Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bantad Tiger-installation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 23:29

Tänkte bara nämna för de som är nya att det finns en hel del plats att spara om man gör en anpassad installation av tiger. Ta bort oönskade språk paket och drivrutiner till skrivare framförallt. Bara drivrutinerna till epson ligger på mastiga 650mb någonting. Kryssa av och installera de som gäller för din skrivare i efterhand istället.

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 23:47

Hmm... låter smart. Kan man bli av med det extra skräpet i efterhand?

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-01 08:39

dessutom var de drivers till Epson och HP skrivare som man laddar ner från respektive tillverkares siter, bättre än de som kom med 10.3 (i alla fall i min erfarenhet).

(och installerar man Developer's Tools, kan man minska storleken med ca 400-500 mb. om man skippar dokumentationen) (...om man nu inte behöver den... :rolleyes: )

• Medlem
  • Åstorp
  • 2005-05-01 10:07
Ursprungligen av miska:

dessutom var de drivers till Epson och HP skrivare som man laddar ner från respektive tillverkares siter, bättre än de som kom med 10.3 (i alla fall i min erfarenhet).

(och installerar man Developer's Tools, kan man minska storleken med ca 400-500 mb. om man skippar dokumentationen) (...om man nu inte behöver den... :rolleyes: )

Tack för tipset!
Jag gjorde en vanlig uppdatering av 10.3.9 så det fylldes på rejält med grejor jag inte behöver.
Nu är i alla fall skrivardrivrutinerna till fan och hans mosters alla skrivare borta.

• Medlem
  • 2005-06-18 10:29

banta mera

Ursprungligen av nukethenick:

Tänkte bara nämna för de som är nya att det finns en hel del plats att spara om man gör en anpassad installation av tiger. Ta bort oönskade språk paket och drivrutiner till skrivare framförallt. Bara drivrutinerna till epson ligger på mastiga 650mb någonting. Kryssa av och installera de som gäller för din skrivare i efterhand istället.

Använde Whatsize precis o ser att bara drivrutinerna för skrivare tar upp 1.54 GB, varav
epson, som dy nyss nämnde tar upp 650 MB.

Hu rtar man bort dessa onödiga drivrutiner i efterhand?

Hur tar man bort språkstöd i efterhand? (har för mig att det fanns ett program för det till Panther iaf)

Man kan ta bort oönskade språkstöd med den här, men man bör veta vad man pysslar med. Det är inte helt riskfritt.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13031

1
Bevaka tråden