Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Har kollat en del på forumen och det verkar som det är en hel del problem med "mail".
Så min fråga är.. finns det något bättre mailprogram som är gratis?
Vilket rekomenderar du?
Det har snackats om det här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78904
Men i korthet så skulle jag göra en backup på alla mail för att göra en ren installation, men sedan gick det inte att få tillbaka mailen.
Men kollar man på andras inlägg så verkar det vara en del problem med "mail".
Så nu skulle jag vilja ha något där det är lätt att göra backup på e-mailen och naturligtvis som fungerar bra.
Vill inte förlora mail igen... då skulle frugan slå ihäl mig...
Det har snackats om det här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78904
Men i korthet så skulle jag göra en backup på alla mail för att göra en ren installation, men sedan gick det inte att få tillbaka mailen.
Men kollar man på andras inlägg så verkar det vara en del problem med "mail".
Så nu skulle jag vilja ha något där det är lätt att göra backup på e-mailen och naturligtvis som fungerar bra.
Vill inte förlora mail igen... då skulle frugan slå ihäl mig...
Nu när jag kollar i finder (OSX 10.4.1) i det aktuella användarkontots biblioteksmapp så finns där två mappar 'Mail' och 'Mail-hämtningar'. Jag ska erkänna att jag inte testat än men av innehållet att döma så räcker det att kopiera dessa för att ha åstadkommit en backup. Synnerligen enkelt isåfall.
Nu när jag kollar i finder (OSX 10.4.1) i det aktuella användarkontots biblioteksmapp så finns där två mappar 'Mail' och 'Mail-hämtningar'. Jag ska erkänna att jag inte testat än men av innehållet att döma så räcker det att kopiera dessa för att ha åstadkommit en backup. Synnerligen enkelt isåfall.
Nu kan jag bekräfta att det var just så smidigt som jag misstänkte (jallafall i Tiger). Jag kopierarde mapparna 'Mail' och 'Mail-hämtningar' och drog över kopiorna till ett nyskapat användarkonto i vilket jag drog igång Mail.app och simsalabim satt jag där med samma inställningar, samma mailboxar, samma mail och samma bifogade filer som i mitt ordinarie konto.
Innan Mail2 med Spotlight och smarta mappar kom så var Mail.app långsamt och osmidigt. Då körde jag Powermail som inte är gratis men väldigt kraftfullt och trevligt. Men nu ser jag ingen anledning att inte köra Mail.app.
Detta förutsatt att du har Tiger, men det kanske du inte har.
Själv kommer jag från PC-världen och där körde jag Mozilla Thunderbird, mest på grund av den dåliga säkerheten i Outlook / Outlook Express. Därmed tog jag med mig det programmet när jag nu köpt en Mac.
Thunderbird kan jag verkligen rekommendera!
Själv kommer jag från PC-världen och där körde jag Mozilla Thunderbird, mest på grund av den dåliga säkerheten i Outlook / Outlook Express. Därmed tog jag med mig det programmet när jag nu köpt en Mac.
Thunderbird kan jag verkligen rekommendera!
Det enda tråkiga med Thunderbird är väl att den inte är integrerad med Adressboken. Det kan vara en nackdel om man vill kunna använda Adressbokens register i andra program...
Det enda tråkiga med Thunderbird är väl att den inte är integrerad med Adressboken. Det kan vara en nackdel om man vill kunna använda Adressbokens register i andra program...
/K
Det har du alldeles rätt i, så långt har jag inte tänkt
Hmm detta får mig att undra vad jag gjorde för fel när jag gjorde en backup (från tigers mail) på hela mappen "Mail".
Sedan gjorde jag en ren installation (tiger också) och sedan försökte jag lägga tillbaka mappen "mail" och starta mail igen.. då säger den att jag måste importera vilket jag svarar ja på och sedan startar mail men utan epost och brevlådor.
Är ingen poweruser av mail så det känns som att man klarar sig galant med "mail" men om det trollar bort email när man ominstallerar så e det inget kul.
Men ni vana användare säger "behåll Mail" eller? iså fall ger jag det en chans till.
Hmm detta får mig att undra vad jag gjorde för fel när jag gjorde en backup (från tigers mail) på hela mappen "Mail".
Sedan gjorde jag en ren installation (tiger också) och sedan försökte jag lägga tillbaka mappen "mail" och starta mail igen.. då säger den att jag måste importera vilket jag svarar ja på och sedan startar mail men utan epost och brevlådor.
Är ingen poweruser av mail så det känns som att man klarar sig galant med "mail" men om det trollar bort email när man ominstallerar så e det inget kul.
Men ni vana användare säger "behåll Mail" eller? iså fall ger jag det en chans till.
Du ska inte importera någonting när du startar upp Mail. Dessvärre måste man fylla i uppgifter om ett mail-konto när man startar Mail 'för första gången'. Men det är bara att ta skeden i vacker hand och fylla i uppgifterna om ett mailkonto och sedan när det är gjort så finner man alla ens gamla konton och mail finns där. (förutsatt att man laggt mapparna på rättställe först)
Du ska inte importera någonting när du startar upp Mail. Dessvärre måste man fylla i uppgifter om ett mail-konto när man startar Mail 'för första gången'. Men det är bara att ta skeden i vacker hand och fylla i uppgifterna om ett mailkonto och sedan när det är gjort så finner man alla ens gamla konton och mail finns där. (förutsatt att man laggt mapparna på rättställe först)
Om jag inte väljer importera så startar inte mail upp.
Om jag inte väljer importera så startar inte mail upp.
hm.... Jag för min del kunde inte starta Mail om jag inte lallade med i att konfigurera ett mailkonto som ändå skulle komma via de uppbackade mapparna. Men något krav på import känner jag inte igen. Detta förbryllar mig en smula.