Fär fem år sen eller så vet jag att man kunde köra Epsons A3 bläckstråleskrivare via en USB-till-parallelladapter. Tror att det fanns drivrutiner till mac för just detta ändamål I andra fall fick man använda PowerPrint med speciella drivrutiner för mac plus en speciell kabel. Jag hade (har) en Apple skrivarport-till-parallell som fungerade utmärkt med min PowerBook 190 ihop med diverse pc-skrivare i slutet av 90-talet. PowerPrint skall ha kommit ut med nya produkter sen dess (bl a USB-till-parallell) men vet inte om de fortfarande finns kvar eller om de ens har samma namn. Googla lite.
Det var alltid lika kul när man kom med sin mac till ett ställe där man bara hade pc, kopplade in och skrev ut på stubberten. Bäst var på det kontor jag jobbade på - de had hållit på en hel dag och försökt och koppla in en ny laserskrivare till pc utan resultat. Vad gjorde jag? Jo pluggade in kabeln, valde skrivare i Väljaren (hade alla drivrutinerna på HD just utifall att) och skrev ut - allt inom koppet av ett par minuter! Dessutom: Hemma hade vi då en liten Canon sv-vit bläckstråleskrivare som bara gick att pressa till 180 dpi under Win 95 - med PowerPrint klarade man galant maxupplösningen på 360 dpi.
Tillägg_ PowerPrint-kabeln hade på sin tid speciell elektronik inbyggd för att fungera mellan en mac och en skrivare med parallellport. Jag kan tänka mig att något liknande krävs för en usb-adapter.