t är borta.
5. Skriv: fsck -y. Teckenuppsättningen är amerikansk, så har du ett svenskt tangentbord hittar du bindestrecket på plustangenten.
6. Vänta tills fsck är färdigt.
7. Skriv: exit. GUI:t startar igen.
8. Klart!

Nej. du bör repetera punkt 5-6 tills den slutar rapportera fel. Efter det kan du gå vidare..

/glemme

Glemme, eller någon annan som har bra koll!

Vad är det för skillnad på fsck -y och Disk Utility.app?
Alltså är det någon poäng att använda båda eller räcker det med
en av dem?

Citat:

Skapades ursprungligen av: glemme:
Nej. du bör repetera punkt 5-6 tills den slutar rapportera fel. Efter det kan du gå vidare..

/glemme

Det såklart, glömde det

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-09 13:13
Citat:

det kan vara värt att ge 30 minuter av sin tid åt att lära sig hur man gör. Att öppna ett terminalfönster orsakar varken fläcktyfus eller syfilis, så man törs faktiskt prova.

I stället för att ge femtielva lätt förvirrande exempel rekommenderar jag en läsning av manualen för rsync ("man rsync" i terminalen).

För mig handlar det om användarrelaterad inlärning.
Att ta in kunskap utifrån ett problem/behov istället för att plöja manualer.
Sen om det är en genväg i terminalen, ett grafiskt program eller någon klok människa i detta eminenta forum som bistår mig, tja det spelar mindre roll. Jag sparar tid och energi för (i mitt tycke) intressantare saker.
Exemplet rsynk var bra - finns väl ingen större anledning att lägga tid på detta om man inte sitter vid flera datorer?
Det är ingen kritik, jag håller fullständigt med dig att man inte ska ha teknikskräck och terminalfobi, men den andra ytterligheten - terminalonani - kan jag också klara mig utan

MVH

PL

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 00:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: thevil:
Glemme, eller någon annan som har bra koll!

Vad är det för skillnad på fsck -y och Disk Utility.app?
Alltså är det någon poäng att använda båda eller räcker det med
en av dem?

Tja, dom gör ungefär samma sak. Kör disk utility på externa diskar och fsck -y på startskivan.

Bäst är iaf att skaffa ett tredjepartsprogram. Norton systemworks 2 funkar super. (väntar på leverans just nu)

/glemme

Norton (Systemworks paketet) regerade under MacOS 9, nyfiken på hur det funkar under MacOS X. Ska också skaffa det inom kort, vore kul om du kunde rapportera dina erfarenheter av det när du fått det.

Citat:

För mig handlar det om användarrelaterad inlärning.
Att ta in kunskap utifrån ett problem/behov istället för att plöja manualer.
Sen om det är en genväg i terminalen, ett grafiskt program eller någon klok människa i detta eminenta forum som bistår mig, tja det spelar mindre roll. Jag sparar tid och energi för (i mitt tycke) intressantare saker.
Exemplet rsynk var bra - finns väl ingen större anledning att lägga tid på detta om man inte sitter vid flera datorer?
Det är ingen kritik, jag håller fullständigt med dig att man inte ska ha teknikskräck och terminalfobi, men den andra ytterligheten - terminalonani - kan jag också klara mig utan

Håller med... det viktiga för mig är att på snabbast möjliga sätt få nånting gjort. Däremot säger mig min personliga erfarenhet att kommandoradsprogram i många fall är den snabbaste vägen, när man väl passerat inlärningströskeln.

Terminalonani låter då minsann som en märklig avart... jag tror inte ens jag törs fråga hur det går till

Rsync har man egentligen ingen nytta av om man jobbar vid flera datorer i samma nätverk - det vore ganska ineffektivt eftersom filerna kopieras till diskarna. Då är NFS och AFP att föredra. Däremot är rsync ett formidabelt verktyg om man även har en dator hemma... Finns massor av användningsområden för det verktyget, törs inte ens försöka lista dem

Citat:

Däremot är rsync ett formidabelt verktyg om man även har en dator hemma... Finns massor av användningsområden för det verktyget, törs inte ens försöka lista dem

Jo gör det! (jmf trådens rubrik.)

1
Bevaka tråden