Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spegla server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kommit fram till att vår server är företagets akilleshäl i dagsläget. Stannar den så stannar allt. Skulle vilja ha dubbla servrar en som är huvudserver och en som tar vid om huvudservern falerar. Kör på en dubbelpropp G5 idag. Vad finns det för möjligheter att lösa detta?
Det jag har igång på servern är mail, web, nat, firewall, windows, dhcp, Quicktimestreaming och afp.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-01 23:12

Ett alternativ är att ha två diskar som du speglar. Pajar server eller en av diskarna tar du bara ut den hela disken, och bootar en annan maskin från den. Detta kan ju bli lite struligt om man har hemkataloger för många användare på burken. Då gäller det nog att ha duplicerad hårdvara, och ingen fisig eMac att sätta in som backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 08:13

Se först till att du har en tillförlitlig lagring. Någon form av extern hårdvaruraid. (exempelvis xserve raid)
sätt upp en sekundär server och fundera på hur du vill ha det administrerat. Skall den faila över manuellt så är det rätt enkelt, bara att dra i sladdarna från raiden till nya servern och se till att ni har samma inställningar på den (går att dra och släppa inställningar från server admin).
Om ni vill ha mindre nertid får ni titta på någon form av gemensam lagring i form av ett SAN.
En annan sak man kan tänka på är att dela upp tjänsterna. Visst går det att ha alla tjänster på samma maskin, men om det skiter sig, vad händer då? Tycker det är intressant att ni har interna och externa tjänster på samma maskin, skulle snarare dela upp det på minst två servrar för att öka på säkerheten i både antal tjänster som kan gå ner om en maskin dör samt vanliga säkerhetshål/missar av admin.

Men som sagt, det du bör tänka på är: säker lagring, sen kan du börja titta på redundanta system, failoverlösningar och sådant.
För att få bäst resultat rekommenderar jag att du kontaktar en ACSA (Apple Certified System Administrator) som kan hjälpa dig komma fram till en bra lösning.

/glemme

Jag skulle se till att ta backup till en nätverksdisk utöver bandbackup. Dvs, försök fixa så att t ex ha en extern hårddisk på din "egen" arbetsstation som är nattens totalbackup. Då kan du i värsta fall boota från den externa disken på din arbetsstation om nåt skulle gå fel på huvudservern. Fördelen med det systemet är att det är så lätt att testa om backupen fungerar som den skall utan att störa huvudmiljön. Dvs, samtidigt som den riktiga servern fungerar så drar du ut nätverkssladden till din egen arbetsstation (för att inte IP adresserna skall krocka) och så verifierar du att backupen fungerar vettigt genom att boota den.

Jag antar att ni har sekundär MX som gör att mailen lagras nån annanstans då nätet är nere? Enligt min mening så är den vanligaste "störningen" tappad mail för att Internet är nere. Det andra stora skälet till en problemserver är att man som administratör har konfat bort sig, eller har kört en programuppdatering som har gått fel. Ganska långt ner på listan av det som i praktiken strular kommer hårdvarufel, men det konstiga är att alla sysadmins nästan bara bryr sig om just denna risk... Märkligt.

Tack för svaren det är en del att tänka på men förutsättningarna är dom att jag inte alltid är på plats och kan rodda med att byta hårddiskar sladdar mm. Jag söker som jag skrev en lösning där två maskiner jobbar samtidigt fast där endast den ena är aktiv, den andra går in om den första ballar ur. Och som svar förra inlägget vill så har jag faktiskt råkat ut för att ena processorn har lagt av i dubbelproppen med följd att hela datorn stannade. Som tur var så var jag i närheten och kunde åtgärda omgående. Så fel i hårdvaran måste kalkyleras in i sammanhanget.

Jag tror inte Apple har någon liknande HA-lösning som t ex SUN erbjuder. Dom är generellt mycket dyra. Rent tekniskt måse en hot-spare-dator få alla trafik och göra precis samma saker som den aktiva datorn får och bup-datorn måste vi nån snabb buss jämföra sina reultat med den riktiga datorn, och eventuellt kliva in istället för den aktiva datorn. Dyrt och krångligt, minst sagt.

På själva lagringen/hårddisken kan man fixa det enkelt genom spegling av diskar. Med nya tiger server finns det också stöd för IEEE 802.3ad Ethernet Link Aggregation, så även nätförbindelsen kan göras redundant. Men, helheten tror jag inte finns nån Applelösning för.

http://images.apple.com/server/pdfs/High_Availability_Admin_v10.4.pdf
Ja, vet att det är jobbigt att läsa dokumentation, men faktum är att svaren finns där!

1
Bevaka tråden