Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål för kommande versioner av Mac OS X

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här tråden är till för era önskemål. Jag kan inte lova att Steve läser den men det kan ju ge ett hum om vad som saknas.

Jag börjar:

- Springloaded folders eller en variant, se länk
- Scannersupport!
- Fler inställningar för utseende (skuggor, ramar mm)
- Riktig "full-screen". Nu lämnas alltid en par pixlar runt om för skuggan
- Inbyggd SMB-browser (surfa pc-nätverk)
- kontextmenyer med services (är för långt till programmenyn) och möjlighet till anpassning (öppna, öppna med, släng, flytta, gå till, skriv ut, komprimera, osv ) även i dialogrutor/sheets (a´la Windows)
- Samma kontextmenyer för minimerade fönster
- Statusraden visar hur många dokument jag har valt i Findern samt totalstorlek
- Application Switcher till höger tillbaka.
- Apple-menyn användbar i fryst program

Och här en länk till en kille som vill ha en del av det jag har nämnt plus lite annat också:

Intressanta ideer

[ 13 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Stöd för seriell port, RS232, i OSX.

Håller med dig på allt. Har dock några egna punkter.

- USB Printer Sharing
- Windowshade
- Fler systeminställningar (t.ex som att stänga av blinkning av menyer)
- När man tar information på en mapp, hårddisk eller whatever vill jag se antal filer och mappar.

Är mycket mer saker jag vill se, kommer jag på dem i efterhand så fyller jag i.

Det mesta du skriver finns redan som tredjeparts program eller tillägg för systemet.

Spring loaded folders har det ryktas om att det ska komma i 10.2.
Det skulle inte göra ont om det verklgien kom tillbaka.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag saknar (jag har några tredjeparts saker installerade för att täcka de mest akuta behoven).

Men saknar du verkligen program menyn? Använder du inte Docken?

Alla program som Cocoa program skulle det vara då...

Export av register från "Mail"

• Oregistrerad
  • 2002-03-13 15:01

Och stöd för overscan när man skickar ut bilden från TiBooken på TV:n. Det är enormt störande med den svarta ramen runt bilden när man tittar på en QuickTimefilm på TV.

Dessutom tycker jag det är kanon att man i Windows kan klicka på saker i inaktiva fönster utan att behöva lägga dem överst först. Som med stäng/minimera/maximeraknapparna och FCP3. Ett klick borde skickas till det objekt man klickar på oavsett om det ligger i ett aktivt fönster eller inte. Detta i sin tur aktiverar ju fönstret också.

Mina tankar...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Det mesta du skriver finns redan som tredjeparts program eller tillägg för systemet.

Spring loaded folders har det ryktas om att det ska komma i 10.2.
Det skulle inte göra ont om det verklgien kom tillbaka.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag saknar (jag har några tredjeparts saker installerade för att täcka de mest akuta behoven).

Men saknar du verkligen program menyn? Använder du inte Docken?

Varför ska jag använda tredjeparts program för saker som SKA finnas i systemet?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Varför ska jag använda tredjeparts program för saker som SKA finnas i systemet?

Det beror på vad man tycker SKA finnas i ett system.
Sedan får man noga skilja på vad systemet ska innehålla och olika program.

Jag tycker själv att det är bättre att jag får välja vad jag vill ha med och inte genom tredjeparts program, för då slipper jag en massa saker jag inte vill ha.

Citat:

Det beror på vad man tycker SKA finnas i ett system.
Sedan får man noga skilja på vad systemet ska innehålla och olika program.

Jag tycker själv att det är bättre att jag får välja vad jag vill ha med och inte genom tredjeparts program, för då slipper jag en massa saker jag inte vill ha.

MacOS X till skillnad från MacOS9 saknar extremt mycket inställningsmöjligheter och funktioner som nästan SKA finnas i ett OS.

Så du tycker att det vi har nämnt ovan är skit som inte behövs?

• Oregistrerad
  • 2002-03-14 00:20
Citat:

Dessutom tycker jag det är kanon att man i Windows kan klicka på saker i inaktiva fönster utan att behöva lägga dem överst först. Som med stäng/minimera/maximeraknapparna och FCP3. Ett klick borde skickas till det objekt man klickar på oavsett om det ligger i ett aktivt fönster eller inte. Detta i sin tur aktiverar ju fönstret också.

Hmm, jag förstår ingenting. Menar du inte OSX istället för windows? Det fungerar ju att klicka på saker i fönster bakom i X:et. Dessutom kan man ju flytta saker i bakgrunden genom att hålla ned kommando och dra.

//Patrik

Citat:

Varför det?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:

Det där går tillbaka sedan urminnes tider i macvärlden. Alltså att du vid första klicken bara växlar fönster och sedan skickas kommandot. Det är till för (så vitt jag vet) att göra det enklare för användaren. Om jag två webbläsare öppna på macen så kan jag klicka var jag vill i det andra för att växla, det är snabbt och smidigt. I windows så måste du se upp så du inte klickar på en länk eller nåt annat, eftersom klicket direkt ger utslag och det kan många gånger förvirra ganska bra.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
- USB Printer Sharing

Det kommer att komma, Apple licensierade nyligen utskriftssystemet Common UNIX Printing System (CUPS) och det ska ("ska" enligt vad jag läst alltså) ge tillbaka stödet för skrivardelning via USB.

• Medlem
  • 2002-03-14 09:31

Märkningen vill jag ha tillbaka
Mail med bättre adresshantering (import+Export)

Kommer säker på mer...

Micke

SMB stödet måste bli mycket bättre. Som det är nu duger det inte, tycker jag. Kan inte Apple bara köpa DAVE så är allt löst? Nästan i alla fall...

Sedan tycker jag inte att det saknas så där jätte mycket i Mac OS X.
De är mest program som saknas och det är inget Apple kan styra över mer än att försöka påverka företagen som äger applikationerna att börja utveckla för X.

Adrian B: Varför skulle du inte vilja att alla program var utvecklade för Mac OS X?
Och inte för 9 och X. Själv tycker jag att de program som är skrivna dirket för X med Objective-C/C++ fungerar så mycket bättre. De känns snabbare och fungerar bättre helt enkelt.

Patrik Skulski: Inte saknas det extremt mycket. Visst saknas det inställningsmöjligheter men många dom är saker som aldrig skulle ha fungerat under 9.

Mac OS X tar sig framåt och jag längtar verkligen tills jag får se den äkta styrkan i X.

Av de saker som fanns i 9an så är det en sak jag kan säga att jag saknar direkt:
- Märkning
Av någon underlig anledning saknar jag detta men det är ju så enkelt och smart att kunna markera mappar och dokument på detta sätt.

Håller med!
Bättre SMB stöd. Det är väl ca 60% av gångerna jag kommer åt andra burkar och tvärtom. Funkar inte bra.

Vad vill jag ha i framtida versioner av X då?

Ett rappare system. Det känns lite sluggish när det är belastat. Men detta kan även bero på något mindre bra skriva program.
Snabbare system kan jag alltid önska mig. Desto snabbare desto roligare.

Fulländat stöd för kommunikation med Windows. Det ska kanppt behövas en enda inställning för att kunna surfa in sig på ett Win nätverk. Det skulle verkligen vinna över Windows användare.
Äh va fasen - fulländat stöd för Mac OS X mot alla olika servrar platformar.

En mer avancerad installerare - en enkel för vem som helst. En Anpassad för de som vet vad det handlar om.

Fler kontextmenyer, framförallt cut/copy/paste för mappar och filer. (Finns delvis idag)

Sedan finns det en massa andra saker jag önskar mig men jag som jag vet att tredjeparts applikationer kommer ta hand om.

• Medlem
  • Boston
  • 2002-03-14 11:51

Bättre SMB-stöd, som har varit uppe flera gånger här är, uppfattar jag som någon av den marknadsmässigt viktigaste punkten. Den ´myt´ som lever starkast idag är att det är jobbigt att byta filer mellan mac och pc, något som ju i vardagslag fungerar utmärkt. Men ge mig möjligheten att direkt nå ett pc-nätverk, kunna browsa som om du satt på en windowsmaskin, dela ut resurser etc och speciellt kunna logga in på windows-server som min vanliga windowsanvändare, vad finns det då för argument mot att inte kunna plocka in macar i företagsnätverken? Plötsligt kan den anställde få välja, vill du ha pc eller mac? Och vem blir inte förförd av att se en smäcker iMac med OSX?!?

Roger: Går ditt SMB segt? För oss så går SMB rappare än Appletalk mot vår Win2k server. Att man inte kan browsa är idiotiskt, och att man lämnar eftersig en massa filer som PCanvändarna ser är lika dumt.
Hoppas det löser sig snart.

Jag saknar hastigheten och springloaded folders. Mest av allt saknar jag den totala kontrollen som jag kände att jag hade i 9:an. Men det är ju en kunskapsgrej

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det kommer att komma, Apple licensierade nyligen utskriftssystemet Common UNIX Printing System (CUPS) och det ska ("ska" enligt vad jag läst alltså) ge tillbaka stödet för skrivardelning via USB.

Bra, hoppas det är kompatibelt med MacOS 9. Någon som vet?

Btw, för er som vill browsa SMB-servrar.. kolla här.

Känner till det programmet, använder det också. Det var också det jag menade i första inlägget i den här och även i den
här tråden.

Uttryckte mig kanske lite lulligt. SMB Browse verkar funka smidigare än Dave, i Dave installeras CIFS-protokollet men i SB Browse behövs inte det, fråga mig inte hur eller varför då Thursby envisas med att installera det.

Varje icke-installerat program/protokoll ger ett "renare" system. Jag skulle också vilja se en installerare med avancerade inställningsmöjligheter som i OS 9.

Jag drömmer nämligen fortfarande om ett för mig fullt optimerat system utan det som jag inte behöver.

• Medlem
  • 2002-03-14 18:12

1. en ny Cocoa finder .
slut

Håller med tidigare talare om SMB stödet , speciellt om skräpfiler + browser.
Men är det bara jag som saknar stöd för USB anslutet IR öga ? (Skulle lixom va bra å ha till iBooken)

• Medlem
  • 2002-03-15 00:39

fick denna ide när jag kollade ett annat dikussion

"Märkning" måste ju finnas här några exempel från det nerlagda Eazel skapade av Susan Karen som gorde många iconer för mac classic

Citat:

Skapades ursprungligen av: love:
1. en ny Cocoa finder .
slut

Ladda ned
SNAX, kopiera det till /Applications och skriv detta i terminalen:

defaults write com.apple.loginwindow Finder /Applications/SNAX.app

Logga ut och in igen och swoops, har du en Finder utvecklad i Coooc. Enda nackdelen är att du inte kan använda Disc Burner i SNAX, blir till att köpa Toast.

Jag vill se samma enormt bra hastighet (själva uppkopplingen) mot iDisk på MacOSX som vad nu Adobe Golive 6 prestera med sitt inbyggda WebDav protokoll - vet inte vad Adobe gjort men det är som man var på sin egen hårdisk när man öppnar mapparna på iDisk. Önskemålet leder genast till frågan om det finns andra klientprogram som hanterar WebDav än macens minst sagt lusiga uppkoppling... någon med svar på detta önskemål ???

• Oregistrerad
  • 2002-03-17 04:33

Jag vet inte vad det är, men jag stör mig enormt på Dock:an. Det är något med den som inte känns bra, kan dock inte riktigt sätta fingret på det.

Men det har bland annat med platsen den tar att göra. Jag vet inte var jag skall göra av den. Oftast har jag kanske bara runt 10 väldigt minimerade iconer i listan och ändå är hela den biten av skärmen där dock:an ligger förstörd. Det blir någon slags dead zone på sidorna. Och dölja den fungerar inte heller då jag vill kunna vända mig mot datorn (som alltid är på dygnet runt) och se hur många olästa mail jag har eller om någon bleepat på mig i typ Proteus.

Det borde vara valbart att få autosortering på iconerna beroende på vilka program man senast haft uppe. Jobbigt att behöva göra det själv om man till exempel BBEdit och Internet Explorer och vill växla mellan dessa cirka 5 gånger per minut.

Studstjofräsen som tar jordens mesta processorkraft vill jag ha avstängd men ändå veta om det hänt något. Kanske i form av en liten markering ovanför eller under de program som behöver uppmärksamhet. Eller bara en singel-studs som inte tar halva datorkraften.

Äsch, hela dock:an känns som nödlösningar på något sätt. Windows´ taskbar är på många sätt mycket bättre. Och tar mindre plats. Och i XP innehåller den en massa söta "Aqua"-grejer som Apple borde ha kommit på. Inte för att jag gillar Windows, men jag har problem med den där dock:an alltså.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-17 11:00

Jag tycker att problemet med dockan ligger i den grafiska utformningen - symbolerna är för stora i proportion till varandra, de flyter liksom in i varandra. Gränssnittet Aqua är snyggt men också lite "blaffigt", speciellt då symbolerna. Och det spelar ingen roll att man storleksförändrar dom...
Skulle vilja se en mer luftig lösning! Men OS X är ju fortfarande rena "barnet" så lär få se en hel del modifieringar framöver!

1
Bevaka tråden