Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie HD slukar minne

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp! Uppdaterade min mini (1,42, 512) i går, från 10.3.9 till Tiger (arkivera och installera). Efter det beter sig iMovie HD mycket konstigt. Märkte det i morse då jag skulle importera DV-från kameran; jag fick kontakt med kameran och kunde spola som vanligt. När jag tryckte på play fick jag dock ingen bild i visningsfönstret och importera kunde jag inte alls. Efter hand började också videoreglagen i iMovie försvinna, då jag förde muspekaren över dem och tillslut gick hela datorn som sirap.

Startade "Aktivitetskontroll" och märkte att jag hade kvar ungefär 35 Mb i ram! Startade om datorn och började från början, men nu med ett öga på minnet i "Aktivitetskontroll". Startar iMovie och ligger då på ca 250 Mb ledigt minne, men så fort jag startar min kamera och trycker på iMovies playknapp, slukas minnet i en rasande fart. Vad är det som händer, skall iMovie i Tiger vara så krävande?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-11 16:38

Kanske något fel på just din installation, men iMovie HD lägger för utom detta beslag på hårddiskutrymme i högre grad än version 4.
Material man väljer att radera försvinner aldrig från disken, varpå det inte går att "banta" ett projekt för att återfå diskutrymme genom att kasta icke önskvärda klipp och tömma papperskorgen.
Själv har jag avinstallerat iMovie HD och ominstallerat version 4 eftersom det inte skiljer så mycket i finesser. Funkar bra trots att iPhoto och iDvd är 05-versionen.

Ursprungligen av Micke F:

Kanske något fel på just din installation, men iMovie HD lägger för utom detta beslag på hårddiskutrymme i högre grad än version 4.

Det är inte Hårddiskutrymmet som är mitt problem, det är RAM-minnet det käkar upp. Har ju kört iMovieHD på 10.3.9, utan problem fram till i går. Använder Tiger minnet på nåt annat sätt, eller kan min installation gått fel? Kan egentligen inget om minneshantering i OSX, utan är van att allt funkar. Finns det nåt trix jag borde känna till?

Apple minnesrekommendation för Panther är 128 mb RAM. För Tiger dubblades rekommendationen till 256 mb RAM. Tiger behöver alltså mer minne så du har inte längre riktigt samma konfiguration som tidigare.

Apples rekommendation för iLife säger:
"High definition video requires Mac OS X v10.3.6, 1GHz G4 or faster, and 512MB of RAM."

Hur mycket minne har du i maskinen?
iMovie uppdaterat till 5.02?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Hur mycket minne har du i maskinen?
iMovie uppdaterat till 5.02?

iMovie 5.02, 0S 10.4.1, 512 Mb i ram. Vanlig DV måste väl tilläggas. Min HD-kamera är eh...på lagning

Jag skulle gissa att du har problem med för lite RAM. Du ligger precis på minimirekommendation med 512 mb. Jag vill inte utesluta ev andra fel eller buggar men tror ändå du skulle uppleva en mycket trevligare videodator med en gb extra RAM.

ofta så har jag bara 6,5MB eller liknande ledigt, men allt funkar ändå, jag har totalt 640MB RAM, förrästen.

Jorå, det brukar funka bra ändå men du tappar prestanda då systemet använder hårddisken för att mellanlagra minne. Ju mer äkta minne program och system kan använda desto snabbare rullar det.

Har nu testat samma sak med min pb12" på jobbet (1,33, 768MB, 10.4.1 med iMovie 5.02), d v s läsa av "Aktivitetskontroll" samtidigt som jag startar iMovie och importerar från DV-kamera. Under import går det gröna fältet med ledigt minne ned till ca 8Mb, men allt funkar som det ska ändå.

När jag gör samma sak med min mini här hemma (1,42, 512Mb,10.4.1 med iMovie 5.02) Slutar det mesta att fungera så fort jag trycker på iMovies playknapp.

Varför? Är det pb:s dubbla grafikminne? Skall jag öka det virtuella minnet (hur?) eller vad?

Du har 256 mb mer äkta RAM på 'booken så du får ingen rättvis jämförelse.

Så gott som hela poängen med att Apple lämnade OS 9 och bytte till ett modernare system som Mac OS X har med minneshanteringen att göra. Det går inte längre att påverka hur mycke minne ett program får använda - systemet sköter detta helt på egen hand.

Vad händer om du testar med att skapa en ny användare? Skapa en ny användare du kallar Test. Logga in där och testa samma sak som ovan.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad händer om du testar med att skapa en ny användare? Skapa en ny användare du kallar Test. Logga in där och testa samma sak som ovan.

Samma sak tyvärr! Börjar nu bli lite irriterad; skall verkligen Mac mini funka så dåligt med iLife som den skeppas med? Tänker på dem som köper sina mini nu som kommer med Tiger förinstallerat och 512 Mb. Har för mig att 10.3 med bara 256Mb dög till åtminstone iLife, om man bara körde nåt program i taget.

Det är några saker kvar att testa.

1. Stoppa i mer RAM

2. Jämför med andra Macmini-användares erfarenheter. Du kanske kan googla fram någon user group eller så...

3. Prata med återförsäljaren om deras erfarenheter med Macmini / iMovie HD / Tiger

4. Installera om hela systemet från scratch med formatering och allt utifallatt...

iMovie 3 och 448MB RAM funkade iaf utmärkt på min 400MHz G3a som jag hade innan:P

Problemet löst!!! Installerade om Tiger, fast denna gång som en Rensa och installera (förra gången "Arkivera och Installera"). Inga problem därefter, nu funkar iMovie HD som det skall! Har ingen aning om varför, men en Clean Install, är tydligen som många redan påpekat, den bästa lösningen. Gäller bara att avsätta lite mer tid och ha bra backup.

Det var väl bra det löste sig. Jag har själv två datorer jag behöver börja om på där jag testade med uppgradera först. Bara att bita i det sura äpplet så att säga...

Jag hade ett iMovie-projekt på 1 tim och 12 minuter, ca 14 GB som var redigerat och klart. Jag lämnade det på en extern HD till en kompis som har en fet G5 Dual, för jag trodde att det skulle ta alldeles för lång tid på min gamla sura PM 867:a. Hans G5:a tuggade på projektet i iDVD i 11 timmar, sen la den av.
Jag får väl göra det själv då, tänkte jag och satte igång det på min sura burk när jag gick och la mig. När jag vaknade var det klart! (Jag sov i 6 tim, vet inte hur länge datorn höll på).
Konstigt va? Allt gjordes i iLife 5, med de senaste uppdateringarna. Min G4 har 1,5 GB RAM och Tiger.

1
Bevaka tråden