Sedan idag kommer jag inte längre ut på nätet med eMacen som står placerad bredvid PC:n som jag nu skriver på. Igårkväll kom jag ut och stängde av datorn över natten och nu är det helkört. Ingen har pillat på den under natten så jag fattar inte vad som hänt.
Uppkopplingen är via en kabel (LAN, HSB-Bolina) och båda datorerna är kopplade till samma hubb. Detta har funkat hur bra som helst i flera veckor med en mängd olika datorer (en drös med bärbara t.ex) och hittills även med eMacen. Tills nu.
Öppnar jag Nätverk under Systeminställningar står det följande: "Ethernet (innbyggt) är aktivt. Ethernet (inbyggt) har en egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta till Internet." Vad betyder det? Igår funkade det ju och ingen har ändrat några inställningar!!!
Öpnnar jag Nätverksverktyg så har jag två olika Ethernetgränssnitt att välja mellan; ett heter "en0" och det andra heter "fw0". Det sistnämnda är inaktivt. Det förstnämnda (en0) är däremot aktivt. Vad betyder detta?
Vad kan ha inträffat under natten som bara släckt alla möjligheter till att nå nätet?