Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPS-system för Mac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bjuv
  • 2005-06-14 11:56

Tjena hej,

Jag sitter och vill konvertera mig över till Mac.
Skulle helst vilja att min arbetsgivare skaffar en åt mig då jag har dåligt med pengar.
Vi har ett MPS system som bara går på Windows plattform.

Kan man ändå köra Mac?.......finns det något program som kan köra Windows i OS X??

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand

Virtual PC är ett program som gör att du kan köra Windows på din Mac. Det går inte fort
och är därför inte speciellt kul, men i vissa fall ett måste och då går det att använda.

// Danne

Hmmm... Det låter som att det kan bli svårt att övertyga arbetsgivaren att köpa in mac.

Visserligen finns Virtual PC men det är långsamt och mest en nödlösning - absolut inte ett förstahandsval för företag med Windowsspecifika program.

Finns det inget specifikt som du "måste" ha en ny dator till, och som inte har något att göra med ordinarie datoranvändning inom företaget (grafisk design, webutveckling - vad vet jag). Visserligen kan man argumentera att även detta kan göras på Windows men om du kan visa att mac är lika billig (läs eMac och MacMini) som en "kontorsdator" från HP, Dell eller annan "märkes-pc" kanske det kan lyckas. Större företags IT-avdelningar kan också sätta krokben då dom tror att det blir problem med nätverksanslutningar osv. Svara då att du inte behöver anti-virusprogram!

Annars finns ju alltid möjligheten att spara ett tag och själv skaffa en eMac, Mini eller begagnad dator för att prova och lära. Läs exempelvis annonserna här i forumet. Såg nyss en iMac G3 med uppgraderad hårddisk och minne i Stockholmsområdet. Inte så ny men kan köra det mesta.

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 13:29

Remote desktop.

/P

Ursprungligen av pg:

Remote desktop.

/P

Det är ju inte heller så där ultrasnabbt (datorn gå fort men skärmuppdateringen gör det inte). Sitter med en PC en meter bort via företagets LAN (Ethernet 100), och skärmuppdateringen går riktigt långsamt. (PM 2x1,8 1,25 GB RAM <--> P4 3 GHz eller så, 512 MB RAM, WinXP). Ändå kär jag med 768x1024 och 256 färger på macens pc-fönster. Sen måste man ha en pc också förutom mac - antagligen inte uppskattat av företagets inköpsavdelning.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är ju inte heller så där ultrasnabbt (datorn gå fort men skärmuppdateringen gör det inte). Sitter med en PC en meter bort via företagets LAN (Ethernet 100), och skärmuppdateringen går riktigt långsamt. (PM 2x1,8 1,25 GB RAM <--> P4 3 GHz eller så, 512 MB RAM, WinXP). Ändå kär jag med 768x1024 och 256 färger på macens pc-fönster. Sen måste man ha en pc också förutom mac - antagligen inte uppskattat av företagets inköpsavdelning.

Det där låter ju lite skumt, jag har inga direkta problem med remote desktop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 13:39
Ursprungligen av XTX:

...vi har ett MPS system som bara går på Windows plattform.

XTX,

Exakt vilket MPS-system kör ni i Windows idag?

-Torkel

• Medlem
  • Bjuv
  • 2005-06-14 14:21

Tjena alla

Tacka för era svar.

->Torkel
Det heterSoftOne Business " och är gjort av SoftOne. www.softone.se

Det är ett ganska dåligt köp/sälj system....tyvärr!!!!

Man kanske får spara några år istället så att man kan skaffa sig en egen Mac.
Skulle vara skoj med en PB15" med 1Gb minne.

Hemma använder jag datorn till Musik (så garageband skulle vara svin bra att ha) och bild hantering.

//

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 14:49

Hej!
Om du kollar http://www.softone.se/bilder/arkitektur.jpg så ska man kunna köra systemet via webbklient. Detta borde funka på mac om de inte lagt in en massa winIE-specifik kod i webbklienten.

Annars så är Citrix en ganska bra lösning som körs på många företag (vet dock inte priset för detta) som faktiskt skulle kunna köras av alla på företaget och därmed bespara IT-ansvariga jobbet att installera diverse klientprogramvaror på alla datorer. Systemet ska funka med Citrix/Metaframelösning enligt http://www.softone.se/menyvanster/produkter/softonebusiness/extra/systemkrav.asp

lycka till
/Björn

• Medlem
  • Bjuv
  • 2005-06-14 15:03
Ursprungligen av kumachan:

Hej!
Om du kollar http://www.softone.se/bilder/arkitektur.jpg så ska man kunna köra systemet via webbklient. Detta borde funka på mac om de inte lagt in en massa winIE-specifik kod i webbklienten.

Annars så är Citrix en ganska bra lösning som körs på många företag (vet dock inte priset för detta) som faktiskt skulle kunna köras av alla på företaget och därmed bespara IT-ansvariga jobbet att installera diverse klientprogramvaror på alla datorer. Systemet ska funka med Citrix/Metaframelösning enligt http://www.softone.se/menyvanster/produkter/softonebusiness/extra/systemkrav.asp

lycka till
/Björn

Åfan.....
Du, tack så mycket för att du tog dig tid att undersöka. Jag är MEGA tacksam!!!!!
Nu ska här snackas med chefen om ny dator!!!!!!!!!!

Stort tack!!
//
Markus

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 16:29

Hej igen!
Kolla med leverantören så att de inte gjort några fulhack i webbklienten innan du beställer en ny dator...

Lycka till
/Björn

• Medlem
  • Bjuv
  • 2005-06-15 11:56
Ursprungligen av kumachan:

Hej igen!
Kolla med leverantören så att de inte gjort några fulhack i webbklienten innan du beställer en ny dator...

Lycka till
/Björn

Hej,

Ursäkta en kanske dum fråga, men jag är inte så bra på detta.
Behöver man något extra program till Mac´en för att kunna använda "Citrix" lösningen?

Mvh
Markus

Du behöver en Citrix-klient, och en server som du kör "pc-programmet" på.

Man slänger inte ihop en Citrix-miljö bara sådär.. Det krävs ganska så mycket jobb och dessutom kostar det en hel del.. Men hos oss t.ex. är det ett måste då folk jobba i våra system från hela världen

• Oregistrerad
  • 2005-06-15 16:57

Hej!
Jag vet inte hur stor din firma är men eftersom det verkar vara problem med pengar för att köpa hårdvara så är kanske inte citrix den bästa lösningen. Dessutom som Brokewind skriver så är det inte helt enkelt att sätt upp en citrixmiljö. Men om man kör ett koncept med "tunna klienter" så kan citrix kanske vara något även för mindre firmor. Men då ska nog hela firman köra mot citrixmiljön inte någon enstaka användare. Men det ska ju enligt arkitekturen gå att köra via webb. Detta alternativ är väl det som du främst borde satsa på.

Mvh
/Björn

1
Bevaka tråden