Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Satellit-TVproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sorry om detta är OT men jag hittade ingen bättre avdelning.

Då jag sällan tittat på TV de senaste 25 åren har jag svårt att lösa följande problem:

Min fader köpte en TV jämte parabol och digitalbox åt vår familj för ett par år sedan under förevändning att våra barn riskerade att växa upp utan samhörighet med omvärlden.
Digitalboxen är av märket "Strong 8700" med plats för dubbla programkort.
Mitt problem är att jag försöker ställa in skiten så att jag kan se åtminstone de kanaler jag redan betalar för, dvs TV1, TV2, TV4 etc samt möjligen även övriga reklamfinansierade kanaler typ National Geographic, Eurosport etc. Jag har nämligen för mig att man skall kunna se dem utan kort.

Nåväl, jag har letat upp satelliten THOR 1 och sedan finns det SIRIUS av olika slag samt många andra typ Turksat och Arabsat som jag antar är utom intresse för mig.

Frågan är alltså: Vilka satelliter skall jag använda? Jag har ju två "huvuden" och kan alltså låsa på två parallellt. Går det att lösa överhuvudtaget eller måste jag skriva på ett nesligt kontrakt för ett skitkort där jag får massa kanaler jag inte vill ha för en hundring i månaden? Det är tio mil DS-åkning det.

Då de bästa av forumister säkert inte saknar svar serr jag fram emot dem snarast - jag sitter i detta nu och väntar på uttömmande svar. Rena olagligheter som kan vara nyttiga att veta kan ni ju maila så jag vet. Naturligtvis kommer jag inte att dra nytta av dylika tips, men de kan ju vara bra att känna till. Liksom.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-28 00:03

Jag försöker i alla fall

Själv har jag en parabol med fyra huvuden som står på Thor, Sirius, Astra och Hotbird.

Du pratar om två kortplatser. Är maskinen köpt för Viasat eller Canal Digital ?
Har du två kortplatser där det kan sitta kort eller är det mer plats som för ett "PMCIA" modul ?

Viasat kodar idag med Videoguard.
Canal D kodar med Conax.

Du måste alltså ha någon form av kanalkort för för att titta på Viasat på Sirius eller Canal D på Thor. Inte ens SVT eller TV4 tar du utan kort. Minsta avgiften blir i alla fall kortavgiften. Se www.viasat.se eller www.canaldigital.se

Gratisalternativet är att titta på Astra 19 grader samt Hotbird 13 grader ost (eftersom Sirius 5 grader ost och Thor 1 grad väst har samma skillnad 6 grader går det bra).

På 13 och 19 grader hittar du bara olika arabkanaler samt en bunt tyska. Fria kanaler värda namnet är CNN, SKY news samt Eurosport (tysk)

Se www.lyngsat.se

/Fred

Senast redigerat 2005-06-28 00:21

Maskinen är köpt utan kort men har plats för CONAX och VIASAT. Det finns plats för två kort.

Hmm, alltså endast arabkanaler... inte bra, det verkar som om jag måste skaffa ett abonnemang ändå. Skit också.

det är dock en viss skillnad mellan att skaffa abonnemang och att skaffa kort, det kan vara värt att kolla upp!

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

det är dock en viss skillnad mellan att skaffa abonnemang och att skaffa kort, det kan vara värt att kolla upp!

Att skaffa ett kort utan abonnemang är nog inte det lättaste idag, såvida man inte nöjer sig med danska TV3.

Senast redigerat 2005-06-28 14:17
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-28 09:02
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Några piratkort för Viasat har inte fungerat på länge. När Viasat bytte till Videoguard så försvann den möjligheten. Canal D skall gå att köra med koppling mot datorn för att generera koder. Bökigt

I dagsläget är det abonnemang som gäller.

/Fred

Det var tydligen bättre förr... Har inte hängt med det senaste, men det verkade som en typiskt dum sak att ta bort!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-28 09:10

Det är bara att kontakta Canaldigital eller Viasat.
På CD får du betala den årliga kortavgiften ca 500 så får du SVT1 och 2, 24, Barn/kunskapskanalen, TV4 och Kanal 5.
Eller så skaffar du en digitalbox för marksänt så får du alla kanaler utom Kanal 5 utan kort...

Det var det jag fiskade efter. Jag hade för mig att man kunde skaffa ett ärligt kort utan att binda det till något abonnemang, och därmed bara betala en engångsavgift, eller en årlig då i det här fallet. som sagt det skulle vara en typiskt dum sak att ta bort!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-28 10:53

Canal D tar 998 kr/år för sitt local. Denna kostnad bara kortkostnad, alltså inget abonnemang.
Viasat tar 598/år + en uppläggningsavg. på 390 kr för samma sak.

/Fred

1
Bevaka tråden