Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljuskänslig pocketkamera

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har testat två av Canons bättre pocketkameror under några månader och skulle vilja uppgradera till en mer ljuskänslig pocketkamera. Tidigare hade jag en Canon Pro1 och just nu en PowerShot S70. Problemet är att den inbyggda blixten är så dålig att jag försöker undvika blixt så långt det går.

Så fort jag går inomhus måste jag ställa om kameran till ISO400 och när jag går ut måste jag ställa ner den till ISO-Auto (oftast 50) igen eftersom kameran har max F/8 bländare.

Till min fråga: Finns det någon pocketkamera som klarar ISO 1250 eller 1600? Finns det någon som klarar ISO 400 utan nämnvärt brus (som en EOS-1:a). Kameror med bra optik är också intressant, min nuvarande S70 har bländare 2.8 - 5.6 och det hade ju varit skoj med 2.8 rätt över eller kanske ännu lägre.

Jag skulle ju kunna köpa en EOS 350D men den känns lite för stor.

Det finns nog kameror som klarar 1600 ISO, men du får rätt brusiga bilder. Tror inte det finns någon pocketkamera som direkt har bra sensorer som gör bilderna relativt brusfria. Om du tycker att blixtbilderna blir dåliga, kan det ju vara värt att skaffa en kamera med blixtsko, så att du får ett bättre blixtljus (eller kan köpa en såndär blixtkabel som gör att du kan vinkla blixten åt vilket håll du vill, genom att hålla i blixten själv.

• Medlem
  • 2005-06-13 14:47

EOS 350d är så pass lätt att den lätt går att ta med vart som helst. Att den sedan inte är en pocketkamera är ju helt sant, men det är ju inte en Pro1 heller. Med ISO 800 och en snabb optik, kan man få fantastiska bilder var som helst. Kolla in t ex Sigmas 30/1,4 när den kommer. Själv har jag en 50/1,4, som gör att jag kan fota i nästan komplett mörker utan blixt (lätt överdrift, men bara lätt).

Jag har en 550EX blixt och i teorin skulle jag kunna köra den tillsammans med Pro1 (när den väl är lagad efter vattenskadan) men blixten är ju dubbelt så stor som kameran!

EOS350D är ett alternativ men återigen är den för stor för att alltid bära på sig, tyckte det var jobbigt med Pro1 runt halsen hela dagarna. Vill ha något i fickan - helst med fullstor brusfri CCD, superfin optik 16-50mm och ISO upp till 1600. Synd att ingen ens funderar på att bygga en sådan

Jag kanske får fortsätta med mitt ISO-pillande på S70 när det är semesterbilder helt enkelt.

En kamera med liten lins behöver mer ljus. Så är det bara.
Jag köpte en Sony DSC-V1 som är lite större men som har ett större ljusinsläpp. Stor skillnad mot vissa andra kameror som verkar vara mer designade än bra på att ta bilder.
Går du på en systemkamera blir det mycket bättre, men det blir mer att släpa också.

Canon 350D + Sigma 18-50 F2.8
Sony Ericsson K750i 2 megapixel kameratelefon

Bra combo för alla situationer, in my humble opinion.

Äh, vilken tunnis du är Björnström. Jag orkar släpa på min 350D överallt så ska väl du, stora karln, orka.

Ursprungligen av CyberPet:

Äh, vilken tunnis du är Björnström. Jag orkar släpa på min 350D överallt så ska väl du, stora karln, orka.

Haha, du vet hur man utmanar en kille

Blir en 350D så fort jag kommer hem då. Pappa "ärver" min S70 tills vidare. Vill nog ha kvar den i reserv när det blir dags för mer dykning, undervattenshus är ganska billigt till S70.

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 22:53

Fuji F10. Test och bilder på dcreview.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-15 00:54

Fuji F10 säger jag med, har en själv. Använder i stort sett aldrig blixt. Men dpreview.com är det väl man skall titta på.

Ny sensor i den som folk önskar skulle dyka upp i större kameror (just för att den är så bra i dåligt ljus).

Oj vad jag inte gillar blixt men nu slipper ju jag. (Beror såklart på att jag är dålig på att använda blixt, men men man kan ju göra det till en principfråga. Inte är väl verkligheten omkring oss blixtbelyst?)

Inte minsta småttingkameran men den har bra batteritid också, riktigt bra.

• Medlem
  • 2005-06-17 09:18

Fuji F10 är överlägsen alla andra kompaktkameror när det gäller brusnivå i högre ISO-nivåer. Jag har en 350D själv som jag är mkt nöjd med, men det är ju en helt annan prisklass och storlek på den. Noise Ninja-pluggen till PS kan vara värd att testa också, även om den knappast kan göra nåt åt de höga brusnivåer man vanligtvis ser i kompaktkameror.

Ytterligare en review finns på
http://www.imaging-resource.com/PRODS/F10/F10A.HTM

Senast redigerat 2005-06-17 10:33
1
Bevaka tråden