Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lura Mail 2.01 att acceptera extra avsändaradress?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-16 12:28

Sitter och bökar med Apples Mail.

Jag har ett "privat" konto (med en avsändaradress) hos en leverantör, ett "jobbkonto" hos en annan leverantör (med en annan avsändaradress).

Nu försöker jag sätta in en tredje avsändaradress för en förening så att jag kan växla till den avsändaradressen från mitt privatkonto. Föreningsmailen hämtas inte på någon separat server, utan eftersänds automatiskt till privatkontot.

Lägga in flera e-post-avsändare på samma konto går utmärkt att göra med t ex Eudora.

Men Mail svarar tjatigt att
- Kontot "x" har redan det här värdnamnet och användarnamnet.

• Medlem
  • 2005-06-16 12:56

Skapa ett nytt konto bara, med samma uppgifter för servers etc men med annat namn etc. När du ska skicka mail så anger du bara med vilket konto det sak skickas.

Ursprungligen av SirN:

Skapa ett nytt konto bara, med samma uppgifter för servers etc men med annat namn etc. När du ska skicka mail så anger du bara med vilket konto det sak skickas.

Det tror jag inte går, Mail hakar upp sig på att det är samma uppgifter för servrarna. Jag försökte göra något liknande som iba beskriver, men fick inte till det.

• Medlem
  • 2005-06-16 13:29

Testade precis i Mail för 10.2.8, och det fungerar. Har ny namn på "beskrivning", "E-post adress" och "fullständigt namn". Se bara till att klicka ur "inkludera vid automatisk hämtning".

Liknande problem

Jag har ett liknande problem. Har ett gmail-konto som jag skickar mina mail genom för ett annat konto eftersom jag inte har någon utgående mailserver på det kontot. Fast jag på både gmailkonto och det andra har angivit en annan mailadress än gmailadressen så envisas alla mail som skickas med att visa att de var skickade från mitt gmailkonto. Antar att det kanske har något att göra med gmail. Men det är ju lite irriterande att vara tvungen att ange en replyto adress varje gång skickar mail, eftersom jag fortfarande vill ha mina mail till det andra kontot och inte till gmailkontot.

Under konton så skriver du bara in den andra mailadressen före eller efter den andra med ett kommatecken som så här: thevil@gmail.com, thevil@mac.com

Sen kan du välja vilken adress du vill skicka ifrån från en drop-down-meny när du skapar ett nytt brev.

Ursprungligen av thevil:

Under konton så skriver du bara in den andra mailadressen före eller efter den andra med ett kommatecken som så här: thevil@gmail.com, thevil@mac.com

Sen kan du välja vilken adress du vill skicka ifrån från en drop-down-meny när du skapar ett nytt brev.

Aha, intressant!

gmail ändrar adressen.

Verkar som att gmail ändrar adressen när jag skickar mail genom dem. Jag följde tipset och skrev två mailadresser på konot och valde icke-gmail adressen när jag skickade, men ändå kom det från min stod det att det kom från min gmailadress. Antagligen ändrar gmail på från adressen för att man inte ska spama genom dem och ange adresser som inte finns.

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-17 13:11
Ursprungligen av iba:

Sitter och bökar med Apples Mail.

Jag har ett "privat" konto (med en avsändaradress) hos en leverantör, ett "jobbkonto" hos en annan leverantör (med en annan avsändaradress).

Nu försöker jag sätta in en tredje avsändaradress för en förening så att jag kan växla till den avsändaradressen från mitt privatkonto. Föreningsmailen hämtas inte på någon separat server, utan eftersänds automatiskt till privatkontot.

Lägga in flera e-post-avsändare på samma konto går utmärkt att göra med t ex Eudora.

Men Mail svarar tjatigt att
- Kontot "x" har redan det här värdnamnet och användarnamnet.

Tipset från Thevil fungerade bra, alltså namn i rad med komma mellan i kontorubriken.
Märkligt att det inte gick att hitta i hjälptexterna - som för övrigt är utomordentligt ohjälpsamma.
Finns det f ö några alternativa handböcker på nätet till de vanligaste Apple-småprogrammen?

1
Bevaka tråden