Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågetecken att räta ut...!?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-10 01:01

1 Vad är "GUI"?
2 Vilken är den bästa browsern för MacOS X?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-10 01:08

1. Graphic User Interface dvs grafiskt gränssnitt.

2. Råder det delade meningar om. Personligen har jag fastnat för Chimera. Att man kan ha flera sidor öppna samtidigt i ett fönster med något som kallas "Tabs". Flikar alltså. Suveränt. Sen är den snabb också.

• Medlem
  • 2002-08-10 10:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
...Sen är den snabb också.

Sen är den så buggig att man har tur om man kan surfa en halvtimme också.

I mina ögon finns det ingen bra browser till OS X. De bästa tycker jag är Internet Explorer eller Mozilla. Jag tycker det är sjukt jobbigt att surfa på nätet i OS X och hoppas att det snart kommer en bra webläsare.

• Medlem
  • 2002-08-10 11:22
Citat:

quote:Sen är den så buggig att man har tur om man kan surfa en halvtimme också.

Mileage may vary... har haft min Chimera i drift i 13 dar nu, jag kör mina bakärenden via den, jag ser inga andra vettiga alternativ under X just nu. Det enda som strular ibland är en mycket specifik typ av asp sidor samt QTSS admin interfacet heh.

IE är ju mest tragisk, den kan ju få slut på minne under OS X vilket fan är en bedrift. Rutten kod.com

• Oregistrerad
  • 2002-08-10 11:23

Jag vet att det här har diskuterats tidigare på andra ställen, men nu när jag använt Chimera ett tag så har jag faktiskt gått över till den som standard webbläsare pga snabbheten. Sedan får man ha t.ex. IE som alternativ när Chimera inte räcker till. Jag har dock inte så mycket problem med att den krashar (chimera).

• Medlem
  • 2002-08-10 11:32

Jag tycker att det är så konstigt att man kan ha olika erfarenhet av samma sak. I Chimera tar det mig inte lång tids surfning innan ´back´-knappen slutar att fungera. Den slutar ofta att ladda sidor också. Enda sättet att få sidan att ladda, är då att starta om programmet. Jag upplever Chimera som helt oanvändbar. Men snabb.

• Medlem
  • 2002-08-10 17:37

Back buggen påverkar mig också men bara ett fönster åt gången och inte i hela appen, sker inte så ofta för mig som för dig låter det som. Men jag använder en nu 14dar gammal nightly build så det är dags att uppdatera igen.

Chimera är en helt underbar webbläsare! Har själv inte haft problem med nån Back-bugg, får väl glädjas åt det då... Däremot har jag råkat på problem med att Chimera vägrat uppdatera sidor nån gång, det är lite störande men borde nog snart vara fixat.

Lukas: Att webbsidorna är genererade av en ASP-tolk kan inte i sig ge problem för Chimera. Däremot är de webbskapare som använder sig av ASP oftast Microsoft-förblindade individer som inte riktigt förstått det där med att följa standarder...

• Medlem
  • 2002-08-10 19:25

Njae precis därför en specifik typ av ASP sidor, får samma problem om tolken är Chilli eller iASP och inte IIS. Men det är ju ingen stor pryl precis...

• Oregistrerad
  • 2002-08-10 19:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag tycker att det är så konstigt att man kan ha olika erfarenhet av samma sak.

Eftersom vi talar om en beta så är det inte så konstigt. Det kan röra sig om användandet av olika builds eller så är det så att chimera fungerar mer eller mindre bra tillsammans med andra installerade saker.

Dock uppstår buggen att chimera ibland inte laddar nya sidor även hos mig. Men hellre att jag startar om chimera var 30:e minut än att jag står ut med IE:s sirap.

Använe IE förut under ganska lång tid och jag höll på att få hjärnblödning och hjärtinfarkt varje gång. Jag blev tokig av allt strul. Den är riktigt skitkass. Världens sämsta skräp som inte har något berättigande. Usch va arg jag blev nu. Men det visar väl bara hur dålig IE är.

Av alla läsare jag testat funkar ändå Explorer bäst. Inte för att den är felfri, men den grejar de flesta hemsidor och är stabil. Mozilla är snudd på lika bra, men har en tendens att kännas slö, inte reagera på klick på länkar. Många säger till mig att Mozilla är snabbare än Explorer, men det har jag inte märkt av. Explorer startar bra mycket snabbare, och vid inläsning av sidor har jag mätt upp likvärdiga tider.

Jag har testat en del browsers men tyvärr tvingats tillbaka till IE eftersom jag fann att IE är snabbast och bäst. Annars undviker jag helst Microsofts grejer som pesten.

Det enda problemet jag har med IE är att den inte laddar sidor som den skall.
Alltså..den hämtar hem en sida men visar den inte helt och hållet. Man tvingas kringla-a clicka hela tiden för att markera hela sidan och sedan klicka vid sidan för att man skall kunna se den korrekt.

Varför har jag ingen aning om. Hade hoppats att denna "bugg" fixats iom version 5.2.1 men icke.

Mozilla är fruktansvärt långsam för min smak.
Netscape var bra enda tills 6:an kom. Den browsern gillade jag bäst.

Gambit

Citat:

quote:Det enda problemet jag har med IE är att den inte laddar sidor som den skall.
Alltså..den hämtar hem en sida men visar den inte helt och hållet. Man tvingas kringla-a clicka hela tiden för att markera hela sidan och sedan klicka vid sidan för att man skall kunna se den korrekt.

Det värsta med denna bugg är väl att det alltid händer på 99mac...

Man kan också klicka i den lilla triangeln uppe till vänster, för att flytta verktygsfältet. Då försvinner det svarta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

quote:Det enda problemet jag har med IE är att den inte laddar sidor som den skall.

Det värsta med denna bugg är väl att det alltid händer på 99mac...

Man kan också klicka i den lilla triangeln uppe till vänster, för att flytta verktygsfältet. Då försvinner det svarta.

Jag upplevde nog att det var på väldigt många sidor, inte bara 99mac. Här tenderade sidorna att bli svarta. På andra sidor blev de blanka.

Jag tycker att OmniWeb är den bästa webläsaren till Mac OS X. Den finns bara till Mac OS X och utnyttjar gränssnittet mycket bra. Man behöver dock pilla ganska mycket i inställningarna för att få den så bra som möjligt .
Chimera är också lovande och uppdateras ofta.

Erik

• Medlem
  • 2002-08-12 20:04

Ja men dåså... då ska man alltså välja InternetExplorer, chimera, Mozilla, eller Omniweb... Har jag missat någon...

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 20:52

Beror på vad du menar med bäste webbläsaren för Mac OS X.

All things accounted for; Explorer.

Varför? Jo för att majoriteten av sidor är anpassade för den. Det är den vanligaste på OS X, vad jag vet, vilket gör att det är en rimlig ansträngning av en webmaster att få den att funka i just Explorer för Mac-folk.

Om du frågar mig "Christopher, vilket språk är det bästa att lära sig?" så kommer jag att svara "Det beror helt och hållet på var någonstans du tänker bo."

P.S. Jag hatar dock Microsoft av hela mitt hjärta om det nu rådde någon tveksamhet om det.

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 21:24

Själv använder jag IE av bekvämlighetsskäl.

Mozilla tycker jag inte om, då jag tyckte den kändes seg + tråkigt interface.
IE tycker jag är snyggast.
Dessutom knackar jag en hel del ASP både på jobb och privat. Upplevde problem med både Chimera och Mozilla där.

Dessutom orkar jag inte ladda ner en massa nya builds hela tiden. Jag fårt gråa hår om jag måste kolla ifall min browser ha uppdaterats under natten.

Kan passa på att gnälla lite till på min bank Handelsbanken när jag ändå håller på.
Att behöva starta hela trögstartade Classic och Netscape för att kunna föra över lite pengar borde ju vara kriminellt!
Pest och pina!!!!

1
Bevaka tråden