PPC är inte på något sätt dött än på ett bra tag. Köper man en ny PowerBook idag så hinner man garanterat använda den så länge att man vill byta till en ny innan det skulle uppstå några problem för att man är kvar i PPC-världen. Apple kommer att stödja PPC för en bra tid framöver. Likaså utvecklarna, de kommer att göra "universal binaries" som stödjer båda plattformarna för en lång tid framåt.
Dagens PowerBookar är ju rätt beprövade också. De är inga prestandamonster, antagligen främst för den väldigt låga hastigheten på FSB (front side bus - rätta mig om jag blandat ihop något), men de fungerar ändå rätt bra. Jag vet inte om jag skulle vilja vara försökskaninen för den allra första Intel-PowerBooken, snarare vänta ut barnsjukdomarna.
Men trots detta så tror jag att Apple behöver ta i extra för att kunna sälja PowerBook det närmaste året, inte för att PPC är död som plattform men för att folk *tror* att den är det. Så fräckare skärmar, lägre priser, bättre grafikkretsar eller andra saker som Apple kan åstadkomma vid sidan av ren prestanda borde vara rimligt att tro på.