Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt felmeddelande med Caplio R1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min lilla Ricoh Caplio R1 har funkat klockrent även med Tiger - tills nu. Plötsligt får jag bara felmeddelandet "RDC.KEXT was not found" från Caplio Mountern. Prövar jag direkt i iPhoto står det bara "Ingen kamera har valts".
Nån som haft liknande problem, eller som kan tipsa om problemlösning? Kan det ha med Tiger att göra, eller kan det bero på att kameran fått en smäll (min son har precis erkänt...). I övrigt verkar den funka som den ska.

uppdatering: Om jag, efter att ha fått felmeddelandet, trycker "ADJ." för direkt-print, öppnas automatiskt iPhoto och kameran hittas faktiskt i programmet (inga bilder hittas dock).
Om ingen kan hjälpa, är det någon som kan tipsa om nåt ställe där man kan lämna in den, som är lite haj på Mac också. Annars får man väl tillbaka den utan åtgärd för att den funkade på serviceställets gamla pc... Det stora problemet är att jag inte vet om det är nån bug i Tiger eller rentav nåt mekaniskt fel eftersom kameran tappats i backen en gång.

har du testat att formatera om kortet i kameran?

Jag ville inte formattera om kortet förrän jag fått ur de senaste bilderna som finns där. Men nu har jag lånat ett annat SD-kort och med detta funkar det att importera från kameran direkt i iPhoto! Så formatterar jag om mitt eget kort så kommer det säkerligen att fungera.
Men även med det andra kortet får jag felmeddelande från Caplio-mountern, även sedan jag hämtat den helt nya patchen (17 juni) från Ricohs hemsida. Det har jag som sagt aldrig fått förut. Men detta kanske bara är att skita i? Vad är egentligen "RDC.KEXT"?

• Medlem
  • 2005-06-21 22:38

Kan det inte vara en inställningsfil som krånglar och kankse går att slänga för att skapa en ny.... Prova döpa om RDC.KEXT till något annat och se vad som händer...

"RDC.KEXT" är ingen fil, finns ingenstans i programmet Caplio Mounter (som krånglar) eller i någonting Ricoh-relaterat. Existerar i princip bara som "felkommando". Googlar man på det så hittar man bara en enda tysk snubbe som haft samma problem i Tiger... men som löste det genom att kringgå Mounter-programmet. Precis som jag nu gör genom att gå direkt in via iPhoto.
Så, detta är kanske bara rent akademiskt nu, det funkar ju trots allt.

• Medlem
  • 2005-06-22 08:15

Jag är rätt så säker på att det är en fil, kolla forumet här, det står mycket om andra .KEXT´ar...

Jag har avinstallerat Mounterprogrammet och installerat det igen, samt uppdaterat med senaste patchen. Det innehåller verkligen ingen sådan fil. Drog även ner det på dotterns eMac och hittade inte heller där någon kext-fil.

1
Bevaka tråden