Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighetsproblem diskar borta!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-28 12:03

Allt började med att jag skapade ett konto till fru Nelson, det funkade perfekt.

Men jag tänkte som så att hon inte skulle behöva komma åt mer än startskivan så jag ändrade rättigheterna på dessa diskar när jag var inloggad på hennes konto.

Jag ändrade således rättigheterna på dessa 2 diskar en Intern disk och en extern.

Men efter denna ändring så försvann skivorna från skrivbordet! jag ser dom i Skivverktyg men kan ej reparera rättigheter eller lägga till på skrivbordet.

Bifogar en bild på skivverktyg, dom röd markerade diskarna är dom som inte går att mounta eller reparera!

Snälla någon! Pär! eller någon annan guru! är det kört för mig? dessa diskar innehåller allt som är viktigt för mig.

Tack på förhand!

Senast redigerat 2005-06-28 12:55
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-28 12:16

Kommer du åt diskarna om du loggar in på ditt eget konto?

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-28 12:17
Ursprungligen av Macus:

Kommer du åt diskarna om du loggar in på ditt eget konto?

Nej! ser likadant ut på bägge konton! :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 12:18
Ursprungligen av Nelson:

Men efter denna ändring så försvann skivorna från skrivbordet! jag ser dom i Skivverktyg men kan ej reparera rättigheter eller lägga till på skrivbordet.

Bifogar en bild på skivverktyg, dom röd markerade diskarna är dom som inte går att mounta eller reparera!

Du lyckades du ju . Ska inte skojja, men logga in med ditt konto och se ifall du inte kommer åt dem där. Vill du begränsa hennes åtkomst till dem så gör det genom ett (annat) adminkonto, dvs ditt.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-28 12:25
Ursprungligen av Lm:

Du lyckades du ju . Ska inte skojja, men logga in med ditt konto och se ifall du inte kommer åt dem där. Vill du begränsa hennes åtkomst till dem så gör det genom ett (annat) adminkonto, dvs ditt.

Lyckades det gjorde jag! Men som jag nu förstår så borde jag gjort ändringen från mitt konto! Men finns det någon chans att återställa dessa diskar?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 13:09

Det skulle vara intressant att veta vilka rättigheter du satte på diskarna när du inte via ditt eget konto kommer åt dem.

Aktivera root konto genom netinfo och logga in med, där borde du kunna sätta rättigheterna på diskarna igen.

#Jag behöver nog inte tillägga att genom root kan du f*cka upp saker ordentligt.

Hoppas det löser sig

  • Medlem
  • 2005-06-28 13:14

Reparera behörigheter går bara att göra på startskivan, så det är inget konstigt.
Var och till vad ändrade du behörigheterna? På hela volymen?

Kommer du åt med Terminalen? Testa att skriv "ls /Volumes" i Terminalen.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-28 13:48
Ursprungligen av SirN:

Reparera behörigheter går bara att göra på startskivan, så det är inget konstigt.
Var och till vad ändrade du behörigheterna? På hela volymen?

Kommer du åt med Terminalen? Testa att skriv "ls /Volumes" i Terminalen.

har testat ls /volumes får bara fram Macintosh HD !

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 13:52
Ursprungligen av Nelson:

har testat ls /volumes får bara fram Macintosh HD !

Lägg till sudo före

Senast redigerat 2005-06-28 14:02
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-28 14:38
Ursprungligen av Lm:

Lägg till sudo före

Samma sak med sudo ls /volumes

Ser bara boot disken Macintosh HD

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 14:50

Jag skulle aktivera root kontot samt aktiverat snabbinloggning och kollat ifall root har tillgång till diskarna (eller är du mer hemma i terminalen?). Med root borde du genom skiv-verktyg kunna montera diskarna igen och sedan sätta de önskade rättigheterna vilket borde vara att användaren nelson har skriv och läs, gruppen nelson alt. wheel har läs och skriv och others: inga rättigheter.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-28 15:08
Ursprungligen av Lm:

Jag skulle aktivera root kontot samt aktiverat snabbinloggning och kollat ifall root har tillgång till diskarna (eller är du mer hemma i terminalen?). Med root borde du genom skiv-verktyg kunna montera diskarna igen och sedan sätta de önskade rättigheterna vilket borde vara att användaren nelson har skriv och läs, gruppen nelson alt. wheel har läs och skriv och others: inga rättigheter.

Sorry you lost me! : ) Jag förstår hur du menar men jag har inte tillräcklig terminal kunskap att utföra dessa ändringar! Hjälp mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 15:19

Under /Program/verktyg/ ligger ett program som jag tror heter 'netinfo hanteraren' på svenska där finns under en meny valet att aktivera root kontot, gör detta. Vidare under "Konton" i systeminställningar finns ett val om snabblogin, aktivera detta. Uppe till höger i menyn hittar du nu ditt inloggningsnamn, tryck där och välja "byta användare" logga in med root, kolla ifall diskarna finns här, gör dem inte det starta 'skivverktyg' som ligger under /Program/verktyg/ och montera dina diskar.

Nu borde det ploppat upp igen. Och nu ska du kunna editera rättigheterna för diskarna via Findern, sätt dem till användare: Nelson och både skriv och läs, grupp: Nelson även här både läs och skriv sedan ska du sätta ingen rättigheter för others. Och tryck till på knappen (vad den nu kan heta) så dessa rättigheter sprids ner i katalogerna på diskarna.

Sitter på win-burk nu så jag lite problem med beskrivningarna/namnen.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-28 15:51
Ursprungligen av Lm:

Under /Program/verktyg/ ligger ett program som jag tror heter 'netinfo hanteraren' på svenska där finns under en meny valet att aktivera root kontot, gör detta. Vidare under "Konton" i systeminställningar finns ett val om snabblogin, aktivera detta. Uppe till höger i menyn hittar du nu ditt inloggningsnamn, tryck där och välja "byta användare" logga in med root, kolla ifall diskarna finns här, gör dem inte det starta 'skivverktyg' som ligger under /Program/verktyg/ och montera dina diskar.

Nu borde det ploppat upp igen. Och nu ska du kunna editera rättigheterna för diskarna via Findern, sätt dem till användare: Nelson och både skriv och läs, grupp: Nelson även här både läs och skriv sedan ska du sätta ingen rättigheter för others. Och tryck till på knappen (vad den nu kan heta) så dessa rättigheter sprids ner i katalogerna på diskarna.

Sitter på win-burk nu så jag lite problem med beskrivningarna/namnen.

Lm! Jag är mållös! Ditt inlägg tycker jag skall läggas in som en FAQ! Diskarna ploppade upp precis som du skrev! Det kommer att stå Lm i mitt testamente! Du har räddat min dag och all data på mina stora diskar! Ett super TACK! I owe you man! Du Rockar!

1
Bevaka tråden