Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man bildspel egentligen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något som har koll på bildspelsproduktion?
Jag brukar använda iView för att göra enkla grejer som körs ifrån programmet, men så fort man skall göra något fristående blir det problem.

Video blir dels ganska tugnt, och om man nu bortser från det blir det oftast svinkass upplösning när jag försöker mig på iMovie (blir det bättre i FinalCut?).

Flash är ju ett smidigt alternativ för webben och för att dela med sig. Men då är man hänvisad till ett krångligt program (Flash Mx) eller kanske den enklare varianten SWF&Slide där det å andra sidan är svårt att tima ljudspåret till övergångarna i bilderna.

Finns det något enkelt program som innebär lösningen på detta? Alltså något i stil med iMovie som skulle kunna generera swf-filer eller så?

Undrar,

Chris

Vill du bara göra ett enkelt bildspel med musik?
I så fall är det enklast att i iPhoto göra en mapp med de bilder du vill ha, lägga till den musik du vill ha. Därefter arkiv, exportera, QT, välj upplösning----- Klart!!!!
Då har du ett bildspel som en QT film med mycket bättre kvalité än om du gör det i iMovie.
Hoppas att detta funkar för dig!

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Vill du bara göra ett enkelt bildspel med musik?
I så fall är det enklast att i iPhoto göra en mapp med de bilder du vill ha, lägga till den musik du vill ha. Därefter arkiv, exportera, QT, välj upplösning----- Klart!!!!
Då har du ett bildspel som en QT film med mycket bättre kvalité än om du gör det i iMovie.
Hoppas att detta funkar för dig!

T-son

Om man bortser från att det inte funkar för mig (musiken dör efter första bildbytet), kan man få övergångseffekten med på något sätt? (Ripple i det här fallet)

Ursprungligen av Godzilla:

Om man bortser från att det inte funkar för mig (musiken dör efter första bildbytet), kan man få övergångseffekten med på något sätt? (Ripple i det här fallet)

Jag kanske var otydlig när jag beskrev 1:a gången.
Gör ett bildspel i iPhoto där du lägger till den musik du vill ha. När du sedan exporterar så kryssar du i "lägg till den valda musiken till filmen".
Då funkar det hur bra som helst. Övergångarna väljer du när du gör bildspelet.
Hoppas att det funkar nu.

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Jag kanske var otydlig när jag beskrev 1:a gången.
Gör ett bildspel i iPhoto där du lägger till den musik du vill ha. När du sedan exporterar så kryssar du i "lägg till den valda musiken till filmen".
Då funkar det hur bra som helst. Övergångarna väljer du när du gör bildspelet.
Hoppas att det funkar nu.

T-son

Det gör det inte. Om man väljer "droppe" som övergång i iPhoto blir det ändå övertoningseffekten i quicktime. Dessutom verkar den inte bry sig om musiken jag valit i iPhoto överhuvudtaget längre (sedan jag uppdaterat programmet). Spelar ändå ingen roll, jag är fullt kompetent att göra bildspel i andra program, och det är inte särskilt ofta jag har behov av det heller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 19:30

Kan man bränna den på en cd så att man kan titta på den i en vanlig dvd-spelare?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-26 22:49
Ursprungligen av Kambei:

Kan man bränna den på en cd så att man kan titta på den i en vanlig dvd-spelare?

Man kan ju använda Toast och sen göra en SVCD av filmen men man förlorar ju en hel del kvalite, bättre är ju att göra en Slideshow med IDVD men du ville ju ha det på en CD så jag gissar att du då inte har en DVD brännare eller iDVD.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-23 18:57
Ursprungligen av krillekrokodil:

Finns det något enkelt program som innebär lösningen på detta? Alltså något i stil med iMovie som skulle kunna generera swf-filer eller så?

Undrar,

Chris

Du kan också använda Keynote, för att sedan exportera till quicktime eller flash, funkar smidigt som attan.

1
Bevaka tråden