Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter inlogg - bara badboll . . . . .

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-10 17:04

Efter att jag loggat in, dyker skrivbordsbakgrunden upp, dockan och några av ikonerna i menyraden, men inget mer. Bara badbollen.

Badbollen fick snurra en hel natt, utan att det hände något mer =(

Vad göra!?

Och om inget enkelt svar ges - kan jag t.ex. via terminalläge skapa ännu en användare, så att jag åtminstone kan komma in i burken!?

/Anders

Senast redigerat 2005-06-16 00:28
  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 20:09
Ursprungligen av engst:

Badbollen fick snurra en hel natt, utan att det hände något mer =(

Det var värst sånt tålamod du har då!

Jag skulle starta om datorn ...

Starta från installations-CD. Påbörja inte installationen utan öppna Skivverktyg från menyerna. Reparera disken och reparera sen behörigheterna. Sen Quit och avsluta installationen så startar den om.

Kommer du in sen ger du på'an en omgång Cocktail-städning.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-11 08:35

Se Anders' svar.
Kör dessutom gärna DiskWarrior och kolla alla typsnitt med FontDoctor - alternativt plocka bort alla snitt som inte tillhör systemet ur font-foldrarna och prova. Kolla denna tråd för guide om det senare: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76865

• Medlem
  • 2005-06-11 21:46

Tack för tips!
Omstart, installationsCD:ns skivverktyg och DiskWarrior hade jag dessvärre redan testat. Den utmärkta genomgången av typsnittsrensning, följer jag så snart jag kommer in i min kära mac...

Men vad kan jag göra nu?
Hur kommer jag in i min mac??

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-11 21:58
Ursprungligen av engst:

Har du ingen annan skiva med system i du kan starta från?
Nån kompis med en FW-disk?

Ursprungligen av engst:

Tack för tips!
Omstart, installationsCD:ns skivverktyg och DiskWarrior hade jag dessvärre redan testat. Den utmärkta genomgången av typsnittsrensning, följer jag så snart jag kommer in i min kära mac...

Men vad kan jag göra nu?

Nästa grej på skalan är väl att installera om systemet och välja metoden där du behåller nuvarande användare. Det tar ca 10-15 min + nerladdning av software updates. Det brukar fixa det mesta.

• Medlem
  • 2005-06-11 23:14

-> Danne V

Nope. Dessvärre saknar jag mac-kontakter i vardagen. Brukar inför pc-folk tappert hävda att sånt är överflödigt...

-> Anders Täpp

Japp. Jag har testat att "installera och arkivera". Tyvärr har det inte gett synbart resultat =(

Ursprungligen av engst:

-> Danne V

Nope. Dessvärre saknar jag mac-kontakter i vardagen. Brukar inför pc-folk tappert hävda att sånt är överflödigt...

-> Anders Täpp

Japp. Jag har testat att "installera och arkivera". Tyvärr har det inte gett synbart resultat =(

Vad du skulle kunna testa är att logga in i single user mode och döpa om din biblioteksmapp. Vågar nästan sätta en strumpa på att det är där du har problemet.

Här har en som kallar sig HateEternal knackat in några kodrader som i teorin skapar en ny användare i single user mode (kommando + S vid start). Det är möjligt det står längre in i tråden att det inte funkade men det överlåter jag till dig att leta fram...

http://www.macosx.com/forums/showthread.php?t=51474

Iofs kanske du ska testa att logga in med shift nertryckt först.

• Medlem
  • 2005-06-12 00:29

-> Anders Täpp

Tack, men jag skulle helst se ngt tydligare instruktioner... Vet knappt hur jag alls kommer in i terminalläge?

-> ohenning

Tack - låter lovande!
Hur skulle Du förklara för en dummie!?

• Medlem
  • 2005-06-12 00:37

(har redan testat "säker start" - utan skillnad)

Ursprungligen av engst:

(har redan testat "säker start" - utan skillnad)

Även under inloggning eller bara under boot?

Single User Mode - När datorn startar håller du ner Kommando + S tills du ser en svart skärm med text på. Sen tar man fram sina unix-kunskaper... jag har inga själv men man hittar de flesta tips med google.

Testa först det ohennig sa om start med Shift nertryckt. Håll nere shift-tangenten när datorn startar och kolla om den kommer längre då eller ej. Shift stänger av alla login-program och annat plock din user vill starta automatiskt.

• Medlem
  • 2005-06-12 01:17

-> ohenning

Har testat att hålla shift nertryckt hela tiden (utom under själva lösenordsskrivandet, eftersom det då blir fel lösenord).

• Medlem
  • 2005-06-13 22:45

Om det inte dyker upp nån synnerligen grundläggande UNIX-trollformel, kanske nån har möjlighet att posta mig en bootable CD (med cocktail/onyx/liknande)?
En femtiolapp i potten

Skicka ett pm iså fall. Tack!

/Anders
...med iMac Globe

Ledsen att jag inte hann svara, men jag var lite för trött i förrgår kväll, och det finns en risk att man sabbar något om det blir fel. I går glömde jag helt enkelt bort det.

Starta datorn med äpple+s nertryckt.
När du får upp en prompt skriver du:
mount -uw /
och trycker enter.

Nu kommer det roliga, att döpa om din biblioteksmapp.
mv /Users/[ditt kortnamn]/Library/ /Users/[ditt kortnamn]/Library_kass
och tryck enter

Fortsätt att boota genom att skriva exit.

Om du är osäker på vad ditt kortnamn är (det är viktigt att du skriver absolut rätt) kan du kolla det först med ls /Users.

Kan dock inte garantera att ovanstående hjälper, och du gör det på egen risk. Kommandot mv döper bara om din biblioteksmapp vilket bör leda till att OS X skapar en ny och fräsch.

• Medlem
  • 2005-06-15 03:06

Hjärtligt tack, ohennig!

Därmed kommer jag in och kan t.ex. ta itu med den sedan länge försummade säkerhetskopieringen...
Har några anknytande frågor, men de gör sig bäst i en egen tråd. När jag dessutom är utsövd Tack igen.

1
Bevaka tråden