Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto & iTunes sorterar konstigt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har ett problem. Har precis bytt till en Imac g5. Datan i sig är ju jättebra att arbeta med. Men varför när jag importerar gamla bilder och musik så lägger ju programmen in filerna i egna mappar och delar upp album för att det är en låt som featuring med någon. Och mina bilder är ju spridda på mappar som heter datum och vissa finns det ett foto på och vissa inga. Kan någon förklara logiken med detta om det finns någon. Det bordeu finnas det för det känns som om resten av datan är vettig. Snälla jag blir galen över det här. Kan tillägga att jag är en riktig färsking när det kommer till Mac.

  • Medlem
  • 2005-06-10 17:23

Som default sparar iTunes i en egen mapp-hierarki baserad på id3-taggarna i låtarna. Dock kan du ställa in i programmets inställningar att du vill sköta sådant själv.

Hade också svårt för iTunes-sorteringen först, men när man väl vant sig är det faktiskt trevligt att programmet sköter allt själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-11 17:26

Det kan väl vara skönt att låta programmen ta hand om filerna, men hur gör man den dag man vill byta program och man har tusentals bilder spridda i mappar som iPhoto vill ha det?
Jag har tidigare delat upp mina bilder efter evanemang, tex alla bilder från en resa i en mapp, men kan nån säga mig hur jag ska få nån ordning på dem igen om jag låter iPhoto få "röra till ordningen". Detta problem kan ju uppstå om jag tex vill dela med mig bilderna från resan till någon resekamrat som har en pc. Kan man inte på nåt sätt få ha kvar bilderna på sitt eget sätt? Gillar ju programmet för övrigt... :rolleyes:

Samma sak i iPhoto som i iTunes. Du kan ju skapa album av bilderna som du sedan kan dela med dig av som PDF till vänner. Annars markerar du bara alla filer du vill ha och väljer exportera, du kan där välja fler inställningar som t.ex. hur stor bilden ska vara osv. Välj en mapp och sen har du bilderna där i det format du valt, smidigare blir det inte.

Jag hade också precis som du svårt att vänja mig vid det sättet att jobba, och det är väl en av de största fördelarna med att gå över till Mac och då framförallt Tiger med spotlight och smarta mappar, du behöver inte göra massa mappar och sitta och pilla med det, du sorterar i programmen.

Intressant läsning ang. just framtiden för den typ av mapphierarki man varit van att jobba med.
Wired News: Tiger Tweaks Could Kill Folders

Jo men man får ju så många mappar och om man vill ha ett album som man ska bränna ut så finns ju inte alla låtarna under samma mapp. Då får man kolla upp på internet vilka låtar som hör till albumet och sitta och lägga in dem en för en. Jag förstår inte varför. Mina bilder som jag hade innan är ju spridda som jag vet inte vad. Dem som var i sådan ordning innan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-06-10 17:27

"Logiken" ligger i att man ska lämna över filhanterandet i händerna på iPhoto och iTunes. Det går att stänga av "autoorgansieringen" i iTunes (går det i iPhoto?).

Använd mappfunktioer (även smarta mappar) så mycket som möjligt i applikationerna - inte i filsystemet.

Lägg energin på att ha bra taggar på all musik (artist, genre, etc.) och mycket meta-information i iPhoto (nyckelord, kommentarer). Detta gör att du blir "belönad" när du söker med spotlight.

Om du inte kan nöja dig med detta utan vill ha superkoll på mappstrukturen ska du nog se dig om efter andra program.

Jag är helnöjd - med tusentals bilder och låter så sköts allt bättre av applikationerna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-06-10 17:50

Bränning och bilder hanterar du också direkt i applikationen (ikonen "bränn")...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-10 18:21
Ursprungligen av ecscsjo:

Bränning och bilder hanterar du också direkt i applikationen (ikonen "bränn")...

Precis! Det är väldigt smidigt och enkelt. Skapa bara en spellista! När du är inne i den kommer knappen längst upp till höger ändra sig till "Bränn". Är playlisten för stor för en skiva kommer iTunes meddela det och ge dig möjligheten att bränna på flera skivor. Det kan verkligen inte bli lättare.

-- Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-11 00:57

Men säg att man har tx.e ett album med 20 låtar, då vill man ju gärna inte ändra tx.e varje låts namn och sedan gengre. Något smidigt sätt att ändra alla 20 låtarna på en gång?

Tx.e om det är såhär:

Namn: Hat & Blod
Album: Were're only in it for the drugs
Gengre: Punk

Namn: Staten & Kapitalet
Album: Were're only in it for the drugs
Gengre: Punk

osv osv.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-11 02:01
Ursprungligen av ez0r4y:

Men säg att man har tx.e ett album med 20 låtar, då vill man ju gärna inte ändra tx.e varje låts namn och sedan gengre. Något smidigt sätt att ändra alla 20 låtarna på en gång?

Tx.e om det är såhär:

Namn: Hat & Blod
Album: Were're only in it for the drugs
Gengre: Punk

Namn: Staten & Kapitalet
Album: Were're only in it for the drugs
Gengre: Punk

osv osv.

Markera dina 20 låtar (kommando-klicka på resåp låt), välj Visa info... i Arkiv-menyn.
Nu kan du ändra ex Genre, Album etc. för alla låtar (kryssruta bredvid ändringen).
Du kan även stega mellan markerad låtar för att ändra spårets namn, ordning på skiva etc.

Bränner gör du genom att skapa spellistor, som du sedan markerar och klickar "Bränn" i högra övre hörnet.

För att smidigt hitta artister: Markera Bibliotek, och klicka "Bläddra" på samma ställe där bränn-knappen är.

iTunes förutsätter som sagt korrekta id-taggar, men funkar då helt suveränt. Tycker jag.
Om du rippar egna skivor, se till att vara uppkopplad så hämtas rätt uppgifter från nätet och läggs till spåren automatiskt.

ps. Det sägs även finnas en hjälpfunktion

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-06-11 10:39

En tanke slog mig... Vill man bränna en skiva med mp3-filer (vissa spelare tar ju rena mp3) så får man trixa lite (iTunes gör ju "riktiga" CD-skivor).

Det bäst blir väl då möjligen att göra en sökning (jag kör OSX 10.3.9) efter de mappar jag vill ha, och sen göra "dra-och-släpp" till CDn. I Spotlight blir det väl enklare då du kan söka på ID3-taggar - kan man göra "dra-och-släpp" från en Spotlight-sökning?

En sak till, visserligen är jag kanske miljöskadad av lång mac-användning, men de flesta applikationer (speciellt utvecklade av Apple) stöder ofta en logisk tanke om hur man utför saker och ting:
- Ändra ID3-taggar i en låt: Markera låten och välj "visa info" (control-I).
- Ändra ID3-taggar i flera låtar: Markera flera låtar och välj "visa info".

Eller, som sagt, jag är väl kanske miljöskadad.

  • Medlem
  • 2005-06-11 13:12
Ursprungligen av ecscsjo:

En tanke slog mig... Vill man bränna en skiva med mp3-filer (vissa spelare tar ju rena mp3) så får man trixa lite (iTunes gör ju "riktiga" CD-skivor).

I iTunes inställningar kan du välja att bränna som mp3-cd om du vill ha det. Inget trix alls faktiskt...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-06-11 20:58
Ursprungligen av SirN:

I iTunes inställningar kan du välja att bränna som mp3-cd om du vill ha det. Inget trix alls faktiskt...

Det var som f-n, de har då tänkt på allt... (äger ingen pryl som spelar mp3-CD).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-02 12:03

Hur gör man bäst när man flyttar in bilder och musik på en mac? Låter man iTunes och iPhoto imortera till sina bibliotek och tar sedan bort de ursprungliga mapparna?

/magnus

1
Bevaka tråden