Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande Photoshop varningsdialog?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-09 18:53

Varje gång jag sparar en fil med "Save for web" i Photoshop 7 så får jag följande varning:

"Som names of the files being saved contain non-Latin characters. These file names will be incompatible with some Web browsers and servers."

Den kommer upp oavsett vad filen är döpt till (även om filen heter aaa.gif och inte innehåller några skumma tecken) och måste klickas bort manuellt. Det är mkt irriterande då den stoppar mina Batch-kommandon.

Jag kör OS X 10.2.2 US, sv Apple Pro Tgb, sv keyboard layout, Photoshop 7.

All tips eller ideer om hur jag blir av med den mottages tacksamt!

• Medlem
  • 2002-12-09 19:06

Kan nog vara en Carbon artefakt, OS X använder väl UTF-8 som encoding (därför du kan ha säg kinesiska tecken i filnamn som faktiskt syns även under ett "engelskt" OS =P) vilket kanske skulle kunna irritera Photoshop. Det skulle inte förvåna mig eftersom Photoshop 7´s pather failade om man hade annat än ASCII tecken i disknamnet före version 7.01. Men jag vet ju inte... ska kolla på min kopia när jag kommer in på kontoret imorrn, men någon hinner väl före

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-09 19:53

...ser nu att jag ljög lite i felbeskrivningen. :rolleyes:
Jag använder i stort sett alltid underscore i mina webbfilnamn. Den tolkas tydligen som (eller är) non-latin har jag fått reda på.

Det går att bli av med varningen genom att klicka bort Check for File Name Compability för UNIX/Windows i Web Output settings i Save for Web dialogen.

Tack ändå Lukas!

• Medlem
  • 2002-12-09 20:26

Du får även det felet om hårddisken filen ligger på har tecken som är icke-latin.

Trist, men sant.

Jag hade ett sånt problem tidigare. _ är väl med i alla teckentabeller?

• Medlem
  • 2002-12-09 20:27

Bah, blind är jag.

Det hade ju Lukas redan skrivit.

1
Bevaka tråden