Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Airport-kanal ska man välja och hur rikta antennerna?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-11 17:06

Jag har skaffat en Linksys WRT54G som jag har tänk att försöka hålla kontakten med mitt bredband med under tiden i baracklägret på gården (föreningen håller på att byta rörstammar).

Finns det någon kanal som är bättre än de andra ur räckviddssynpunkt? Den kom förinställd på kanal 11.
Det är 7 våningar ned och 15 meter ut från huset. Det borde väl Linksysen klara?

Linksysen har ju två antenner som är ställbara i en massa riktningar. Hur ställer jag dem för bästa riktning ner mot gården? (Den står på en liten hylla ute på balkongen med fri sikt ner.)

Andra tips för att få det hela att funka som jag vill mottages med tacksamhet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-12 20:06

Lite experimenterande med antennerna ger mig bästa resultat om jag lägger dem horisontellt riktade från varandra.

  • Medlem
  • 2005-06-12 20:36

Är det såna där korta gummerade antenner?

(frågar bara om jag själv skulle behöva veta nån gång framöver)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-12 20:53

Nä, verkar mer vara bakelit, 12-15 cm långa. Sitter på en ledkula och kan vinklas nästan hur som helst.

hej!

Lägre frekvenser (=lägre kanalnummer) har generellt bättre penetration i väggat etc. Jag tror dock inte att du kommer att se någon skillnad mellan kanalerna. Kolla vilka ev. andra kanaler som används genom att ladda hem iStumbler tex. Använd ej samma kanal som redan används såklart.

Lycka till /

  • Medlem
  • 2005-06-12 23:23
Ursprungligen av jonte0:

Kolla vilka ev. andra kanaler som används genom att ladda hem iStumbler tex.

Det finns en widget som heter Air Traffic Control som oxå grejar den biffen.

1
Bevaka tråden