Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel lösenord = utkastad till Darwin

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En iBook med OS X 10.2.4 har helt plötsligt börjat bete sig dumt. Om man vid login skriver fel lösenord skakar skärmen till (som det ska) och omedelbart kastas man ut i BSD prompten. Om jag kollar system.log står det att WindowServar har kraschat. Varför vet jag inte...

Nån som känner igen detta och kanske vet en lösning?

Ciryon

Är det verkligen ingen som känner till detta???

Ciryon

Jag har samma problem. Vad det beror på har jag ingen aning om.

Jag har också fått detta ett par gånger. Tror det var under 10.2.2 eller .3

Det har inte blivit något knas med rättigheterna?

Känner igen problemet, men har inte råkat ut för det själv (det är iof ett sånt problem som man förmodligen inte alltid märker, ju.) Ska försöka kolla lite var jag har sett det, är tyvärr lite trött idag.

Men varför skriver du in fel lösenord när du vet att det kommer hända så där? Skriv inte in fel lösenord så händer ju inget!!

:rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Snorra:
Skriv inte in fel lösenord så händer ju inget!!

Fattar inte riktigt om du skojar eller är allvarlig.

Grejen är väl snarast att om problemet finns, så uppstår det när man behöver det minst. När man är stressad och råkar skriva fel.

Sen är det försås viktig att försöka ta bort fel som krashar viktiga delar av systemet.

Ta det lungt då så händer det här felet inte!

Ja, det är itne ofta det uppstår men det är inte kul att kastas ut och bli tvungen att starta om datorn när man behöver komma in snabbt.... framför allt inte bra om det står pro-PC folk omkring.

Finns det förresten nåt unix kommando för att kicka igång WindowServer igen?

Ciryon

Du behöver inte starta om, skriv bara in ditt användarnamn och lösenord, och sedan när du är inloggad så skriver du bara "exit" så kommer du tillbaka till inloggningsrutan.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: exzero:
Du behöver inte starta om, skriv bara in ditt användarnamn och lösenord, och sedan när du är inloggad så skriver du bara "exit" så kommer du tillbaka till inloggningsrutan.

Fett! Visste det var nåt enkelt sätt att lösa det!

Annars kan man ju skriva startx, hehe.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: exzero:
Du behöver inte starta om, skriv bara in ditt användarnamn och lösenord, och sedan när du är inloggad så skriver du bara "exit" så kommer du tillbaka till inloggningsrutan.

Fett! Visste det var nåt enkelt sätt att lösa det!

Annars kan man ju skriva startx, hehe.

Ciryon

Japp, om jag sätter mig vid min debian-kärra så.
Kanske funkar om man kör Fink med xserver?

Vad tur att det årdnade sig tillsllut men jag tycker att det här var en ovaligt bra dicosion (vet ej hur man stavar det)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Snorra:
Vad tur att det årdnade sig tillsllut men jag tycker att det här var en ovaligt bra dicosion (vet ej hur man stavar det)

Wow, det var inte många rätt stavade ord i den meningen

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-03-02 00:41

samma sak har hänt mig ett par gånger. också på en iBook.

/majk

Den enda gången jag stött på detta problem var i 10.2.0 eller 10.2.1, då på en iBook 600MHz.

På min nuvarande iBook har jag inte haft några problem i 10.2.3, dock har jag inte loggat ut eller startat om sen efter att jag installerat 10.2.4.

Testa att reparera rättigheterna på hårddisken med Disk Utility och köra Norton, DiskWarrior eller dylikt program.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-03 11:57

Jag har haft samma problem sedan 10.2.0 (nu 10.2.4). Har fått det på system som är helt nyinstallerat på nyformaterad hårddisk. Det är ganska irriterande, men det går ju att komma runt (genom att skriva rätt lösenord)

Kör en Cube.

1
Bevaka tråden