Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

komma förbi brandväggen hos Telia…

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-03-12 23:35

Finns det möjlighet kunna ta emot filer mm från en utomstående ip-adress när jag själv sitter bakom Telias LAN nätverk…dom själva säger att det inte går i dagsläget men jag hade tänkt att nån kanske har en lösning!
(Antagligen så e det routern som agerar som en brandvägg eller nått liknande!)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-12 23:46

Har du fått någon pryl från Telia som du har framför din dator, eller tillhandahåller Telia en anslutning som ligger via en brandvägg som sitter nånstans i deras nät?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-12 23:49

Kolla! En bugg i systemet. Jag har inte registrerat två likadana svar samtidigt!!!
Det var som .... :eek:

Admin: Detta uppstår ibland om du klickar Back efter att postat ett inlägg.

[ 13 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-13 15:43

Okej! Man får inte lägga in (R)acer-växeln direkt, då händer det grejer.

Jag jobbar på ett Teliaföretag, och det är jäkligt störande med vad brandväggen släpper in och inte. Bland annat går det inte att spela Counter-Strike.

Funderar på att dra lina ner till företaget bredvid och använda deras uppkoppling istället.

  • Medlem
  • 2002-03-13 16:45

Ja detta e ju extremt störande att inte kunna ta emot saker ,när en annan användare får mitt ip nummer så kommer han bara åt routerns ip nummer!
hoppas att det måste nån lösning på detta… :eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-13 16:50

Om jag skötte nätverket på telia så skulle jag ha en brandvägg som inte släppte igenom vad som helst... skämt åsido någon som sköter din nätverksanslutning måste ju veta vad det är för uppsättning av regler i nätverket. Det går ju alldeles utmärkt att lägga upp viss trafik över en viss port från ett specifikt ip-nr till dig stelt innanför brandväggen, om man får vill säga...
Exakt, vad är det du vill göra?

  • Medlem
  • 2002-03-13 21:25

jag vill kunna ta emot samtal med Empower Pro Phone, just nu kan bara mottagaren höra mig men jag kan inte höra honom // och telia "kan tyvärr inte göra ändringar för enstaka personer i nätverket "…

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-13 23:10

Om det ska funka ordentligt krävs någon förändring i regeluppsättningen hos Telia. Antingen att den porten som Empower använder öppnas för trafik utifrån och in från berörda IP-nr och till dig. Eller att du undantas från regeln rörande trafik på just de portar du behöver nyttja. Förmodligen finns en NAT-funktion någonstans och omvandlar den externa IP-adressen till den interna IP-nummerserien. Att du hörs ut bevisar bara att du har rätta att komma ut men ej in. Normalt så skickar du förfrågan inifrån oich ut och då accepteras svaret genom brandvägg och kanaliseras till dig. Men kommer det ett helt oberoende anrop utifrån så är standardkonfigureringen att inte släppa igenom trafik. Det är ju där man vill strypa vilka tjänster som är öppna utifrån. Tyvärr finns nog ingen väg runt detta utan att Telia gör en regel för dig som löser problemet genom proxy/brandvägg. Men det är ju svagt att dom inte kan hjälpa dig med det. Det är ju ingen svår uppgift.

1
Bevaka tråden