Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från OS X Client till Server

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör OS X Client 10.2 nu, funderar på att testa å köra Server-versionen istället.

Har några frågor angående server-versionen:

är den långsammare än client?
"funkar" det på samma vis?
exakt samma gränssnitt?

alltså, är det bara en annan version av OS X med lite mer prylar under huven, eller är det något ännu mer spexigt?

Den är absolut inte långsammare, snarare tycker jag den känns snabbare än klienten. Men jag inbillar mig kanske.

Funktioner och gränssnitt är samma. Det som skiljer är mest grafiska verktyg för administration av -fil -web -ftp -mailserver, mm.

Men varför ska du byta? Du vinner ju inget på det om du nu inte vill sätta upp den som någon form av server, vill säga.

[ 11 December 2002, 13:08: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Servern är prioriterad att "serva" användare till skillnad från klienten som är till för den egna maskinen. Det man kan känna är att det grafiska gränssnittet är långsammare på servern.

Inga skärmsläckare som sänker servern.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Den är absolut inte långsammare, snarare tycker jag den känns snabbare än klienten. Men jag inbillar mig kanske.

Funktioner och gränssnitt är samma. Det som skiljer är mest grafiska verktyg för administration av -fil -web -ftp -mailserver, mm.

Men varför ska du byta? Du vinner ju inget på det om du nu inte vill sätta upp den som någon form av server, vill säga.

Jag har min dator uppkopplad direkt på bredbandet, och den agerar bland annat ftp och webbserver och jag vill ha lite mer servermöjligheter.

Är säkert inga problem. Jag skulle dock se upp med att installera Server på t.ex. en bärbar. Detta på grund av att de flesta energispar funktionerna är avstängda så då får man ännu risigare batteritid.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Är säkert inga problem. Jag skulle dock se upp med att installera Server på t.ex. en bärbar. Detta på grund av att de flesta energispar funktionerna är avstängda så då får man ännu risigare batteritid.

Ok, nej, några problem med batteritid har jag inte på min blåvita G3:a

Apropå något helt annat angående OS X... kan jag få mer sprutt i gränssnittet om jag skaffat ett Radeon 7000? - har ett gammalt surt Rage 128 nu... tänkte fråga här istället, känns lite jobbigt å starta en ny tråd bara för det.

Ska du köra ftp-server, webbserver och liknande så funkar klienten precis lika bra. Man får pilla snäppet mer, men det är det värt med tank på prisskillnaden. För du har väl tänkt köpa en licens?!

ATI Radeon 7000 i en BWG3 snabbar upp X, men inte så mkt att det är värt pengarna, tycker jag som har kört X på både Rage 128 och 7000-kortet. Lägg pengarna på mer minne istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-12 13:40

Har du en blå/vit Powermac har du inte en AGP plats för grafikkortet utan PCI plats. Detta gör att du inte kan utnyttja Quartz Extreme. Finns iofs hack för att uttnyttja en del av PCI-kortet. Men som Massebasse skriver, lägg pengarna på minne istället.

Ska inte 640Mb vara tillräckligt?

Vill iofs inte byta grafikkort enbart för att få mer fart i X, vill kunna få dräglig fart i högre upplösningar i t.ex gamla Unreal, det är tämligen kört på Rage 128-korten, men det kanske beror på Rave, det verkar ju inte vara det snabbate "grafikläget" direkt.

Har hittat ett Radeon 7000-kort på komplett.se för ca 680 spänn, PCI och allt, undrar bara om det funkar i min Mac. Macoteket tar 1700 spänn...

• Oregistrerad
  • 2002-12-13 23:19

Vad mernar ni exakt med att det är skilnad i gränssnittet i Server? Vad är det som gör att den versionen är snabbare?

Citat:

quote:Vad mernar ni exakt med att det är skilnad i gränssnittet i Server? Vad är det som gör att den versionen är snabbare?

Tja, säg det. Jag tycker OS X Server 10.2 är snabbare i Finder på en G4/350/256mb ram än vad OS X klient 10.2 är i min PowerBook G4/550/512mb ram. Fönster öppnar snabbare, program startar snabbare, mm. En högst ovetenskaplig analys, men så är det.

[ 13 December 2002, 23:26: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

quote:Vad mernar ni exakt med att det är skilnad i gränssnittet i Server? Vad är det som gör att den versionen är snabbare?

Tja, säg det. Jag tycker OS X Server 10.2 är snabbare i Finder på en G4/350/256mb ram än vad OS X klient 10.2 är i min PowerBook G4/550/512mb ram. Fönster öppnar snabbare, program startar snabbare, mm. En högst ovetenskaplig analys, men så är det.

Kanske ska ta å testa om det blir liknande effekt på min blådåre... synd att det är så jobbigt å installera om allt, jag har ju alla mina specialinställningar...

1
Bevaka tråden