Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkrasch

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Efter att Spotlight hängt mitt system så blev jag tungen att göra en maskinell omstart direkt via strömbrytaren. Efter uppstart så får jag upp följande kommandoprompt:

/etc/master.passwd.: No such file or directory
-sh-2.05b#

Vad göra?!

System: PPC G5 Dual 2.7GHz, 1GB ram

har du provat ställa om lösenordet från tiger skivan?
Annars brukar arkiver och installera lösa en del problem

OK...så det du menar är att jag borde prova att boota upp med skivan och göra en ominstallation/reperation? Jag har nyligen gått över till Mac, så jag är inte systemexpert riktigt än ;o)

Mata in systemskivan och starta med C nertryckt. Låt Macen starta och välj språk i rutan. Gå sedan till menyraden och öppna Skivverktyg välj Reparera skivbehörigheterna, du kan ju passa på att kontrollera och reparera skivan också.
Det finns även på menyn ett val för att återställa lösenordet. Gör det också för säkerhets skull.
Att reparera skivbehörigheterna kan vara bra att göra nån gång emellanåt ändå för den delen.
Basåattduvet!

Jag har nu kört alla skivverktyg. Jag har också försökt att återställa/ange ett nytt lösenord, men jag ser här inte hårddisken, utan endast systemdisken.

Problemet är oförändrat vid uppstart! :o(

Efter uppstart så får jag upp följande kommandoprompt:

/etc/master.passwd.: No such file or directory
-sh-2.05b#

Ominstallation? När jag påbörjar slingan så har jag inte möjlighet att uppgradera installationen då den installerade ver. uppenbarligen är nyare(10.4.1) än den skivan innehåller(10.4.0). Ska/bör jag välja "Arkivera och installera"? Kan jag lita på att alla andra filer än systemfilerna lämnas intakta...? Vad händer med installerade program?

Senast redigerat 2005-06-30 08:53

Detta fel har jag bara sett en gång tidigare och det var att en kund bestämt sig för att /Lbrary/ och /Users/ sulle ligga i mappen /System/. Du har inte gjort något liknande?

Arkivera och installera spar din hemmamapp och alla icke Apple installationer men byter ut systemet helt och hållet. Vissa saker kan det bli problem med men uppdatera till 10.4.1 direkt så ska du slippa detta.

Nu har jag ominstallerat systemet. Allt har gått bra... Nu återstår bara ett par ominstallationer av programvara.

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Ovärderligt.

1
Bevaka tråden