Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning igen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 21:35

Detta verkar ha ältats en del.. men min situation ser lite annorlunda ut, och jag får det inte att fungera:

Jag har min iBook kopplad till mitt trådlösa nätverk via AirPort. Tanken är nu att dela ut internet från iBooken till min stationära PC via ethernet (som ett billigare alternativ till att köpa trådlöst nätverkskort till PC:n). Jag får det dock inte att fungera med Linux på PC:n. Nån som är haj på detta? Är det lättare att få det att fungera om jag installerar XP istället?

Jag har gjort som sagts: Ställt in internetdelning via AirPort till Ethernet på iBooken och aktiverat det tillsammans med personlig fildelning. Ethernetet är även inställt på DHCP. Jag är dock inte på det klara med hur ip-tilldelningen fungerar; min iBook har adressen 192.168.0.2 som den har fått tilldelad av min trådlösa router. Har försökt att ange denna adress som värd i Linux, men utan framgång. Framförallt undrar jag vilken adress min PC kommer att få av iBooken?

Och till sist; en måhända dum fråga, men: man ska använda korsad kabel när det gäller en sådan här direktanslutning utan hub, right?

Mycket tacksam för hjälp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 00:48
Ursprungligen av AC.:

Jag har min iBook kopplad till mitt trådlösa nätverk via AirPort. Tanken är nu att dela ut internet från iBooken till min stationära PC via ethernet (som ett billigare alternativ till att köpa trådlöst nätverkskort till PC:n).

AC,

Vad har du för basstation till ditt trådlösa nätverk!?

Har den en ledig ethernetport?

Min tanke var att du får bättre prestanda mot Internet om du med kabel ansluter PC:n direkt till basstationen via kabel, än att gå "omvägen" via din iBook och dess trådlösa förbindelse.

-Torkel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-28 01:13

Jo..

..jag vet. Men grejen är att jag har fast lina (studentlägenhet) med enda uttag i köket, dumt nog. PC:n står i sovrummet, och jag vill inte dra kabel över hela lägenheten...

1
Bevaka tråden