Hmmm... Det låter som att det kan bli svårt att övertyga arbetsgivaren att köpa in mac.
Visserligen finns Virtual PC men det är långsamt och mest en nödlösning - absolut inte ett förstahandsval för företag med Windowsspecifika program.
Finns det inget specifikt som du "måste" ha en ny dator till, och som inte har något att göra med ordinarie datoranvändning inom företaget (grafisk design, webutveckling - vad vet jag). Visserligen kan man argumentera att även detta kan göras på Windows men om du kan visa att mac är lika billig (läs eMac och MacMini) som en "kontorsdator" från HP, Dell eller annan "märkes-pc" kanske det kan lyckas. Större företags IT-avdelningar kan också sätta krokben då dom tror att det blir problem med nätverksanslutningar osv. Svara då att du inte behöver anti-virusprogram!
Annars finns ju alltid möjligheten att spara ett tag och själv skaffa en eMac, Mini eller begagnad dator för att prova och lära. Läs exempelvis annonserna här i forumet. Såg nyss en iMac G3 med uppgraderad hårddisk och minne i Stockholmsområdet. Inte så ny men kan köra det mesta.