Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga ut en befintlig XServe RAID

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hört lite olika från olika håll, så jag skulle nu vilja veta om nån har koll..

Säg att jag köper en XRAID, 1TB.. Av denna confar ja upp en RAID5 och kör på ett tag.. Sen kommer dagen då jag behöver mera plats.. Kan jag då köpa nya moduler och utöka de befintliga RAID5-settet med dessa.. Eller måste ja skapa en ny raid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 19:57

Raiden går att utöka utan tredjepartsprogram. HFS+ går inte att göra det.

/glemme

Ursprungligen av glemme:

Raiden går att utöka utan tredjepartsprogram. HFS+ går inte att göra det.
/glemme

Vilket svar... ursäkta glemme men det du säger är att om man kör HFS+ på raiden så går den inte att bygga ut dynamiskt?
Då faller sig frågan vad för filsystem ska jag köra på X-Raiden för att det ska gå och få fullt stöd i OS X?

Ja, du kan addera på diskar till ett befintligt RAID-set så länge du håller dig på samma controller. Du kan alltså bygga ut med upp till ytterligare 3 diskar om du har 4 från början.
Sidan 38 i den här PDF:en
http://images.apple.com/server/pdfs/RAIDAdmin1.2-UserGuide.pdf

Ursprungligen av Johan S:

Har hört lite olika från olika håll, så jag skulle nu vilja veta om nån har koll..

Säg att jag köper en XRAID, 1TB.. Av denna confar ja upp en RAID5 och kör på ett tag.. Sen kommer dagen då jag behöver mera plats.. Kan jag då köpa nya moduler och utöka de befintliga RAID5-settet med dessa.. Eller måste ja skapa en ny raid?

Du får mer plats, och kan bygga ut RAIDEN. Men du måste formattera om RAIDEN om du vill ha de nya diskarna i samma RAID5 set. Som Glemme skriver, en begränsning i HFS+.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-14 09:49

Skulle det fungera att utöka arrayen utan att röra filsystemet till en början, för att sedan använda t.ex. iPartition för att utöka filsystemet utan dataförlust?

Så man kan utöka raiden utan att formatera? Men inte om man kör HFS+ på den? Vad ska man köra för filsystem då? Man vill ju att de ska stödja ACL's i 10.4.

Vad man kan köra för filsystem på den förutom HFS+ & UFS?

Här har vi en ledtråd.. måste leta mera o se om man kan få svar.

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68add94c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 17:00

Jag har hört rykten om att det skall fungera i tiger men jag har inte testat det själv. Enligt utsago bör man dock starta om efter man utökat volymen. Jag skulle kunna testa det nu i sommar på en raid jag leker lite med.. Får jag återkomma?

/glemme

Återkom gärna! Det finns planer att införkaffa en RAID, men de är nog en bit bort än så länge..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 15:07

Testat.

RAID volymen går att bygga ut. HFS+ vill det inte.

Vill du ha den möjligheten får du köra xsan eller tredjepartsprogram.

/glemme

Kör man nåt annat filsystem med xsan? vad finns de för tredjepartslösningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 19:45

Ja, xsan bygger på ett annat filsystem.

Volume Works är ett vettigt tredjepartsprogram. men där rekommenderar dom en backup innan. Vilket man ALLTID bör ha iaf så.

Vet någon om 10.4's ACL's fungerar i detta filsystem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 21:31

Nej, ACL fungerar inte på Xsan.

Dock är det sällan man egentligen behöver acl. Det mesta går att lösa med posix filrättigheter.

1
Bevaka tråden